DAT börjar flyga Norrköping – Köpenhamn

Publicerad den 5 juli 2013
Kommentarer
Norrköping får tillbaka linjen till Köpenhamn som legat nere sedan NextJet la ner trafiken. Nu är det danska DAT som startar trafik den 16 september.

SAS har gjort det, Skyways och Cimber också, men sedan Nextjet la ner trafiken har sträckan Norrköping – Kastrup varit utan flygbolag. Men nu tar danska DAT, Danish Air Transport, ett steg in på den svenska marknaden.
         
Den 16 september börjar bolaget flyga en ATR 42 med 46 stolar på rutten som därmed vaknar till liv efter ett drygt år.

– Det är första gången på många år som DAT lanserar en ny flyglinje i Sverige och därför är vi mycket glada att lansera Norrköping – Köpenhamn som en ny linje i vårt nätverk. Vi har lyssnat på näringslivet i Norrköping och det står helt klart att regionen saknar kapacitet på utrikestrafik, säger Jesper Rungholm, VD, Danish Air Transport.
         
DAT har ett interline-samarbete med SAS på flyglinjen vilket ger genomgående flygbiljetter från Norrköping vidare ut i SAS nätverk. Tidtabellen är därför anpassad för att passa SAS trafik vidare ut från Köpenhamn. Det blir två dagliga frekvenser på vardagar, en på lördagar och en på söndagar.

– Vi har haft kontakt med DAT en längre tid och det är bra att vi nu har klart med en ny bra produkt på flyglinjen mellan Norrköping och Köpenhamn. DAT är ett stabilt flygbolag som visar på en hög regularitet på dansk inrikestrafik, vilket är mycket viktigt för resenärer som har anslutningsflyg på Kastrup, säger Mari Torstensson, VD, Norrköping flygplats.
         
Danish Air Transport startade 1989 som ett renodlat fraktbolag och sedan dess vuxit och flyger idag linjetrafik inrikes i Danmark och Norge och chartertrafik. Flottan består i huvudsak av turbopropmaskiner, bland annat två SAAB 340 men också en MD83 och en MD87 som används för chartertrafik.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Dr.Watson
2013-07-07 16:32

Om Sveriges ekonomi går så bra, varför finns det inga duktiga svenska flygentreprenörer. Vart har alla svensk flygbolag tagit vägen? Går det bara att driva flygbolag i Sverige med skattefuskande bolag och utländsk arbetskraft?

Kl
2013-07-07 07:52

Dat eller Dot det är frågan

Olle
2013-07-05 19:24

DAT: Ett bolag där kollektivanslutning är strängt förbjudet!

Surr
2013-07-05 13:59

Cimber fr ca 500kr=bra beläggning
Nextjet fr ca 2100kr= liten beläggning
DAT fr 795kr=Trolig bra beläggning då Nextjet har sina dyra priser fr LPI.

Lycka till.

Norrköpingsbo
2013-07-05 13:53

..vad Norrköpings airport och östgöta-distriktet behövde. Med bra avgångstider kan det nog funka!

IvarViking
2013-07-05 13:13

NextJet flög linjen Norrköping-Kastrup till januari 2013 så hur det kan “vakna till liv efter drygt ett år” är jag inte helt med på. All lycka till DAT, alltid ekat tomt på den linjen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten