Norwegian på väg att bli ett statligt flygbolag?

Publicerad den 1 oktober 2020
Kommentarer
Norska staten lämnade ägandet i SAS. Men nu kan det bli aktuellt med att åter bli delägare i ett flygbolag, denna gång Norwegian. Detta bland annat som ett sätt att hålla konkurrensen vid liv.
SAS är numera inte ett skandinaviskt flygbolag, i alla fall inte i så måtto att det ägs gemensamt av de tre skandinaviska länderna. Sedan 2018, då Norge sålde sina sista aktier, är ägandet enbart en uppgift för Sverige och Danmark. Det ansvaret tog de två länderna nyligen när räddningsplanen godkändes vilket av allt att döma tillför SAS 14,2 miljarder och där merparten av pengarna kommer från svenska och danska staten.
Men även den andra stora skandinaviska flygbolaget Norwegian är hårt drabbat av coronapandemin. Det har gjort att politiker i Norge nu på allvar överväger att än en gång bli delägare i ett flygbolag och denna gång alltså Norwegian.
– Jag tror att det är väldigt aktuellt med ett uppköp, säger Jon Gunnes, transportpolitisk talesperson för det norska partiet Venstres i en intervju med norska TV2.
Utspelet kommer dagarna efter att Norwegian träffat representanter för den norska regeringen för diskussioner om flygbolagets allt mer pressade situation, särskilt som den påbörjade återhämtningen under sommaren nu verkar ha kommit av sig. Liknande samtal har för övrigt också SAS haft och även Wideröe står på tur. Ett nytt statligt flygbolagsägande ska visserligen vara temporär och kan komma att handla om lån men också om ett konkret köp av aktier i flygbolaget. I barkgrunden finnas även viljan att skipa rättvisa.
– SAS ägs ju delvis av den danska och svenska staten och då är det kanska enklare för dem att sätta in det finansiella stödet där. Därför kan det gott hända att det är till Norwegian som den norska staten ska bidra. Det är antagligen Norwegian som just nu sliter mest med att hitta kapital till den fortsatta driften och inte minst till att växa i framtiden, fortsätter Jon Gunnes.
Förslaget från Venstre har hittills varken stöttats eller motarbetats från de övriga politiska partierna i den norska regeringen. Däremot är flera inne just på rättviseaspekten och att det är viktigt att behålla flygbolaget.
– Norwegian är viktigt för konkurrensen i norsk flygtrafik och vi inom Frp vill hjälpa flygbolaget genom krisen så att de och långivarna kan fortsätta sitt arbete, lyder det från Fremskrittspartiet.
Om den norska regeringen går in och gör Norwegian till ett delvis statligt flygbolag, följer de trenden i ett flertal andra länder. Bland andra Lufthansa har numera fått ekonomiskt stöd som också gör staten till delägare. Även Brussels Airlines, Virgin och British Airways har fört diskussioner med respektive regering och det ständigt vacklande Alitalia ägs nu till del av italienska staten.

Kommentarer

Röda Baronen
2020-10-05 18:59

att norska staten vill ta över mång miljard skulder från ett bolag som aldrig har klarat av att tjäna pengar. Konka skiten och starta om.
När det gäller statligt ägande av bolag har det aldrig varit nån bra ide.

Lisb
2020-10-04 12:28

På flygtorget har många fördömt statligt ägande i bla. SAS, Swedavia mm. Nu finns det de som tycker att Norska staten skall gå in som ägare i Norwegian!

Har ni helt plötsligt ändra er och påstår att privat ägande enbart är en katastrof?
Nu krävs duktiga politiker för att flygbranschen skall fungera?

Tobbe
2020-10-02 18:11

Nu är man negativ,,men pandemin fortsätter så jag har svårt att förstå hur man ska klara,av de här till jul kanske men sen kommer flyget att störta ……

thomas
2020-10-02 07:59

USAs flygindustri fick några hundra miljarder i stöd mars 2020, nu är dessa stöd förbrukade.
Nya behövs men det verkar de inte få, så mass uppsägningar som följd. Blir troligen samma här
Det är omöjligt klara SAS eller Norwegian med lån, de måste få rena kapitalinjektioner i hundra miljonklassen nu idag och även då inte säkert de klarar sig, Coronan hänger envist kvar, nu även USAs president smittad.

FO
2020-10-01 15:28

Konkurs och sedan starta om med blanka papper börjar mer och mer kännas som den enda realistiska lösningen.

Antar att det är stora värden för några enstaka investorer som man gör all man kan för att rädda i dagsläget.

Ehrmantrout
2020-10-01 14:44

Norska Staten bör gå in med 51 % ! Gatwick behållas som enda Station utanför Norden ! Inget storhetsvansinne framöver ! Muta Putin så att man kan flyga över Ryssland !

Ehrmantrout
2020-10-01 14:24

Japp , minst med 51 % bör Norska Staten äga ! Sen längre fram göra sig av med överflödiga flygplan . London Garwick bör Norwegian ha kvar ! Men inget mer utanför Skandinavien.

Lars
2020-10-01 13:21

SAS har under alla år gett stat och kommun stora intäkter. Det finns många anställda som bor och skattar i Sverige.
Utländska bolag betalar minimalt till statskassan. Deras anställda finns huvudsak utomlands. De DY anställda som fanns i Sverige blev arbetslösa när DY lät bemanningsbolaget gå i KK. Det blev ett kostnad för oss skattebetalare.
Totalt sedan starten av SAS har staten tjänat en hel del på SAS:verksamhet. Lån som finns är gjorda i Svenska banker. Staten har inte lånat ut pengar.

Lage D
2020-10-01 13:02

Glöm alla andra lösningar än konkurs eller rekonstruktion för Norwegian. De är skyldiga kunderna mer än 7 miljarder norska kronor så vilken investerare skulle vilja köpa in sig? Det bästa för Norge är om Easyjet eller Ryanair tar över trafiken. Det behövs knappast business class inom Norge – bara transport mellan A och B.

V1rot8
2020-10-01 12:52

Hej Gullan (Purser på SAS förmodar jag?!)
Norge följer EU:s k.lagstiftning via EES-avtalet.
Eftersom Du själv tog upp denna lagstiftning, hur anser Du att den efterföljs då vi skattebetalare pumpar in merparten av ca. 14,2 MILJARDER i SAS (som konkurrerar med Norwegian)? Innan du svarar, betänk även de summor som via skattemedel tillförts SAS sedan 1946.

JasJas
2020-10-01 11:01

Detta får nog sorteras in i epitetet kurshöjande nyheter, hur substansen i övrigt ser ut för innehållet i artikeln är ointressant.

Kalle
2020-10-01 10:45

Hoppas verkligen att det blir ett ordentligt uppköp! Det är bra för alla i Skandinavien inklusive Gullans kära SAS. Går Norwegian i graven så ryker även SAS på sikt. Den skandinaviska marknaden kommer då att opereras av härliga bolag såsom Ryanair, Wizzair, Vueling och diverse biljettbolag som wetleasar från baltikum.

ABC
2020-10-01 10:35

Varför köper norska staten inte bara varumärket och Internetadressen för att sedan starta nytt nu när flygplan, besättningar och nyckelpersoner alla går till vrakpriser? Bolagen inom Norwegian med dotterbolag har närmast oöverblickbara skulder och åtaganden över hela världen.

Gullan Purser&TrafikExpert
2020-10-01 08:51

Det här var inte bra, undrar om det är rätt enligt Eu´s konkurrenslagstiftning…

De står ju inte på egna ben och är ju nästan på obestånd. Låter nästan som “fake news” från andra sidan Atlanten.

thomas
2020-10-01 08:43

Frågan är om alla nämnda här får samma gigantiska stöd även nästa år?
Det lär behövas, annars tar allt slut då.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten