Jonair söker kaptener styrmän?
Som annonsen lyder söker Jonair Kaptener styrmän….? Men läser man vidare söker man bara kaptener. Vad gäller?
Betalar man fortfarande lågt eller är det ekonomiskt hållbart att kliva på det som styrman, eller kapten styrman? 🙂
svar
nån som fått jobbet?
Vill man bo lokalt i Umeå eller Östersund eller liknande kan det väl vara värt en mindre maskin med låg lön. Allt beror ju på ens livssituation och val man gör. Vad man värdesätter.
Är man ung och fri är det väl självklart att man hoppar på Ryan istället om man får chansen.
TP och det lokala flyget finna säkert kvar i nån form den dagen man vill hem eller har skaffat familj.
Är du verkligen Kapten? Att gå utan erfarenhet, komma ifrån flyget, regelverk och inte ta emot den kunskap man får på turboprop, mm..
Då har du som Kapten ingen erfarenhet av olika delar av flygbranschen.
Det är mycket bättre att ta ett “vanligt” jobb som betalar mer. Spara ihop pengarna till en ordentlig rating och söka sig till t.ex RYR.
Jon Airs TP timmar är inte värda så mycket, speciellt med dom förutsättningarna.
Kollektivavtal borde vara ett krav, tyvärr så stämmer det att lönen för en styrman är urusel. Men vill man få timmar så står man ut tills man kan gå vidare.
Jag försvarar på intet sätt dessa oskäliga löner. Om alla vägrade ta dessa jobb eller det ännu värre “pay to fly” så skulle de tvingas betala mer. Dessvärre fungerar det inte så. Att gå runt och vänta på ett jobb som ger 100K i månaden tyder dock i mina ögon på en snobbism som inte är önskvärd, bättre då att tillfälligt ta ett dåligt betalt flygjobb och få erfarenhet även om det är att flyga hoppare eller banners.
Med “Satsa på flyget” menar ni beredd att ta vad som helst till nästan ingen betalning? Att det skulle vara en fördel?
Om 20.000 i lön för en Styrman stämmer är det under all kritik. Det ska väl åtminstone gå att leva på en lön med det ansvaret som det ändå innebär. Här om någonstans borde facken (IF Metal och SPF) gå in och lägga sig i. Om jag inte är helt fel så flyger väl JonAir upphandlade linjer som betalas med skattepengar via trafikverket. Där om någonstans kan man kräva kollektivavtal.
All flygtid är bra när man söker jobb. Givetvis är jet bättre men har du flugit TP eller annat så visar du att du är beredd att satsa på flyget. De som rekryterar hos oss har alla startat i turboträsket…
Bra är ett starkt ord i sammanhanget. Det kan vara ok om du bor i Umeå med omnejd och gärna vill vara hemma. Men som folk skriver, är lönen väldigt låg och går knappt att leva på samt att man blir bondad på 3 år. Att flyga en B200 är inte någon språngbräda in på andra bolag. Den är tyvärr för liten och lätt. Sök direkt till SAS eller Ryanair om du vill ha bra erfarenhet.
Det är hur som helst en bra start om du vill komma in i branschen och få timmar, och sedan klättra vidare till andra bolag.
200 timmar som krav. 20 000 i lön, inga tillägg
Senast jag erbjöds jobb som styrman där låg lönen på 20 000 kr brutto…förtydligande BRUTTO. Detta var hösten 2023
De söker både kapten och styrman. Lönen är fortfarande kass för styrmän så vitt jag vet, speciellt om du är ung och inte har någon flygerfarenhet alls. Då kan du räkna med en nettolön på 17k-19k i månaden. Har du kört en integrerad flygutbildning så bör du se till att du har minst 200h i loggboken innan du söker dig till dem, då det är minimikravet till att få börja en typkurs på beechen. Står dock inget om det i annonsen.
Varför frågar du det här?? Vem förväntar du dig ska svara här i ett publikt forum?
Maila och fråga! Eller ännu bättre; sök jobbet så kommer du få veta allting.