![Featured article image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fweb.flygtorget.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fbild_20230915074607.jpg&w=3840&q=75)
Amapola fasar in fler Fokker 50
Publicerad den 15 september 2023![Populair](/illustrationer/default.aspx?ID=7840&Bild=bild_20230915074607.jpg&Height=214&Width=370)
Kommentarer
Jag är glad att de byter. PopulAir är ju dessutom lite kul och snygga blev planen. Jag förstår att några är fundersamma om gamla flygplan. Det tragiska är ju att turboproparna inte utvecklats nämnvärt. Amapola upphandlingen från Trafikverket tillbakadragen för att de diskriminerats av miljöskal trots att de åldern till trots släppte ut MINDRE än de mer nytillverkade planen i samma storlek. Jag är glad att populair kan hålla igång ett tag till som ett proffsigt bolag med nöjd personal.
“Bolaget har filialer i Norge och är i process att starta ett dotterbolag i Kenya.”
Kolla redovisningen ordentligt, det är vinst 3,9 miljoner. Inte förlust.
Amapola Flyg AB omsatte år 2022 ca 345 miljoner och gjorde en förlust på ca 5 miljoner.
Ägare: Erik Salén
Amapola hyr alla sina 11 flygplan av Largus Holding AB som år 2022 omsatte ca 155 miljoner med en vinst på ca 129 miljoner.
Ägare: Erik Salén
Largus Aviation AB är registrerade ägare till 15 Fokker50 varav 11 leasas ut till Amapola och 4 står avställda.
Snygg målning, grymt bolag! Synd bara att stjärtfenan inte säger någonting alls
Äger man flygplanen är det enkelt att styra kostnader och klara tuffare perioder. Fokker50 kräver inga stora investeringar och Amapola sköter flygplanen väl. Påminner lite om när Thun ägde flygplan hos Golden Air.
Dem gick aldrig med förlust, men och andra sidan gick de knappt med vinst heller.
Man styr leasingkostnader efter intäkter.
Men att skaffa SÅ gamla flygplan är nog inte så bra.
Från hopplöst omodern flotta, namn, logo och dessutom ett obegripligt namn till ett strålande namn med en begriplig internetadress och en snygg logo som t.o.m. får en antik F50 att se modern ut. Man får hoppas att den som är ansvarig för denna omstöpning får ta större plats i bolaget.
Trodde man fasade ut F50, inte in!?
Falcon körde post i Electror gick över till för dyra 737c bolaget hamnade hos skojare sen slut, Ampola har tagit över detta förvärv och drivit framgångsrikt men nu är det snart slut när postens tidsregler luckras up. Nu har bolaget vunnit den statliga upphandlingen den är hårt reglerad med blter etc.hoppas de kan tjäna pengar på den.
Litet bolag som har koll på läget. Flugit flera gånger med dom och trots äldre plan så är dom väldigt fina och bekväma i kabinen. Väldigt tysta också. Gratis kaffe, te, vatten ombord också
Med en långsiktighet och kompetent ledning, ja då går det bra.
Hatten av för Amapola, inget fancy bolag på något sätt men verkar ju ha koll på kostnaderna. Väl underhållna äldre plan kan man driva ett flygbolag med vinst.
Ampola är ett välskött duktigt bolag som har funnits länge och det av en anledning.
Bolaget har en kompetent ledning som navigerat skickligt i branschen och hållit sig utanför alla Svenska flygbolags konkurser, de bevisar att det går att driva flygbolag I Sverige.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten