Featured article image

Boeing kämpar på i motvind

Publicerad den 14 mars 2024
Kommentarer
Februari blev en blek månad för Boeing, men trots alla produktionsproblem lyckades man ändå leverera 27 flygplan, samma som i januari, och ett mindre än februari förra året. I orderboken kunde femton beställningar skrivas in, en förbättring från januaris noll beställningar. Flera flygbolag drabbas när beställda flygplan inte levereras och meddelar att de tvingas skära ner på flygtrafiken.
Boeing levererade 27 flygplan i februari: 17 MAX-flygplan, sju widebody Dreamliners, en P8-Poseidon till den amerikanska flottan och två 767:or. Den ena 767:an ska användas som tankflygplan, den andra ska flyga frakt för FedEx. MAX-leveranserna minskade från januari månads 25. Boeings ursprungliga planer var att öka produktionen av MAX till 42 flygplan per månad, men det stoppades av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA efter att ett antal säkerhetsbrister i produktionen upptäckts.
 
Sammantaget har Boeing levererat 54 flygplan under årets första två månader och säkrat femton ordrar. Det låga antalet levererade flygplan kommer sannolikt att fortsätta under året på grund av alla produktionsproblem. 2023 lyckades Boeing leverera 66 flygplan under januari och februari.
 
– Vi måste bara få försörjningskedjan och vår egen fabrik stabil och växande och vi har stort förtroende att vi kommer att göra det, sa Boeings finanschef Brian West under en konferens förr månaden.
 
Det enda positiva på Boeings himmel är att man levererade sex MAX-flygplan till kinesiska kunder, att jämföra med två i januari, nu när Kina godkänt att MAX-leveranserna får återupptas.
 
Flera stora flygbolag har uttryckt frustration över de försenade flygplanen som tvingar dem att trimma kapaciteten. Southwest Airlines har en flotta bestående enbart av Boeing 737 och man meddelar att hela den ekonomiska planen för 2024 måste omvärderas. United Airlines sa tidigare i år att de helt har tagit bort 737 MAX-10 ur sina planer för flygflottan.
  
Konstigt nog verkar inte kunderna överge Boeing, trots alla förseningar. Nyligen tillkännagav American Airlines en order på 260 narrowbodies fördelat på Boeing, Airbus och Embraer.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ken
2024-03-15 20:37

Fattar knappt vad ni pratar om, ostabill? Det heter instabil, och är det flygplanets stabiltet i luften ni pladdrar om? Hela Max produktionen har varit allt annat än stabil, och vem vet vad som dyker upp härnest?

@Max pilot
2024-03-15 20:15

Det är inte längre en fråga om MCAS, men om allt möjligt annat med Boeings flygplan.
Det är dokumenterat att kvalitets kontrollen med B737 Max är usel Det samma kan vara fallet med B787 En whistleblower som jobbade me QC på 787 sköt sig här om dagen.
Boeings företagskultur verkar vara genomrutten.

Håller i övrigt med om att MCAS inte hade nåntibg att göra med att B737 Max skulle vara ostabil, vilket den inte är, om inte doorplugs ramlar ut, eller någon glömmer att släcka engine de icing ..

Pilot
2024-03-15 16:31

Max, vi piloter är ju inte direkt flygingenjörer, testpiloter på Boeing eller haveriutredare, så du får chilla lite.

Om du nu är i Branschen menar jag.

Nisse den första
2024-03-15 16:29

Hej,
Det var visst ett design konstruktionsfel på Flygplanet gällande MCAS! Till och med medvetet för det var så grovt så inte ens idiot kunde missa det. Jag vet inte varför men som skippade en Aoa Angel of attack givare som input spara penga ?. Spara vikt Hahahha.

Helt obegripligt hur faa kunde godkänna det!

MAX Pilot
2024-03-15 16:21

Hur många vet varför MCAS installerades?
Inte många. Men man tror sig veta, att det var för att planet är instabilt vilket är fel. Det är det jag menar att planet är i grunden stabilt.
Men förklara gärna bristerna, i MAX stabilitet.

Det skiljer branschfolk från wannabe’s

Du är inte rolig 🙁

Sven
2024-03-15 15:59

stabil i grunden, vad är det, ett dåligt argument efter alla Boeings fadäser? Säg det till de som drabbats som sagt.

Du är rolig:)

MAX Pilot
2024-03-15 14:58

På vilket sätt har jag talat illa om de piloter som omkom i MAX krascherna?
Det jag förklarar, är att MAX i grunden är ett stabilt och bra plan.
Det ger mig även rätt i att de som ropar högst i frågan, inte är piloter om ens bransch kunniga

Maximus
2024-03-15 14:49

Säg det till de piloter som omkom, vet inte hur du tänker när du pratar så om dina kollegor som fick sätta livet till, det kunde ha varit du, herr Max-pilot.

MAX Pilot
2024-03-15 14:38

Då jag själv flyger MAX, kan jag berätta att MAX är ett bra och stabilt plan. Det som har hänt med MAX planen, har inte med själva konstruktionen att göra. Största bristen med MCAS, var att det inte omnämndes i manualer.
Vi vet att slutkontroll av planen har allvarliga brister, som måste åtgärdas.
De som ropar högst om MAX planen, är knappast piloter. Flygbranschen är drabbad av en massa “flygexperter”, som ofta drar ett löjets skimmer över sig.

bo
2024-03-15 14:02

som hade en stor order på B737Max 10, som fortfarande inte är godkänd av FAA.
Hat sagt till Boeing att inställa produktionen av dessa flygplan, för att det inte är säkert man vill ha dom.
United försöker förhandla med Airbus om A321 LR istället.

Inget konstigt
2024-03-15 13:58

Flygbolagen ska vänta tills efter 2030 om dom vill ha nya A320/321.
Därför och fördi det kostar att utbilda piloter till andra flygplan säljer Boeing fortfarande B737 Max. inte för att det är något vidare bra flygplan

@Neutral
2024-03-15 10:27

bra flyg plan.
Senaste bra flygplanet från Boeing var B777.
B737max är undermåligt på alla sätt. B787 har återkommande kvalitetsproblem.
Boeing behöver helt ny ledning som vill fokusera på att återigen börja bygga bra flygplan.
Nuvarande ledning har gjort allt fel. Man har uteslutande fokuserat på bonus och wall street.

Neutral
2024-03-14 16:38

Boeing bygger i grunden bra plan. Det vet också kunderna. Därför överger de inte Boeing.
Tyvärr har de självförvållat, stora problem med slut och leveranskontrollerna, vilket är mycket allvarligt.
Utöver det har de leverans problem från underleverantörer, med åtföljande förseningar av leveranser.
Airbus är också drabbat av förseningsleveranser, och certifierings problem av 321XLR.
Verkar som om att flygplansproducenter har fått hybris, på grund av den stora efterfrågan av nya plan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten