Featured article image

Avvecklingen av Novair har inletts

Publicerad den 20 september 2023
Kommentarer
Under hösten genomför Novair sina sista flygningar. Nu har en av maskinerna återlämnats till ägarna efter en avslutande turnaround till Rhodos.
Det var i början av året som nyheten kom om att charterbolaget Novair skulle läggas ner efter 25 års flygande. Den nuvarande ägaren Jet Nordic Group säger sig inte ha uppdrag för de två A321neo som ingår i flottan. Jet Nordic Group hade i sin tur tagit över Novair från tyska DER Toutistik i augusti 2021 med ambition att använda de två A321-maskinerna som en ytterligare resurs. Men när Novair tappat produktionen för Apollo som i alla tider varit ryggraden och som tagits över av SAS och BRA, fattades beslutet om nedläggning.
Avvecklingen ska vara klar under året och nu har det första steget tagits: SE-RKA, en A321Neo som i drygt sex år, sedan 2017 flugit för Novair gjorde den 13 september sin sista flygning med slingan Arlanda-Rhodos-Göteborg-Rhodos-Arlanda. Dagen efter återlämnades hon till leasingägaren och flögs till Prag för parkering och underhåll. Den andra maskinen i flottan, SE-RKB tar tills vidare över Arlandaflygningarna, medan trafiken från Danmark tillfälligt tagits över av en Boeing 737-800 från slovakiska Go2Sky, lite udda nog fortsatt målad i rivalen TUI:s färger efter sin wet lease sommar hos TUI UK. När även SE-RKB lämnat, tas Apolloflygningarna över främst av tre A320 från BRA International, som ännu väntar på leverans.
Under sin drygt 25 åriga historia har Novair, förutom en rad flygplan inhyrda på säsong, haft fyra Lockheed TriStar i flottan, följda år 2000 av två då fabriksnya A330-200, bägge idag skrotade, samt tre A321-200ceo som idag finns i SmartLynx respektive NileAir. Var de två A321 som nu lämnar ska ta vägen är oklart. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kenneth
2023-09-24 12:11

Mycket tråkigt att Novair går i graven. värst är fulspelet bakom, (och hoppas detta inte blir blockerat. Förstår att flygtorget är lite pro BRA det ser alla.)
Där man gick lite bakom ryggen på Jettime som mer eller mindre skulle fortätta att flyga för Apollo men BRA sänkte dom.

DK
2023-09-21 20:56

”Men när Novair tappat produktionen för Apollo som i alla tider varit ryggraden och som tagits över av SAS och BRA”
SAS, BRA och JetTime är väll en korrektare beskrivning.
Försök nr 3 för att framföra denna kommentar. Undrar varför?

NP
2023-09-21 19:22

Jo, frågan är dum. Lika dumt, som att jämföra USA (FAA) med Europa (EASA)-/.

Gammal CC på Novair
2023-09-21 18:37

När jag flög på Novair hade vi 3 st egna A321, SE-RDN, SE-RDP SE-RDO och sen hyrdes det in en 330.

Lenco
2023-09-21 18:25

Novair hade en A330 före RBF och RBG, reg HB-IQL. Den leasades av Novair, hade 100% Novair-besättning och var i full Novair-målning. IQL, RBF och RBG var alla helt nya när de kom till Novair. Sen har du helt rätt om de senare inhyrda A330 som naturligtvis inte var Novair-kärror.

Jesper
2023-09-21 16:03

Tycker inte frågan var så urbota dum, vet att man ofta gjorde så i staterna iallafall, kanske krångligt här i Europa, men kan vara värt att kolla upp

Nisse
2023-09-21 12:14

Ett AOC är inget “papper” man bara kan sälja.
En hel organisation skall till, samt ett flygplan.
Se’n skall allting godkännas av TS.

Återigen dessa ständiga fantasier.

Johan
2023-09-21 11:51

Nej, det var 2 st A330-200 Novair hade i sin flotta, SE-RBF och SE-RBG.

Sedan har man under åren leasat in diverse A330 från tex Orbest, Iberworld, Air Lingus, Air Europa, men inga man själv ägt.

Nova
2023-09-21 10:08

Kommer Novair education leva kvar eller stänger de ner sin verksamhet?

Lenco
2023-09-20 18:34

Novairs egna flotta har, förutom de flygplan som nämns, bestått av en A320 och 3 st B737-800. Dessutom en rättning, det var 3 st A330-200.

thomas
2023-09-20 18:26

Ett AOC borde kunna gå att sälja
Varför lägga ner och avveckla?
Det kostar en tio miljoner att starta ett nytt.

ORD
2023-09-20 17:42

Var det inte en väldigt tidig 737-800 oxå? Under dåliga vindförhållanden klarade den inte Kanarieöarna. När de då tog beslut att gå ner i Faro och tanka så var de tvungna att bränna av soppa för att kiara Max Landing Weight.

thomas
2023-09-20 15:35

Kan ingen köpa bolaget och driva det vidare, lägga in ett nytt flyg i aocet

Gullan Purser&Flygexpert
2023-09-20 13:05

Men så tråkigt på detta välskötta lilla bolag.
Jag hoppas verkligen alla duktiga glada Kabin tjejer & killar , söker till SAS. Drömyrket finns kvar fast i ny uniform.

Apknug
2023-09-20 12:55

Kommer ihåg dessa A330-200 de hade toaletter på nedervåningen med att en trappa ner och ett stort utrymme utanför dörrarna där nere.

Köa inte I trappan så CC.

Även L1011 kommer jag ihåg, de hade visning i en sådan på Arlanda. Jag ville åka i de hissarna som finns för att köra matvagnar upp och ner i.

Fråga
2023-09-20 12:54

Hur många flygande har nu fått lämna bolaget och när får de återstående gå? Hoppas ni hittar andra jobb med vettiga villkor.

Re:Oskar
2023-09-20 08:37

Nej Oskar, det gör dom inte

Oskar
2023-09-20 07:29

A321:orna går till SAS.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten