Utredning: Låt Swedavia växa till 13 flygplatser

Publicerad den 16 februari 2023
Kommentarer
Staten måste ta ett större ansvar för de regionala flygplatserna. Det konstaterar den flygplatsutredning som överlämnats till regeringen idag. Ett första förslag är att släppa in ytterligare tre flygplatser i Swedavia. Samtidigt knuffas en statlig flygplats ut. Dessutom byts några av de upphandlade linjerna ut.
I går presenterades den så kallade flygplatsutredningen som tagit sig an uppdraget att utreda vilket ansvar som staten har för de regionala flygplatserna i landet. Det är den första översyn av landets flygplatser som gjorts på 16 år, under en tid när mycket hänt inom flyget.
– En av de viktigaste och mest intressanta utredningarna på flygplatsområdet på mycket länge, konstaterade infrastrukturminister Andreas Carlsson när han tog emot utredningen av Peter Norman.
Det svenska flygplatssystemet är uppdelat i två delar, de tio flygplatser som ingår i Swedavia och det så kallade basutbudet och de cirka 30 flygplatser som ägs av kommuner, regioner och en och annan privat ägare runt om i landet. Det är ingen hemlighet att de icke-statliga flygplatserna har ett kärvt ekonomiskt läge samtidigt som Swedavia varje år generera ett överskott.
– Arlanda är en intäktsgenerator för Swedavia, konstaterade utredaren Peter Norman. 
Han föreslår därför – hela utredningen är ett förslag som regeringen nu ska analysera och ha som underlag för kommande beslut – att det statliga stödet till flygplatserna utanför Swedavia ökas från 170 miljoner till 350 per år. Det är en fördubbling som gläder Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser.
– Ja, det är det. Och det är befriande att se en utredning som vågar ta i de stora knäckfrågorna som rör de svenska flygplatserna och framtiden för dem. Sedan måsta trots det konstatera att det fördubblade stödet är lite tunt räknat. Det samlade underskottet bland de icke-statliga flygplatserna är lite drygt 500 miljoner, så full kostnadstäckning blir det inte.
Ett av de mer överraskande buden i utredningen är förslaget att öka antalet statliga flygplatser från dagens tio till 13 genom att fasa in Skellefteå, Ängelholm och Kalmar. Motiven bakom förslaget är att Skellefteå är motorn i den gröna omställning inom industrin som pågår. Ängelholm har ett starkt passagerarunderlag och är en region med ett stort näringsliv medan Kalmar är en stad som ligger i ”kommunikationsskugga” enligt Peter Norman och behöver förbättrade kommunikationer.
– Skellefteå kan tas in direkt medan Ängelholm och Kalmar behöver en utredning innan beslutet fattas. Om Kalmar tas in pekar mycket på att närliggande Ronneby, den minsta av Swedavias flygplatser, utgår.
– På sikt kan även Sundsvall komma att ingå. Det är Norrlands näst största stad och kan vara ett centrum för etableringen av nya eldrivna flyglinjer till bland annat Finland.
Även tre andra flygplatser påverkas direkt av de förslag som utredningen presenterat. Att den upphandlade trafiken mellan Östersund och Umeå kan dras in påverkar knappast, däremot förslaget att upphandla en linje till Karlstad samtidigt som Arlanda-Hagfors-Torsby dras in. De två små värmländska flygplatserna lär inte överleva utan att ha en fungerande linje till Stockholm. Tanken är att de passagerare som är på väg dit ska åka buss eller taxi till Karlstad. Samma sak gäller Kramfors där Peter Norman föreslår att passagerarna åker marktransport till Sundsvall som även den flygplatsen får en upphandlad linje. 
Över huvud taget andades hela utredningen en positiv inställning till flyget i Sverige och att det nu krävs statliga insatser för att garantera att flygets möjligheter stärks. I det ingår att antalet beredskapsflygplatser ökas till 33 och att det införs ett nät av helikopterflygplatser runt om i landet som även de kan vara en del av det samhällsviktiga flyget, bland annat sjuktransporter, brandflyg och luftbevakning.
Dessutom ligger nu ett förslag om att inrätta en ”bränslekommission” som ska skynda på utvecklingen av fossilfria bränslen, bland annat till flygbranschen. Allt för att flyget ska kunna ställa om allt snabbare och där bland annat elflyget har en viktig del.
– Om produktionen av el är fossilfri och hållbar, är elflyg förmodligen det mest hållbara och klimatsmarta kommunikationssätt som finns att uppbringa. Det krävs ett nytänkande avseende flygets möjligheter.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Börje
2023-02-19 09:42

Hmmm. Jag undrar om det finns en baktanke med det hela. Ta in flygplatser under monopolets paraply för att sedan kunna implementera RTC utan motstånd.

Upp med händerna
2023-02-18 15:30

Statligt ekonomiskt ansvar i all ära, men innan Swedavia utökar sitt bestånd borde man se till att få ordning på det man redan har. Åtminstone till dess att Swedavia är en fungerande flygplatsoperatör borde i stället kronan ersätta kommunerna för kostnaderna och låta dem, som i många fall faktiskt sköter flygplatserna bra, behålla driften.

Ronny
2023-02-18 14:58

Skellefteå Kommun har gjort det väldigt bra med flygplatsen, de har fattat att det är samhällsvinsten som är den bästa vinsten och inte som Swedavia som ägare som bara skall tjäna pengar ..dyra parkeringar, kiosker, restauranger mm.

Hat Skellefteå flygplats klarat sig i svåra tider utan så mkt statligt stöd så klarar sig de själva nu när de har en stor boom med tillväxtb

Ivar
2023-02-18 08:11

Tycker att flygplatsen skall förbli i kommunal ägo!

Kommunen har gjort ett mycket bra jobb för flygplatsen.

Ivar
2023-02-18 08:10

Skellefteå kommun övertog ansvaret när staten ville slippa.

Skellefteå kommun har investerat i flygplatsen byggde ut start/landnings banan till 2520 meter lång och 45 meter bred, banan är längre än två av Arlandas banor (08-26 och 01R-19L) är kortare.

Skellefteå kommun har gjort ett mycket bra jobb.

Det finns gratisparkering, det blir nog det första som försvinner om Swedavia tar över.

Ronny
2023-02-16 19:27

Då kommer parkeringen bli mer än dubbelt så dyr, allt att köpa på flygplatsen dubbelt så dyrt .. Swedavia skall bara tjäna pengar på ett hutlöst sätt. Vinsten skall vara samhällsvinsten o inte råna resenärerna ..

Riksrevisionen
2023-02-16 15:05

Staten, LFV, SAS och Swedavia vill öka sin affär….. Spännande!

Urban
2023-02-16 09:34

Några enkla penndrag så blir allt löst och utredarens förslag kan gå till mötes utan att kosta skattebetalarna en enda krona. Riv upp S, MP, o V återreglering av flygtrafikledningen på statens flygplatser och tillåt konkurrensupphandlingar. Riv även upp Riksdagens beslut 2010 om ett basutbud på endast 10 flygplatser, (Swedavia). Resulterade i utförsäljning av bl a Kalmar, Skellefteå, Sundsvall och Ängelholm m fl. Gör inte som Ryssland och backa tillbaka i tiden.

Stockholmare
2023-02-16 08:46

Krävs ju numer riksdagsbeslut att ta bort och lägga till flygplatser ur basutbudet, så det lär ju bli sandlåda i riksdagen som vanligt…

Mr €
2023-02-16 08:45

Man kan tycka att beredskapsflygplatser för i huvudsak militärt, sjuktransporter, brandsläckning etc. borde kunna skötas av Flygvapnet och Swedavia först få ordning på de flygplatser de driver idag där det ser ut som att de är ett misslyckat fastighetsbolag styrda av politiker.

Anna
2023-02-16 07:43

Tydligt är efter gårdagens presskonferens är att utredaren föreslår att staten ska öka det årliga anslaget från 170 till 350 MSEK till de icke statliga flygplatserna. Bra! En intressant fråga är om utredaren funderat på från var dessa pengar ska komma tas. Gå tillbaks även här och anamma det som beslutades i riksdagen i maj 2010. Fri konkurrens för flygledningen, TANS (terminal air navigation services). Där finns hela den ökade kostnaden att hämta hem. Gör om, gör rätt Sverige!

Nils
2023-02-16 07:25

Intressant att utredaren bara föreslår att förstatliga och ta statligt ansvar och ägande över de flygplatser som har en växande passagerartrafik till och från Arlanda. Borde ju vara tvärtom? Ris och ros måste jag säga om utredarens förslag. Många frågor återstår.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten