
Avvecklingen av Novair har inletts
Publicerad den 20 september 2023Kommentarer
Mycket tråkigt att Novair går i graven. värst är fulspelet bakom, (och hoppas detta inte blir blockerat. Förstår att flygtorget är lite pro BRA det ser alla.)
Där man gick lite bakom ryggen på Jettime som mer eller mindre skulle fortätta att flyga för Apollo men BRA sänkte dom.
”Men när Novair tappat produktionen för Apollo som i alla tider varit ryggraden och som tagits över av SAS och BRA”
SAS, BRA och JetTime är väll en korrektare beskrivning.
Försök nr 3 för att framföra denna kommentar. Undrar varför?
Jo, frågan är dum. Lika dumt, som att jämföra USA (FAA) med Europa (EASA)-/.
När jag flög på Novair hade vi 3 st egna A321, SE-RDN, SE-RDP SE-RDO och sen hyrdes det in en 330.
Novair hade en A330 före RBF och RBG, reg HB-IQL. Den leasades av Novair, hade 100% Novair-besättning och var i full Novair-målning. IQL, RBF och RBG var alla helt nya när de kom till Novair. Sen har du helt rätt om de senare inhyrda A330 som naturligtvis inte var Novair-kärror.
Tycker inte frågan var så urbota dum, vet att man ofta gjorde så i staterna iallafall, kanske krångligt här i Europa, men kan vara värt att kolla upp
Ett AOC är inget “papper” man bara kan sälja.
En hel organisation skall till, samt ett flygplan.
Se’n skall allting godkännas av TS.
Återigen dessa ständiga fantasier.
Nej, det var 2 st A330-200 Novair hade i sin flotta, SE-RBF och SE-RBG.
Sedan har man under åren leasat in diverse A330 från tex Orbest, Iberworld, Air Lingus, Air Europa, men inga man själv ägt.
Kommer Novair education leva kvar eller stänger de ner sin verksamhet?
Novairs egna flotta har, förutom de flygplan som nämns, bestått av en A320 och 3 st B737-800. Dessutom en rättning, det var 3 st A330-200.
Ett AOC borde kunna gå att sälja
Varför lägga ner och avveckla?
Det kostar en tio miljoner att starta ett nytt.
Var det inte en väldigt tidig 737-800 oxå? Under dåliga vindförhållanden klarade den inte Kanarieöarna. När de då tog beslut att gå ner i Faro och tanka så var de tvungna att bränna av soppa för att kiara Max Landing Weight.
Kan ingen köpa bolaget och driva det vidare, lägga in ett nytt flyg i aocet
Men så tråkigt på detta välskötta lilla bolag.
Jag hoppas verkligen alla duktiga glada Kabin tjejer & killar , söker till SAS. Drömyrket finns kvar fast i ny uniform.
Kommer ihåg dessa A330-200 de hade toaletter på nedervåningen med att en trappa ner och ett stort utrymme utanför dörrarna där nere.
Köa inte I trappan så CC.
Även L1011 kommer jag ihåg, de hade visning i en sådan på Arlanda. Jag ville åka i de hissarna som finns för att köra matvagnar upp och ner i.
Hur många flygande har nu fått lämna bolaget och när får de återstående gå? Hoppas ni hittar andra jobb med vettiga villkor.
Nej Oskar, det gör dom inte
A321:orna går till SAS.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten