
Nytt flygbolag ska ta över efter BRA
Publicerad den 4 oktober 2021
Kommentarer
När trafiken på Bromma funkade så bra tidigare, varför eventuellt byta till Arlanda?! Det tror jag man tappar passagerare på!
Hej,
Jag undrar hur mycket sidvind en AT4 eller AT7 får ta med 30m bred bana som är blöt?
När F50 opererade på THN så fick den ta max 25kt x-wind på torr 30m bred bana och 20kt på blöt 30m bred bana.
Jo fast ATRen är mycket svårare i sidvind i alla lägen plus dålig engine out performance. Dålig i Icing conditions också.
Skulle valt Fokker 50 eller en SAAB 340/2000.
Golden Air var rätt ute.
ATR42-500
Maximum demonstrated crosswind component for take-off and landing 45kt.
Fokker 50
Maximum demonstrated crosswind component for take-off and landing 33kt.
Hoppas vi som reser slipper byta från Bromma till Arlanda när vi skall vidare till någon destination som aldrig kommer finnas från Bromma!
Påminner om Skåneflyg detta. Vad jag har förstått skall ju de ock vara luften under början av kommande år. Blir intressant!
Bromma är det enda vettiga alternativet; hoppas dom väljer det.
@AT4
ATR är ett dåligt val av flygplan till Trollhättan, den klarar inte av tillräckligt med sidvind på den smala banan.
Därför BRA valde Fokkern istället.
Hyr in ATR42 via Nyxair så finns kapacitet att flyga både Arlanda och Bromma.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten