Skellefteå Airport växer snabbast i landet

Publicerad den 7 juni 2023
Kommentarer
Landets överlägset snabbast växande flygplats är Skellefteå Airport. I maj månad hamnade passagerarantalet på åtta procent över nivåerna innan pandemin. Det kan ingen flygplats mäta sig med i dagsläget.
I maj månad 2019, alltså innan pandemin lamslog flyget, hade Skellefteå Airport cirka 27 000 passagerare. I maj i år har den siffran växt till 35 570 passagerare vilket alltså är åtta procent över nivån pre-pandemin. 
– Vi ser just nu en trafik- och passagerarökning i Skellefteå som saknar motstycke inom svensk luftfart. Skellefteåregionens pågående och accelererande tillväxt innebär ett ökat kommunikationsbehov, vilket därigenom påverkar resandet. Min bedömning är att trafikutbudet och därmed antalet passagerare kommer att stiga ytterligare, säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.
 
Det är en utveckling som flygplatsen är ensam om i landet, vilket en jämförelse med Swedavia som presenterade siffrorna för maj månad samtidigt som Skellefteå, visar. De tio statliga flygplatserna hade under maj månad sammanlagt tre miljoner passagerare. Det är glädjande siffror som visar på en fortsatt återhämtning, men fortfarande ligger Swedavia i snitt på 83 procent av de nivåer som gällde 2019. Något som alltså ska jämföras med Skellefteå som har 29 procent högre passagerarantal än innan pandemin. Grannflygplatsen i Västerbotten, Umeå, hade visserligen dubbelt så många resenärer som Skellefteå under maj, men har bara lyckats återta 76 procent av nivåerna från 2019. 
I första hand är det de stora industrietableringarna i och runt Skellefteå som driver på flygets tillväxt. I dagsläget flyger de tre flygbolagen SAS, Ryanair och BRA drygt 30 rotationer i veckan till och från Stockholm. Av allt att döma är det en kapacitet som måste öka om tillväxten ska kunna fortsätta att öka. I det läget går det inte att se på historiska siffror, framför allt för att situationen är helt annorlunda än idag än för ett antal år sedan, menar Robert Lindberg.
– Vi jobbar hela tiden med att öka kapaciteten och har god dialog med flygbolagen. Det är få flygplatser förunnat att ha den situationen som vi lever i. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kenneth
2023-06-08 20:13

Att sälja tillbaka flygplatsen till Swedavia vore kommunens sämsta investering i modern tid. Vilka politiker vill gå emot sunt förnuft. Ideologi och politisk färg får inte hämma flygets utveckling i regioner där flyget är det enda transportmedlet för långa reseavstånd. Tänk er för och tänk framåt!!!

Bertil1
2023-06-08 11:54

Sälj inte ut flygplatsen till Swedavia. Då införs fjärrstyrd flygledning och biljetterna blir dyrare och regulariteten sämre.

Skelleftebo
2023-06-08 08:39

Lördag har SAS två ankomster och två avgångar till ARN.

Söndag har SAS 5 ankomster och 4 avgångar.

Ryan och Bra inga avgångar under helgen.

Ser man till antalet ankomster och avgångar totalt tar SAS ledningen stort.

Ryanair och BRA är bara en krusning på ytan.

Ivar
2023-06-08 08:22

Från till Arlanda vardagar

SAS 5 ankomster 5 avgångar vardagar SAS flyger även lördag och söndag

Bra 1 ankomst 1 avgång endast 2 ggr / vecka

Rynair 1 ankomst 1 avgång endast 5 ggr / vecka

Johan
2023-06-08 07:06

Ryan flyger 5st rotationer i veckan, motsvarar ca 15% av produktionen. Så nej Ryan står inte bakom ökningen själva.

LV
2023-06-07 22:45

@Sv Det var inte det handlade om!

Ronny
2023-06-07 21:34

Undvik Swedavia om ni vill fortsätta öka, flygbiljetter, parkering, service kommer bli dyrare o minskar flygandet.
Skellefteå brydde sig inte staten i utan kommunen fick driva den själv, nu verkar de dock vara intresserade när den går bra ..

Bob
2023-06-07 19:40

Inte så konstigt med all importerad arbetskraft. Ryanair är stor på Polen, många destinationer.

Sv thomas
2023-06-07 18:00

Ja Ryanair är enligt min mening ett flygbolag som endast plockar “Grädden# några enstaka flygningar varje vecka.

De har minimal service och försöker undvika ersätta passagerare de enligt gällande regler skall ersätta.

De är den oinvigde passagerarens största fiende.

De får betala dyrt!

Per
2023-06-07 17:13

“Frågor på det?”.
Ja. Hur ser marknadsandelarna ut mellan flygbolagen?

Skellefteå
2023-06-07 14:05

Orsaken heter industrisatsningar, som ökar behovet av flygtillväxt.
Ryanair är en del av det, tillsammans med två övriga. Frågor på det?

thomas
2023-06-07 13:27

Orsaken är helt Ryanair
Att inte övriga bolag anammar deras överlägsna pris modell
Så svårt kan det inte vara, vara kopiera rakt av, då kan nu börja tjäna pengar
förnya er flygflotta

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten