Arlandautredningen: Diger beställningslista till Swedavia
Publicerad den 17 juni 2022Kommentarer
Terminalerna är med undantag för pir F från 80 talet. En rejäl om och tillbyggnad av terminal kapaciteten borde gjorts för mer än 20 år sedan. Katastrof!! Och dessutom är bana 3 för kort för interkontinental trafik.
Istället koncentrerar sig Swedavia på kontor. Urdåligt!!
Det verkar som att man har glömt det allra viktigaste: terminalerna.
Förläng bana 3 till full längd, så har Arlanda de banor man man behöver för lång tid framöver.
Lös in Arlanda Express och gör det lockande att åka med det snabbaste och miljövänligaste sättet.
Älskar Bromma flygplats och nu ytterligare en anledning att aldrig lägga ner Bromma.
Swedavia ska läggas ner asap.
ARN, GOT, och MMX skiljas ut och blir eskilda delvist statsägda aktiebolag. Varje aktiebolag måste vara mer än 50% privat ägd. Tillsätt styrelse och ledning som kan branschen.Exakt tvärtemot vad man har gjort tills nu.
Om S dannar regering, är det enda man vara säker på, att ingenting kommer att hända, utom kanske ännu en utredning…
Samla all kommersiellt allmänflyg och samhällsflyg i stor sthlm till Bromma flygplats.
Märkligt att flygbussarna trafikerar Sthlm C – Arlanda tätare än pendeltåget och arlanda express och dessutom är billigare.
Gör om – Gör rätt. Detta måste ordnas omgående så att det går att resa enkelt och miljövänligt till Arlanda från fler stationer om det ska bli en bra flygplats.
Mycket är Swedavias ansvar, men stationsavgiften på Arlanda C (130 kr) är det inte. Det är en överenskommelse mellan staten och A-train, bolaget bakom Arlanda Express som äger och förvaltar järnvägsinfrastrukturen på Arlandabanan. Detta problem har utredaren också adresserat och föreslår en förhandling mellan staten och A-train för att öppna upp systemet.
Just nu reser ungefär bara 25% av människor till Arlanda pga straffavgiften på stationen samt dyra expresståget.
Riv upp A-trains kontrakt i förtid och bygg Roslagsbanan till Arlanda så folk i Danderyd, Täby och Vallentuna inte behöver ta bilen när de ska till Arlanda. Man borde också bygga en förbindelse mellan Enköping och Arlanda för då slipper folk åka till Stockholm Central om man kommer från Västerås eller Örebro.
Gör också så att tågen dit går var 10:e minut.
Arlanda har bara en rullbana lång nog för intercont trafik full paid. där av behövs en fjärde rullbana eller förlänga befintliga
Inget av detta kommer att genomföras. Man kommer att tillsätta en ny utredning. Det är för riskfyllt att fatta beslut!
En förutsättning för en god passagerarupplevelse är att det enkelt och miljövänligt går att ta sig till och från Arlanda.
Detta skulle förenklas med god Pendeltågtrafik var 15e minut (10e minut i peaktider) mot både Uppsala och Stockholm/Södertälje utan hutlösa avgifter från Swedavia.
Optimera det som finns idag, stora flygplatser klarar sig på 2 rullbanor. Se till att det går att ta sig till/från Arlanda som passagerare på ett snabbt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt. Öppna upp så att SL/UL kort gäller för pendeltåg och ta omedelbart bort swedavia avgiften på 130:- enkel på arlanda för Pendeltågspassagerare.
Detta konkurrensutsätter Arlanda Express som förmodligen skulle sänka sina priser kraftigt och bli den länk mellan Stockholm C – Arlanda som tänkts.
Många av punkterna som det skrivs om borde väl för tusan vara en självklarhet redan nu.
Och det här tugget om att bygga en till bana,
är det något skämt, använda alla tre samtidigt idag istället.
Arlanda/Swedavias problem är att det är fel personer i ledningen, blir ofta så i statliga verksamheter/bolag. Är klart att det går åt skogen när man driver en flygplats men
tror att det är ett köpcentrum.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten