Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Eurobonus

Tråden startades av Lasse

Har Eurobonus någon framtid?

Publicerad den 2020-12-21 13:03
Skriv ett svar
Antal svar: 30

svar

SAS EB blir bättre!
2025-04-15 11:41

SAS reintroduces European Business Class starting October 1

Scandinavian Airlines is announcing a new European Business Class, responding to increasing customer demand for premium service. This new offering ensures a clear and recognizable Business Class product, providing an elevated experience tailored to customers seeking comfort, flexibility, and a higher level of service.

SAS new European Business Class strengthens the airline’s competitive position and enhances the customer journey. It aims to attract even more regional and international premium travelers, reinforcing SAS’ position in the premium segment. The launch supports SAS’ long-term strategy and strengthens Copenhagen’s role as a global hub for Scandinavian and European connectivity, while also simplifying connections and offering a more cohesive experience for passengers traveling across multiple alliance airlines.

Passengers can look forward to:

• Enhanced dining experience: A new Food & Beverage concept with a more premium and flexible dining experience including reusable premium tableware catering to the diverse needs of SAS Business Class travelers.

• Dedicated cabin: A section in the front of the aircraft for Business Class travelers, separated with a curtain and overhead divider.

• Blocked middle seats: Ensuring more space and privacy.

Priority treatment on the ground: Priority check-in, boarding and access to more lounges, ensuring a seamless premium travel experience from start to finish.

Röda Baronen
2021-01-01 13:46

Eurobonus är bra båda för trofasta kunder och för SAS, win / win helt enkelt.

bara bra om SAS tjänar pengar detta.

Bara i jantelagens och flygskammens hemland anses det som fult om ett bolag tjänar pengar!

ABC
2020-12-31 17:21

Hello, be smart and get a combined Eurobonus Credit Card and get points on all yor buys. I bought a new car and got lots of points.

Gold for life
2020-12-31 12:46

Alltså det var lite fakta jag efterlyste, inte “jag har jobbat på SAS”. Var då på SAS? En avdelning med insikt i bonushanteringen?
Du upprepar ju bara samma sak igen.
Om det nu var så att SAS skinnar resenärerna med hjälp av bonusprogrammet och hade kunnat sänka de redan löjligt låga biljettpriserna, hur har bolaget lyckats hålla det hemligt? Flygbolagen läcker som såll, för att inte tala om lavinen av rykten som alltid är i rörelse…
Nix, det här stämmer inte!

Re: Bo Nus
2020-12-31 10:08

“Har varit anställd i SAS”

Det innebär ju inte automatiskt att du har mer kunskap än någon annan. Om du inte har arbetat med just Eurobonus.

Man kan arbeta med väldigt många olika saker på SAS.

Bo Nus
2020-12-30 16:12

Har varit anställd i SAS behöver jag säga mer. Eurobonus är väldigt lukrativt och klart att sällan resenärerna får vara med och betala kalaset för dom mer frekventa resenärerna. Faktum är att Eurobonus läggs på biljettpriset. Betala överpris och få tillbaka en del av överpriset i poäng, genialt av SAS. Utan Eurobonus så kan SAS sänka biljett priserna.

Andreas
2020-12-30 06:14

Bo Nus skriver så klart goja eftersom hen inte förstår skillnaden på ICA som säljer ett kilo kaffe och flygbolag som flyger omkring utan att fylla 100% av sätena på alla avgångar. Om bonusbiljetterna fyller annars tomma säten är de ju ingen merkostnad för flygbolaget. Varför skulle bolagen då höja priserna när det inte finns någon kostnad att ta igen?

pf
2020-12-29 19:39

Lennart, det ser ut til at for en bonusbillett ARN – CPH t/r må man ut med 20.000 poeng.

Dersom man bestiller billigste billett ordinært får man 500 poeng t/r. Det betyr 40 reiser t/r FØR man kan få en bonusbillett, en man også må betale avgifter av.

Det er dersom man skal opptjene reiser av reiser. ELLER man kan kjøpe en hel masse saker man muligens ikke har bruk for til å opptjene poeng.

For hoteller er det normalt med en ratio 1 til 10 for bonusnatt. Fly burde være i størrelseorden 1 til 12-15.

Selvfølgelig er det opp til hver enkelt forbruker å beregne dette.

Gold for life
2020-12-29 17:07

Hur vet du Bo Nus att det blir dyrare biljetter med bonussystemen? Det vore uppfriskande med lite fakta och källor bakom ett sådant påstående. Annars hamnar vi bara i konspirations-fake-news-träsket.

Lennart
2020-12-29 13:52

Jaha, men strunt i alla tillval och säg att man köper vanliga ekonomiklass biljetter. Är det 200 poäng per biljett då? Och följdfrågan är hur många poäng kostar en sådan biljett??

pf
2020-12-29 10:20

Lennart, en rask dummy-booking på SAS viser 250 – 1000 poeng per reise.

avhengig av billett -type/reiseklasse

Sv
2020-12-29 06:56

Allt beror på vem du är och vilket perspektiv du har:

1. Frekvent resenär som inte betalar för sina biljetter: poängsystem är det bästa sen skivat bröd.
2. Företagare som vill hålla nere resekostnaden: poängsystem gör det dyrare för mig som betalar.
3. Ryggsäcksresenär som vill ha det billigaste: poäng är bara slöseri med pengar.

Flygbolagen analyserar personas väldigt noggrant och bygger sen sina produkter efter dessa. Dessa tre exempel är väldigt grovt separerat. Verkligheten är betydligt mer komplicerad.

At ni sitter och debatterar angående SAS vs Norwegian här bekräftar bara att ni inte förstår den större bilden om vad respektive flygbolag försöker göra.

Sv Bo Nus
2020-12-28 18:20

Återbäring bonus har många företag. ICA – kort, COOP -kort, OK – kort, Volvo-kort, Flygbonus mm. Även Norwegian har flygbonus.

De som inte nyttjar förmånerna är de som betalar kalaset. Jag som nyttjar förmånerna tjänar en hel del jämfört med de som inte nyttjar förmånen. Jag är glad att Ni betalar för mina förmåner.

Företaget tjänar också en hel del pengar på systemet. De som inte nyttjar systemet är de som betalar.

Har själv som ansvarig inom ett företag lagt upp och administrerat ett bonus system. Det ger generellt ett stort antal trogna kunder. Största delen av förmånerna betalas av de otrogna som inte deltager.

De flesta företag ger extra förmåner till trogna stora kunder oavsett bransch.

Men det finns förstås motsatsen ex. flygbolag som säljer flygbiljetter för en krona som det visar sig kosta betydligt mer om man verkligen vill åka med. Inchecknings avg., kostnad utskrift biljett, kostnad bagage osv. Då blir man verkligen lurad!

Lennart
2020-12-28 15:52

Hur många pong är det ARN-CPH?

Bo Nus
2020-12-28 12:06

Eurbonus läggs på biljettpriset och ngn betalar oftast ett företag och medarbetaren får poängen. Utan Eurobonus så hade biljetten varit bra mycket billigare, med Eurobonus så kramar man ur mer pengar på biljetterna och binder upp en lojalitet och poänghållaren tycker det är jättebra för dom tror att dom får en gratisresa då och då. Ngn skrev att dom åkte 8 pers till Thailand för poängen och om så är fallet så hade dom utan bonuspålägget på biljetpriset
kunnat åka minst 16 pers till Thailand. Alltså man betalar ett överpris på biljetterna som motsvarar 16 biljetter och så får man tillbaka 8 biljetter i bonus och lite fri dricka i loungen och man tror man har gjort ett klipp när man är lurad på dt dubbla. Så funkar all bonus, man bygger upp en lojalitet som kunderna är med och betalar genom ett överpris på produkten och sen så ger man tillbaka hälften av överpriset till kunderna och den andra hälften bekostar bonus systemet plus vinst till företaget.

Sv pf
2020-12-28 11:19

Före er som inte flyger så mycket och därmed har svårt att tjäna in poäng förstår jag att ni inte tycker det är något.

Men för oss som reser mycket är EuroBonus mycket bra. Trogna kunder belönas.

Efter 10 år med EuroBonus guld får man guldstatus livsvarigt.
När man är guldmedlem får man också 25% mer poäng på varje flygning. Poäng kan man tjäna in även på vad du handlar på ett EuroBonus MasterCard.

Visst är detta ett sätt att locka kunder. Trogna kunder belönas.

Bor man som jag i en stad i norr blir många resor flera flygningar. Det sämsta man kan göra är att ha varje flygning på skilda bokningar. Vi försening inställda flygningar står jag då själv risken. Har jag en genomgående flygbiljett blir jag alltid omhändertagen.

Med SAS och StarAlliance kan jag boka en resa hela vägen på en biljett ex till Thailand eller någonstans i USA. Mycket värt om man reser på de billigaste ekonomi biljetterna.

pf
2020-12-28 09:48

Så lenge SAS klarer å lure sine passasjerer til å kjøpe en masse saker og ting man muligens ikke trenger, så er programmet Eurobonus der.

Man oppdager jo fort at skal man reise på populære dager, så får man ikke plass(før og etter coronaen), men kan bruke sine poeng på andre ytelser.

Og, selverfart, på et tidspunkt så måtte jeg ha reist 35 turer tur/retur OSL-CPH(billigbilett) for å tjene opp en på samme strekning. Og da ville jeg ikke være sikret å reise på en dato som jeg ville…..

I stedenfor fant jeg da et annet selskap, som noen ganger var billigere totalt, enn det SAS ville ha bare i “avgifter” for å bruke poenger. Og, da var jeg sikker på å komme avgårde.

Selvfølgelig, det blir opp til hver eneste forbruker/passasjer å velge det ene eller det andre. For enkelte er ses det jo også på som en form for status å kunne skryte på seg mange Eurobonuspoeng, eller gå i en Fast-Track kø i security på en lufthavn. For meg, “be my guest”.

Saksopplysning, jeg var på sølvnivå for ca 15 år tilbake, da kun på flyreiser.

Krister
2020-12-27 22:32

Fullständigt vansinnigt system ur den som står för notans synpunkt.
Dvs företagen som betalar biljetten.

Stig Helmer
2020-12-27 22:23

Jag tog med mamma och pappa till LA i business för poäng. Snacka om upplevelse för dom och mig. Håller med Hannes. SAS håller hög klass och Show me the money är bara sur och bitter. Handla för fasen inte upp era poäng ombord, klart sämsta man kan göra.

pilot
2020-12-27 18:26

Skulle ni sätta in pengar på en bank som behåller era pengar efter 5 år, som SAS Eurobonus?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500