Passagerartrafiken allt viktigare för Amapola

Publicerad den 9 januari 2019
Kommentarer
Tre nya Fokker 50 är redan infasade och tre till är på väg. Amapola utökar flottan när postflyget minskar till förmån för mer passagerartrafiken.
Fokker 50

Fokker 50

 

Frakt och framför allt postflygningarna har varit ryggraden i Amapolas verksamhet. Men när regeringen förra året tog bort kravet på att förstaklassbrev ska vara framme hos mottagaren redan nästa dag, har en del av postfrakten flyttat över till järnväg. Det har i sin tur medför att majoritet av linjerna avslutats.
 
Men i takt med att fraktflygningarna minskar har Amapola sakta ändrat fokus med ett mindre antal fraktmaskiner i produktion och istället mer passagerartrafik.
 
– Till del handlar det om att laga efter läge. Passagerartrafiken har på kort tid blivit en viktig verksamhet för oss, säger Erik Salén på Amapola till Flygtorget.
 
Fraktflottan består idag av 13 Fokker 50 där några är sysselsatta utomlands, bland annat i Italien med uppdrag för TNT och i Norge där en maskin flyger för DHL. Samtidigt har antalet passagerarmaskiner ökat, från tidigare tre till nio. Förra året köptes sex maskiner in från VLM i Holland när de gick i konkurs. Tre av dem är i trafik redan medan de andra tre genomgår uppgradering och anpassning till svenska förhållanden. Det ger i dagsläget sex maskiner i passagerartrafik, fyra flyger för BRA på Jönköping, Kristianstad, Trollhättan och Sundsvall, medan två går i den upphandlade trafiken på Vilhelmina och Hemavan. Amapola aspirerar på att fortsätta med Norrlandstrafik i den nya upphandlingen som nu är just igång med besked under våren.
 
– Att flyga passagerartrafik är något helt annat än frakt. Det är mindre turbulens med paket, om man säger så. Linjerna på Norrland är en utmaning särskilt på vintrarna. Nu siktar vi på nya kontrakt både på passagerar- och fraktsidan även om det är en utmaning att vara ett rekorderligt svenskt flygbolag med svenska anställningsregler. Vi möter betydande konkurrens från flygbolag från länder med helt andra förutsättningar. Vi kan bara hoppas att det ger oss en stjärna i kanten i upphandlingssituationer, fortsätter Erik Salén.
 
Amapola är idag i princip det enda flygbolaget i Europa som flyger Fokker 50. Det gör att diskussionerna om en eventuell förnyelse av flottan är ständigt aktuell, trots en fortsatt bra teknisk livslängd i flygplanen.
 
– Ja, problemet är mer vilka ersättare som finns, eller rättare sagt, inte finns. I storleksordningen cirka 50 stolar är det tunnsått med alternativ, ATR42, Dash Q300, SAAB2000 och Fokker 50 är liksom de flesta andra turbopropflygplan mellan 19 och 50 stolar tillverkade runt 1990. Sedan dess är det bara ATR72 och Dash Q400 som har tillverkats och dessa större maskiner är för stora för många linjer. Jag skulle säga att hela den mindre turbopropbranschen är utrotningshotad. Med våra väl underhållna flygplan och som också har helt nyrenoverade interiörer räknar vi dock med att kunna flyga med den nuvarande flottan i många år till.

Kommentarer

Ex.apf
2019-01-10 18:27

Helt klart en av de bästa turboprops som byggts. Lättjobbad,tyst rymlig kabin, bra prestanda,även på en motor(testat i skarpt läge). I grunden en 50-talskonstruktion,som fortfarande står sig. I sidvind får man visa den gamla damen vem som bestämmer. Hon kommer att vara med länge än.

Dragan
2019-01-10 13:47

Det är inte lätt att driva flygbolag i gröna Sverige med världens högsta skattetryck & en arbetsgivaravgift som kväver det mesta effektivt!

Gwalle
2019-01-09 23:20

I storleksklassen finns det ingen annan maskin som slår F50, när det gäller arbetsmiljö för markpersonalen, bra lastrum med tilltagna viktbegränsningar, sällan man fick lämna bagage p.g.a vikt- eller platsbrist. Sällen teknikniska problem, tanka och kör 🙂

Abe
2019-01-09 19:21

Varför är den här branschen så smittad av negativa människor?? Avundsjuka eller? Finns två kommentarer i den här tråden……..

ABC
2019-01-09 11:50

Man flyger några få timmar per vecka, det finns ingen ekonomi för nya flygplan.

ATR
2019-01-09 09:30

ATR 42-600 tillverkas idag… känns som det självklara alternativet. Den tar ca 50 PAX och kan fås som helt ny. Har Amapola koll på detta?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten