Staten bekostar flygutbildningar

Publicerad den 21 januari 2014
Kommentarer
Nu ska det bli möjligt att få en utbildning som helikopterpilot eller flyginstruktör via staten. Myndigheten för yrkeshögskolan har nämligen beviljat två olika utbildningsanstalter i landet att få starta sådana utbildningar.

En av dem som fått utbildningsplatser tilldelade är Scandinavian Aviation Academy (SAA) i Västerås. De blir dessutom de enda som får tillstånd att bedriva utbildning för både helikopterpiloter och flyginstruktörer.

– Det är fantastiskt att yrkeshögskolemyndigheten beslutat att satsa så mycket på flyget. En sådan här utbildning är ju värderad till runt en miljon kronor, säger Magnus Mattson, marknadschef vid SAA, till Flygtorget.

När Flygtorget frågar om det verkligen finns plats för ytterligare ett antal piloter ute på arbetsmarknaden kommer svaret utan tvekan.

– Man blir inte godkänd av myndigheten om man inte kan visa att det finns ett behov på marknaden och att eleverna kan få jobb efter avslutad utbildning. Visst har det varit en hård dragkamp om jobben och kämpigt för piloter i ett antal år, men det där håller på att vända. De kommande fem åren ser ljusa ut för den som vill arbeta som pilot, säger Olof Bärve, vd på SAA till Flygtorget.

Utbildningarna på SAA har fått klartecken att dra igång senast från januari 2015, men om allt går enligt plan kan kursstart bli av redan till hösten. Helikopterutbildningen vid SAA är tvåårig och flyginstruktörutbildningen ettårig.

I en utredning som Myndigheten för yrkeshögskolan gjorde 2012 bedömdes att det behövdes ungefär 20 nya helikopterpiloter per år för att försörja den civila sektorn. För att försörja även den offentliga sektorn bedömde utredningen att behovet totalt ligger på omkring 40 nya piloter.

Den andra utbildningsanstalten som fått klartecken för att bedriva statligt finansierad helikopterutbildning är (SPU) Svensk Pilotutbildning AB i Göteborg.

Se andra utbildningar som flygbranschen erbjuder.

Skriv en kommentar

Kommentarer

M
2014-01-24 20:19

@P, tror du missuppfatta syftet.
Jag har inget emot att staten bekostar en kontrollerad pilotutbildning där alla har chans att komma in, likt TFHS.
Men nu har SAA fått det som ett kommersiellt Aktiebolag med höga krav på avkastning till sina ägare.
Såvitt jag vet ger varken universitet eller högskolor avkastning till några ägare.

P
2014-01-23 17:15

M, som tycker det är onödigt att staten ska sponsra privata företag med piloter; Varför tycker du staten ska betala utbildningarna till ekonomer, ingenjörer, vårdpersonal och egentligen alla andra men inte piloter?

Blivande pilot
2014-01-22 18:55

Jag förstår inte var alla har fått för sig att det inte finns några jobb i norden. Hela Norge är en stor marknad för helikoptrar eftersom det bara går att ta sig till oljeplattformar via helikoptrar. I flera intervjuer med både CHC och Bristow uppger de att deras största utmaning de kommande åren kommer vara att hitta tillräckligt många kvalificerade piloter.

Helt rätt med statligt stöd med andra ord!

Ali
2014-01-22 15:40

Nu är det ju ingen utbildning som leder till certifikat på flygplan. Det är dels instruktörer (och där räcker det ju att ha PPL för att bli instruktör) och helikopterpiloter av vilket det inte finns hundratals arbetslösa med giltigt CPL.

M
2014-01-22 12:10

Onödigt att staten ska finansiera privata bolag med så stora belopp. Det finns redan för mycket piloter.

Jonas Le Borg
2014-01-22 11:22

Klart det finns jobb. Kanske inte i norden, men vilka helikopterpiloter/ piloter får sitt första jobb i Sverige?

Jösses
2014-01-22 10:42

Detta gäller ju inte trafikflygare!
Annonsen handlar om att de ska bekosta helt andra utbildningar!

Ulf
2014-01-22 10:12

Det finns inga bevis eller fakta som tyder på att kandidater som går statliga utbildningar är bättre piloter. Jag har genom åren flugit med många som kommit från flygvapnet eller statliga/bolagssponsrade utbildningar och även där är det många som inte hör hemma i det civila transportflyget.

Pilot
2014-01-21 21:18

De statligt finansierade utbildningarna sätter krav på både utbildningsorganet och eleverna (genom att kräva lämplighetstester och så vidare). De elever som går privat är inte alltid lämpade och i slutändan blir det inget jobb på grund av det. Nu är jag en produkt av just dessa utbildningar, men jag kan intyga att de flesta av mina kurskamrater i dag arbetar som piloter. Ett gäng är nya styrmän på SAS. Sluta vara sådana pessimister!

Gellberg
2014-01-21 14:14

Tycker det är bra att alla i samhället kan bli piloter, oavsett vilka ekonomiska förutsättningar man har.
Så är det till läkare, civilingenjörer o.s.v..
Sen är det en annan sak att lönen kommer bli betydligt lägre än idag.
Men en sak är säkert, samhället som helhet kommer vinna på detta, eftersom det blir billigare att resa med flyg i framtiden, och därmed kan 30 miljoner kronor per år vara motiverat att skjuta till av våra statliga medel.

W
2014-01-21 13:40

Alla ska få en chans?? Ska man lägga en miljon i skattepengar för att alla ska få en chans??
Bland det dummaste jag hört..
Vänligen berätta varför framtiden ser så ljus ut för att få jobb inom flyget närmaste 5 åren.
Det finns inga jobb, punkt.
Och säg inte SAS, de har 3000 CV’n i sin databas. Men visst 30 st till för 30.000 000:- låter ju vettigt, då har ju alla fått en chans i alla fall.

Linkan
2014-01-21 12:02

Varför skall staten subventionera lågprisbolag som Ryanair och Norwegian?

Använd skattepengarna till vård och omsorg istället.

Jugge
2014-01-21 11:20

“Blivande sökande”. Märks tydligt att du redan vet det.. PR-troll!

Blivande sökande
2014-01-21 11:17

Någon som vet vilken den andra skolan är som fått utbildningsplatser och hur många fick den? Det framgår inte i artikeln.

The Hawk
2014-01-21 11:09

Var det inte bättre att ge dessa utbildningspengar till TS för att reducera lite på de skyhöga priser som de har på oss som sysslar med flyg! Piloter finns det gott om idag och marknaden reglerar sig själv, som den alltid gjort.

Karl H
2014-01-21 11:06

Håller med till 100% att dessa statliga utbildningar behövs. Finns det tillräckligt många platser om året som är statliga kommer de egenfinansierade utbildningarna att tappa rejält. Det är precis det som behövs!
“Insane”, alla idioter är de som betalar för sina utbildningar. Det är just de personerna som förstör branschen.

Magnus
2014-01-21 11:04

Man tycka vad man vill om statligt finasierade flygskolor. Men innan man börjar pumpa ut FLER borde det kanske stoppas HELT (från alla skolor) några år så arbetsmarknaden kommer ikapp. Att VD säger som han gör är något flygskolorna sagt de senaste typ 20 år…

transporter Johan
2014-01-21 10:57

Går tydligen inte fort nog att sänka medel lönen för luftchaufförerna. Staten gjorde detta för ett antal år sen för de chaufförer som finns på marken. En jätte succé som resulterat i sämre arbetsförhållanden och lägre lön. Finns det kö på kompetens behöver man ju som arbetsgivare inte bry sig nämnvärt.

Insane
2014-01-21 10:47

Idioter.. 0 behov… Å staten e blåsta igen!

Josse
2014-01-21 10:10

Bra. Bort med utbildningar som man betalar för, fram med statligt betalda. Rena rama Amerikat med alla dessa utbildningar som man ska betala för. Det är DÅ det blir för många inom en viss bransch. Nu kanske man äntligen kan lyckas begränsa antal piloter.

Gabriel beskyddaren
2014-01-21 10:01

Är det inte bra att även andra förutom ungar till välbärgade familjer kan få en chans? Väljas enligt lämplighet. Det är just att betala sig in, som borde sägas mer stopp för.

W
2014-01-21 09:30

Hur är det möjligt??? Det finns inte ett enda jobb som ny pilot i Norden. Överskottet på arbetssökande ökar hela tiden och anställningsvillkoren försämras…. Sanslöst att staten ska bidra till arbetslöshet genom att betala en miljon per person…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten