Pilotkrisen löst – Norwegian anställer nya piloter
Publicerad den 8 juli 2016De senaste dagarna har Norwegian tvingats ställa in en rad flygningar, både i Skandinavien och Europa. Orsaken har varit en pilotbrist som accelererat sedan fackförbundet Parat i Norge sagt upp avtalet som gjorde det möjligt för Norwegian att köpa fridagar av piloterna. Redan tidigare i sommar har bristen på piloter resulterat i att ett flertal wet-leaseflygbolag hyrts in för att klara trafiken, i första hand de kortare rutterna i Europa. Trots det har kritiken från strandade passagerare blåst upp till stormstyrka på sociala medier.
Björn Kjos har i norska media erkänt att flygbolaget underskattat det antal fridagar som piloterna var villiga att sälja. Systemet har funnits i avtalen sedan 2002 och under åren har Norwegian kunnat köpa in de piloter som behövts för att klara den ökande trafiken under sommaren. Det är ett helt frivilligt system där piloterna har rätt att tacka nej till frågan. Enligt siffror från pilotfacket på Norwegian sålde 680 piloter cirka 3 500 fridagar förra året och menar att det visar på att det visar på ett behov av att anställa fler piloter.
I går kom så Norwegian och pilotfacket överens om att göra just det. Med omedelbar verkan ska 50 piloter nyanställas. Samtidigt minskas det antal fridagar som Norwegian har rätt attköpa maximalt från varje pilot från 22 till15. Var de placeras är ännu inte klart, det kan bli på alla eller någon av de tre baserna i Köpenhamn, Oslo eller Stockholm. När anställningarna sedan blir aktuella kommer de att ske i de tre bolag där piloterna är anslutna, Pilot Service Norway, Pilot Service Sweden eller Pilot Service Denmark.
Kommentarer
Vad som inte sägs, men vad som är den verkliga orsaken är att flertalet bolaget söker piloter.
Norwegian som de senaste åren försökt att göra livet surt för sina piloter, har nu svårt att attrahera nya. Kurser har därför ställts in.
Vad som måste ske omgående är att de tar tag i missnöjet. Det spelar ingen roll hur många road shows de gör.
@Piotr: det vet man inte. Saknas folk i CPH och ARN också.
@Skatter: Norwegian (eller respektive dotterbolag) betalar skatter och avgifter där piloterna har bas. Det kommer naturligtvis även gälla dessa 50. De använder inte Ryan upplägget för sina 737-piloter sedan många år tillbaka. Skaffa kunskap innan du yttrar dig.
@ RA – Stämmer bra. Anställningar sker efter senioritetslistan alltså NAI till NAN.
@Piotr – TRD/BGO/SVG är mindre baser i jämförelse men inklusive OSL så hamnar nog majoriteten i Norge, men säkert även ett bra antal piloter på ARN/CPH.
Bara så ingen förstår fel, nyanställningar från NAI till NAN. Inte direct entry till SCAN :/
När skall de börja betala arbetsgivareavgifter och socialaavgifter för sina anställa…… Gör som tyskland; utred pilotbolagen och sätt press på Norwegian.
Varför planerar man med att det går att köpa fridagar. Borde inte det var något man använder när det uppstår oförutsedda händelser?
“Norwegian anställer nya piloter”?
Verkligen? Inte anställning i något av deras bemanningsföretag då?
Norwegian har 3 baser till TRD, BGO eller SVG och det är troligtvis där eller i OSL dem flesta hamnar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten