Blue1 och Braathens flyger inrikes åt SAS

Publicerad den 14 januari 2013
Kommentarer
SAS disponerar om flottan och sätter in Blue1 på en rad svenska och skandinaviska destinationer i sommar. Dessutom tar Braathens Regional hand om trafiken bland annat på Sundsvall och Ängelholm.
Blue1

Blue1 blir mer och mer ett renodlat produktionsbolag till ägarna SAS. Tidigare har bolaget flugit dels egna linjer från Finland ut i Europa, dels matarflugit passagerare från flera finska destinationer till SAS egen hub i Köpenhamn. Nu får flygbolaget ytterligare en uppgift, att flyga svenska inrikeslinjer.

– Det är riktigt, under sommarmånaderna använder vi oss av Blue1 som ett sätt att anpassa resurserna och hålla trafiken uppe, säger Elizabeth Manzi till Flygtorget.
           
Genom att sätta in de Boeing 717 som Blue1 har i flottan kan SAS överföra flera av de egna maskinerna till den egna storsatsningen på sommartrafik men också till de många charteruppdrag som SAS har i sommar för ett flertal av landets researrangörer. Bolagets Boeing 717 har 115 stolar vilket passar under sommarperioden när inrikestrafiken går ner. SAS slipper därmed flyga med 150 – 189 stolars kapacitet i de egna Boeing 737-600 och -800.

– Blue1 finns i koncernen som ett produktionsbolag och att använda deras mindre flygplan är ett sätt att använda hela vår flygplansflotta på bästa sätt, säger Elizabeth Manzi.            
           
De blåmålade Blue1-maskinerna kommer att under juni – augusti flyga på ett flertal frekvenser på de flesta av SAS inrikesdestinationer från Arlanda, bland annat till Kiruna, Skellefteå, Umeå, Östersund, Malmö, Göteborg och Visby. Blue1 tar även hand om trafiken på ett par utrikesdestinationer från Arlanda: Oslo, Köpenhamn och Trondheim.
           
SAS ska också anlita Braathens Regional på ett antal destinationer. Det innebär att Golden Air, som numera är ett produktionsbolag inom Braathens, tar hand om delar av trafiken på Ronneby och Ängelholm i sommar och till Sundsvall redan den 7 april. Kalmar ingår också i uppdraget, en trafik som de redan flugit som underleverantör till Blue1, som i sin tur alltså är underleverantör till SAS. Ett likadant upplägg har funnits på linjerna från Arlanda till ett antal finska destinationer, Wasa, Åbo och Tammerfors.
           
Helt släpper SAS inte greppet om inrikestrafiken i sommar, samtliga linjer kommer också att flygas med ordinarie SAS-maskiner. Det innebär att det på vissa destinationer blir tre olika flygplanstyper, SAAB 2000, Boeing 717 och Boeing 737.
           
SAS är dock noga med att påpeka att förändringarna i trafikprogrammet är en temporör lösning över sommaren. Det finns inga planer på att på längre sätt införliva Blue1 i den svenska inrikestrafiken, för att på så sätt sänka kostnaderna.

– Nej, det finns inga bakgrundstankar. Det är tillgång och efterfrågan som styr och vår vilja att använda den samlade flygplansflottan på bästa sätt.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle kula
2013-01-15 19:56

Det var några år sedan Golden hade nattstopp i KRN. Ett rekativt kort stopp och boendet i hangaren var att föredra. Bra frukost och kort incheck innan man åkte hem och slutade dagen vid 08:00 på morgonen. Kollektivavtal finns och har alltid funnits. Luktar troll om dig lång väg, ingen vidare god lukt…

hutte
2013-01-15 18:15

Golden air finns inte längre. Braathens däremot har både kollektivavtal och hotell. Ingen som sover i nån hangar! Det är det ett annat bolag som gör…

Apelsinen
2013-01-15 15:51

Blue 1 flyger till och från Vasa. Inte “Wasa”- det är ett knäckebröd!
På finska heter det Vaasa men ska enbart användas när man skriver på andra språk än svenska.

mj
2013-01-15 11:30

Dåligt använda sig av golden air, personalen har night stop i undermåliga rum i hangaren i Kiruna, samt att de inte har ngt kollektivavtal.

S20 Pilot
2013-01-15 10:10

2000 ÄR ett förträffligt flygplan 🙂

Eurobonus Guld
2013-01-15 01:14

Jag tycker också att Saab 2000 är ett förträffligt turbopropflygplan att åka med som passagerare. Likvärdig komfort som senare konstruktioner såsom t.ex. Dash 8-Q400. Prestanda hos Saab 2000 är dessutom snarlik en motsvarande Regional Jet. Även helt acceptabel bullernivå tack vare det aktiva bullerdämpningssystemet. PAX, ditt inlägg var ett onödigt inlägg.

Också PAX
2013-01-14 22:38

PAX?
Vidareutveckla gärna ditt briljanta och förklarande inlägg om vidrigt plan! Vad innebär det?
Jag tycker saab2000 är helt ok att åka i. Snabb, tyst för att vara en proppellermaskin och behagligt benutrymme. Sen är den väl ganska låg i takhöjd men de kan man väl stå ut med!
Jag tycker den är helt ok att åka i men föredrar ju självklart en större jet. Finns det inte underlag för att fylla en större maskin ser jag hellre en proppellermaskin än ingen alls!

Garmin
2013-01-14 22:07

Nextjet kommer aldrig in i bilden förrän bolaget får bättre logistik och flygplanen avgår och ankommer i någorlunda tid! Så är definitivt inte fallet för närvarande.
PS: HKFL är inget flygbolag.

PAX
2013-01-14 21:14

Saab2000 är ett vidrigt plan för oss passagerare

Igen
2013-01-14 20:06

*Vasa….

Greger
2013-01-14 19:13

Flyglinjen Olle??
Hur ska en biljettförsäljare kunna flyga åt någon om man inte är ett flygbolag?

Daniel
2013-01-14 18:31

Bra initiativ att ta in andra aktörer att flyga åt dom, detta gör att deras kostnader sjunker drastiskt än att dom flyger det själva. Hmm, positiv framtid för dom som redan är anställda i sas.. Inhyrning, wetlease, kontrakt? Strålande….

Olle
2013-01-14 17:21

Flyglinjen vill också flyga lite för SAS!!

F/O
2013-01-14 14:47

När kommer Nextjet in i bilden?
Så snart HKFL styrt upp lite nyare kärror?

Fogfighter
2013-01-14 13:46

Intressekonflikt?!

Golden (Braathens Regional) flyger redan åt Kullaflyg på BMA, skall dom flyga åt SAS på ARN också? Hur funkar det?
Har dom flyg tll det?

pf
2013-01-14 12:37

å ha x antall versjoner av Boeing 737, A-320, MD’s osv…i logistikk, i ulike treningsprogram, i underhåll etc.

Norwegian og Ryanair har få typer, her ligger en besparelse

Storebror
2013-01-14 12:04

Skall SAS ha en chans att överleva så måste dom anpassa sig efter marknaden sett över året.
Styrkan heter “flexibilitet”

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten