Norwegian på väg att bli ett statligt flygbolag?
Publicerad den 1 oktober 2020Kommentarer
att norska staten vill ta över mång miljard skulder från ett bolag som aldrig har klarat av att tjäna pengar. Konka skiten och starta om.
När det gäller statligt ägande av bolag har det aldrig varit nån bra ide.
På flygtorget har många fördömt statligt ägande i bla. SAS, Swedavia mm. Nu finns det de som tycker att Norska staten skall gå in som ägare i Norwegian!
Har ni helt plötsligt ändra er och påstår att privat ägande enbart är en katastrof?
Nu krävs duktiga politiker för att flygbranschen skall fungera?
Nu är man negativ,,men pandemin fortsätter så jag har svårt att förstå hur man ska klara,av de här till jul kanske men sen kommer flyget att störta ……
USAs flygindustri fick några hundra miljarder i stöd mars 2020, nu är dessa stöd förbrukade.
Nya behövs men det verkar de inte få, så mass uppsägningar som följd. Blir troligen samma här
Det är omöjligt klara SAS eller Norwegian med lån, de måste få rena kapitalinjektioner i hundra miljonklassen nu idag och även då inte säkert de klarar sig, Coronan hänger envist kvar, nu även USAs president smittad.
Konkurs och sedan starta om med blanka papper börjar mer och mer kännas som den enda realistiska lösningen.
Antar att det är stora värden för några enstaka investorer som man gör all man kan för att rädda i dagsläget.
Norska Staten bör gå in med 51 % ! Gatwick behållas som enda Station utanför Norden ! Inget storhetsvansinne framöver ! Muta Putin så att man kan flyga över Ryssland !
Japp , minst med 51 % bör Norska Staten äga ! Sen längre fram göra sig av med överflödiga flygplan . London Garwick bör Norwegian ha kvar ! Men inget mer utanför Skandinavien.
SAS har under alla år gett stat och kommun stora intäkter. Det finns många anställda som bor och skattar i Sverige.
Utländska bolag betalar minimalt till statskassan. Deras anställda finns huvudsak utomlands. De DY anställda som fanns i Sverige blev arbetslösa när DY lät bemanningsbolaget gå i KK. Det blev ett kostnad för oss skattebetalare.
Totalt sedan starten av SAS har staten tjänat en hel del på SAS:verksamhet. Lån som finns är gjorda i Svenska banker. Staten har inte lånat ut pengar.
Glöm alla andra lösningar än konkurs eller rekonstruktion för Norwegian. De är skyldiga kunderna mer än 7 miljarder norska kronor så vilken investerare skulle vilja köpa in sig? Det bästa för Norge är om Easyjet eller Ryanair tar över trafiken. Det behövs knappast business class inom Norge – bara transport mellan A och B.
Hej Gullan (Purser på SAS förmodar jag?!)
Norge följer EU:s k.lagstiftning via EES-avtalet.
Eftersom Du själv tog upp denna lagstiftning, hur anser Du att den efterföljs då vi skattebetalare pumpar in merparten av ca. 14,2 MILJARDER i SAS (som konkurrerar med Norwegian)? Innan du svarar, betänk även de summor som via skattemedel tillförts SAS sedan 1946.
Detta får nog sorteras in i epitetet kurshöjande nyheter, hur substansen i övrigt ser ut för innehållet i artikeln är ointressant.
Hoppas verkligen att det blir ett ordentligt uppköp! Det är bra för alla i Skandinavien inklusive Gullans kära SAS. Går Norwegian i graven så ryker även SAS på sikt. Den skandinaviska marknaden kommer då att opereras av härliga bolag såsom Ryanair, Wizzair, Vueling och diverse biljettbolag som wetleasar från baltikum.
Varför köper norska staten inte bara varumärket och Internetadressen för att sedan starta nytt nu när flygplan, besättningar och nyckelpersoner alla går till vrakpriser? Bolagen inom Norwegian med dotterbolag har närmast oöverblickbara skulder och åtaganden över hela världen.
Det här var inte bra, undrar om det är rätt enligt Eu´s konkurrenslagstiftning…
De står ju inte på egna ben och är ju nästan på obestånd. Låter nästan som “fake news” från andra sidan Atlanten.
Frågan är om alla nämnda här får samma gigantiska stöd även nästa år?
Det lär behövas, annars tar allt slut då.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten