Passagerartrafiken allt viktigare för Amapola
Publicerad den 9 januari 2019Tre nya Fokker 50 är redan infasade och tre till är på väg. Amapola utökar flottan när postflyget minskar till förmån för mer passagerartrafiken.
Fokker 50
Frakt och framför allt postflygningarna har varit ryggraden i Amapolas verksamhet. Men när regeringen förra året tog bort kravet på att förstaklassbrev ska vara framme hos mottagaren redan nästa dag, har en del av postfrakten flyttat över till järnväg. Det har i sin tur medför att majoritet av linjerna avslutats.
Men i takt med att fraktflygningarna minskar har Amapola sakta ändrat fokus med ett mindre antal fraktmaskiner i produktion och istället mer passagerartrafik.
– Till del handlar det om att laga efter läge. Passagerartrafiken har på kort tid blivit en viktig verksamhet för oss, säger Erik Salén på Amapola till Flygtorget.
Fraktflottan består idag av 13 Fokker 50 där några är sysselsatta utomlands, bland annat i Italien med uppdrag för TNT och i Norge där en maskin flyger för DHL. Samtidigt har antalet passagerarmaskiner ökat, från tidigare tre till nio. Förra året köptes sex maskiner in från VLM i Holland när de gick i konkurs. Tre av dem är i trafik redan medan de andra tre genomgår uppgradering och anpassning till svenska förhållanden. Det ger i dagsläget sex maskiner i passagerartrafik, fyra flyger för BRA på Jönköping, Kristianstad, Trollhättan och Sundsvall, medan två går i den upphandlade trafiken på Vilhelmina och Hemavan. Amapola aspirerar på att fortsätta med Norrlandstrafik i den nya upphandlingen som nu är just igång med besked under våren.
– Att flyga passagerartrafik är något helt annat än frakt. Det är mindre turbulens med paket, om man säger så. Linjerna på Norrland är en utmaning särskilt på vintrarna. Nu siktar vi på nya kontrakt både på passagerar- och fraktsidan även om det är en utmaning att vara ett rekorderligt svenskt flygbolag med svenska anställningsregler. Vi möter betydande konkurrens från flygbolag från länder med helt andra förutsättningar. Vi kan bara hoppas att det ger oss en stjärna i kanten i upphandlingssituationer, fortsätter Erik Salén.
Amapola är idag i princip det enda flygbolaget i Europa som flyger Fokker 50. Det gör att diskussionerna om en eventuell förnyelse av flottan är ständigt aktuell, trots en fortsatt bra teknisk livslängd i flygplanen.
– Ja, problemet är mer vilka ersättare som finns, eller rättare sagt, inte finns. I storleksordningen cirka 50 stolar är det tunnsått med alternativ, ATR42, Dash Q300, SAAB2000 och Fokker 50 är liksom de flesta andra turbopropflygplan mellan 19 och 50 stolar tillverkade runt 1990. Sedan dess är det bara ATR72 och Dash Q400 som har tillverkats och dessa större maskiner är för stora för många linjer. Jag skulle säga att hela den mindre turbopropbranschen är utrotningshotad. Med våra väl underhållna flygplan och som också har helt nyrenoverade interiörer räknar vi dock med att kunna flyga med den nuvarande flottan i många år till.