Utredning: Låt Swedavia växa till 13 flygplatser
Publicerad den 16 februari 2023Kommentarer
Hmmm. Jag undrar om det finns en baktanke med det hela. Ta in flygplatser under monopolets paraply för att sedan kunna implementera RTC utan motstånd.
Statligt ekonomiskt ansvar i all ära, men innan Swedavia utökar sitt bestånd borde man se till att få ordning på det man redan har. Åtminstone till dess att Swedavia är en fungerande flygplatsoperatör borde i stället kronan ersätta kommunerna för kostnaderna och låta dem, som i många fall faktiskt sköter flygplatserna bra, behålla driften.
Skellefteå Kommun har gjort det väldigt bra med flygplatsen, de har fattat att det är samhällsvinsten som är den bästa vinsten och inte som Swedavia som ägare som bara skall tjäna pengar ..dyra parkeringar, kiosker, restauranger mm.
Hat Skellefteå flygplats klarat sig i svåra tider utan så mkt statligt stöd så klarar sig de själva nu när de har en stor boom med tillväxtb
Tycker att flygplatsen skall förbli i kommunal ägo!
Kommunen har gjort ett mycket bra jobb för flygplatsen.
Skellefteå kommun övertog ansvaret när staten ville slippa.
Skellefteå kommun har investerat i flygplatsen byggde ut start/landnings banan till 2520 meter lång och 45 meter bred, banan är längre än två av Arlandas banor (08-26 och 01R-19L) är kortare.
Skellefteå kommun har gjort ett mycket bra jobb.
Det finns gratisparkering, det blir nog det första som försvinner om Swedavia tar över.
Då kommer parkeringen bli mer än dubbelt så dyr, allt att köpa på flygplatsen dubbelt så dyrt .. Swedavia skall bara tjäna pengar på ett hutlöst sätt. Vinsten skall vara samhällsvinsten o inte råna resenärerna ..
Staten, LFV, SAS och Swedavia vill öka sin affär….. Spännande!
Några enkla penndrag så blir allt löst och utredarens förslag kan gå till mötes utan att kosta skattebetalarna en enda krona. Riv upp S, MP, o V återreglering av flygtrafikledningen på statens flygplatser och tillåt konkurrensupphandlingar. Riv även upp Riksdagens beslut 2010 om ett basutbud på endast 10 flygplatser, (Swedavia). Resulterade i utförsäljning av bl a Kalmar, Skellefteå, Sundsvall och Ängelholm m fl. Gör inte som Ryssland och backa tillbaka i tiden.
Krävs ju numer riksdagsbeslut att ta bort och lägga till flygplatser ur basutbudet, så det lär ju bli sandlåda i riksdagen som vanligt…
Man kan tycka att beredskapsflygplatser för i huvudsak militärt, sjuktransporter, brandsläckning etc. borde kunna skötas av Flygvapnet och Swedavia först få ordning på de flygplatser de driver idag där det ser ut som att de är ett misslyckat fastighetsbolag styrda av politiker.
Tydligt är efter gårdagens presskonferens är att utredaren föreslår att staten ska öka det årliga anslaget från 170 till 350 MSEK till de icke statliga flygplatserna. Bra! En intressant fråga är om utredaren funderat på från var dessa pengar ska komma tas. Gå tillbaks även här och anamma det som beslutades i riksdagen i maj 2010. Fri konkurrens för flygledningen, TANS (terminal air navigation services). Där finns hela den ökade kostnaden att hämta hem. Gör om, gör rätt Sverige!
Intressant att utredaren bara föreslår att förstatliga och ta statligt ansvar och ägande över de flygplatser som har en växande passagerartrafik till och från Arlanda. Borde ju vara tvärtom? Ris och ros måste jag säga om utredarens förslag. Många frågor återstår.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten