Estonian Air tar upp konkurrensen om svensk inrikes
Publicerad den 8 oktober 2014
Just nu pågår upphandlingen av det som tidigare hette Rikstrafiken, alltså de flyglinjer i landet där det råder så kallad trafikplikt och staten betalar för flygtrafiken. Sedan länge har det handlat om följande linjer, alla i Värmland och norrut i landet: Östersund-Umeå, Torsby-Hagfors-Arlanda, Sveg-Mora-Arlanda, Lycksele-Arlanda, Vilhelmina-Hemavan-Arlanda, Gällivare-Kramfors-Arlanda, Pajala-Luleå. I dagsläget är det tre flygbolag som är leverantörer för den trafiken, Nextjet, Avies Sverige och Direktflyg.
Tidigare fanns även Arvidsjaur – Arlanda med i upphandlingen men den är borttagen eftersom Nextjet flyger linjen själva, på kommersiella villkor.
I år har Nextjet även anmält att de är beredda att ta över trafiken på ytterligare två linjer på kommersiella villkor: Gällivare – Arlanda och Lycksele – Arlanda.
Men samtidigt har Estonian Air anmält att även de vill flyga dels Arvidsjaur – Arlanda, dels Gällivare – Arlanda. Det innebär att de ger sig in i direkt konkurrens med Nextjet samtidigt som det statliga stödet försvinner också på Gällivarelinjen.
– Det gör bedömningen att det går att driva trafiken där utan statligt stöd, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket till Flygtorget.
De två linjerna försvinner därmed ur upphandlingen eftersom de inte får upphandlas om något flygbolag anser sig kunna driva trafiken på en linje på kommersiella villkor. De övriga linjerna ligger dock kvar och just nu pågår utvärderingen av de inlämnade anbuden och resultatet ska presenteras om cirka en månad. Trafikstart för de flygbolag som får uppdragen är den 25 oktober nästa år. Anbuden och därmed identiteten på de flygbolag som vill flyga trafiken är fortfarande omgärdat av sekretess.
Vilka flygplan Estonian Air tänker använda på trafiken i Norrland är inte klart. I flottan ingår både Embraer 170 och ATR42, som just nu används omväxlande på linjen mellan Tallinn och Bromma, och som i så fall ställs mot Nextjets ATP och SAAB 340.
Kommentarer
Skönt att se att amatörerna aldrig ger upp…
Skyways hade förkastliga villkor, Nextjet har det, de andra behöver vi inte ens nämna…
Vem är Salen?
Kom ihåg att Sievert skulle köra på kommersiell basis efter att JZ tagit hem upphandlingen till GVE. Efter drygt 10 månader fanns inte Swedline längre. Sedan försvann även JZ. Där var det Salén som tog över och körde på känsla..
Kör hårt Palle, du förtjänar att lyckas.
Heja Estonia
Nextjet behöver konkurens och det är bra..
Hur länge höll Estonian ut på Växjö Amsterdam? Var det ens 100 dagar? Hoppas norrlänningarna förstår att hålla sig till sin trotjänare som varit uthållig i Norrland. Heja Next jet!
Tyvärr är tidtabellen hårt styrd och det finns ingen chans att hinna in från Baltikum innan avgång måste gå från Norrland på morgonen.
KANSKE skulle man kunna köra en sväng till baltikum under lunchen, från Norrland då…..
Ni som tror att det kommer gå två olika flygbolag på sträckorna kommer bli besvikna. Estonian kommer med all säkerhet dra sig ur. De får inte förlora mer för då drar den estlänska staten i handbromsen. Det är kris…….
Åker ofta Estonian air till och från Lennart Mehri airport, trevligt litet bolag,
går alltid på tid, snabbt att borda Embraern och gå av, man sitter aldrig inträngd i mitten
lycka till med Svenskt inrikes
SAAB 340 eller Embraer 170, det blir inte så svårt att välja. Fördel Estonian.
Betyder det att man mara kan flyga vidare till Tallinn på samma biljett? Borde det inte finnas en marknad för SAS och JetTime i stället?
Innan vi dömer ut Estonian airs satsening som ett sätt att dränera de estniska skattebetalarna på den svenska komersiella flygmarknaden kanske vi ska se på deras upplägg. Det kan ju handla om merutnyttjande av flyg som ändå går TLL-ARN-TLL men som kanske har dålig intjäning på ena vägen, och ser att det blir ett bättre nyttjande av flyg och personal om man kör TLL-ARN-GEV-ARN-TLL.
Bara en tanke.
Inte en changs att Estländska staten skall pumpa in pengar och konkurera på svensk inrikesmarknad. Estonia kommer dra sig ur inom kort. De fortsätter att förlora massor av pengar och de hade inte räknat med att Nextjet skulle lämna in om kommersiell trafik på Gällivare.
Kramfors ingår inte i upphandlingen
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten