Feel Air ännu kvar i holding
Publicerad den 8 april 2010Sedan dess har det varit tyst om bolaget. Och något kontor med en Feel Air-skylt på dörren syns ännu inte till.
Googla namnet Feel Air och det ger 240 miljoner (!) träffar.
Men den som vill boka biljetter, kolla tidtabeller eller för den delen veta mer om bolagets verksamhet har inte många möjligheter att träffa rätt. På hemsidan har inget hänt sedan publiceringen av ett pressmeddelande den 25 oktober förra året. På olika flygsajter och chattforum är det dock desto livligare och frågorna är många.
Flygtorget ringde upp Feel Airs vd Kai Holmberg och frågade varför händer inget?
– Det händer massor, men vi är hemlighetsfulla och släpper inte ut något förrän allt är klart. Allt skall vara godkänt och genomarbetat innan vi gör det officiellt. Det ska vara professionellt från dag 1.
Men någon start på flygningarna till sommaren blir det inte?
– Nej, vi har skjutit upp launch till vinterprogrammet 2010. Det känns egentligen rätt bra för det ger oss möjlighet att bygga en verkligt robust organisation.
Och vad kan startdatumet bli?
– Jag vill inte säga något exakt datum som vi sedan måste ändra på, men räkna med cirka den 1 november.
Ni tvivlar inte på möjligheten att lyckas?
– Är du gal…! Marknaden är ju helt öppen, den ligger bara och väntar på att vi ska starta.
Ännu har ni inga konkurrenter. De etablerade lågprisbolagen skyr långlinjer och ser dem som en helt annan affärsidé. Vad säger du om det?
– Jag håller med i deras bedömning. De har funnit sin nisch, har förvaltat den och tjänar bra med pengar. Jag tror inte heller att en mix av långa och korta linjer fingerar i ett lågpriskoncept. Se på Air Berlin som köpte LTU för ett par år sedan med ambition att flyga långt. Istället för att bygga en långlinjeorganisation organiskt, köpte de ett färdigt bolag och började mixa, men det fungerade inte. Enligt vad jag hört har de avbeställt sina 10 Boeing 787 som de hade i order. Vi har istället studerat Air Asia X, den enda aktören i världen som visat att det fungerar med lågpris på långlinjer.
En kritik ni fått är att ni saknar egna linjer som matar in till långlinjerna. Är det ett problem?
– Nej. Det är ju just det jag säger. Vi vill inte mixa shorthaul med vår grundläggande filosofi att flyga långt billigt. I Skandinavien finns det dessutom gått om flygbolag som har nav på både Arlanda och Gardemoen. Vilka människor kan inte ta sig till de två platserna? Att inte ha egen matartrafik är ingen issue för oss.
När ni väl kommer igång, blir det fler destinationer?
– Vi har fler i pipeline, i USA och Asien, eftersom vi utarbetat ett sätt att bättre nyttja flottan med fler destinationer. Dessutom får vi en stabilare närvaro på marknaden.
Men det är och förblir lågpris som gäller?
– Ja, bara leisure, ingen business. Det är där den största marknadspotentialen finns. Det kommer att märkas när vi gör vår stora lansering i höst. Innan dess fortsätter vi att vara lite hemlighetsfulla.
Kommentarer
OK airways, jag förstår vad du menar. Men nu är ju detta ett FORUM och knappast en vetenskaplig publikation. OM folk tycker något så är det deras fulla rätt att uttrycka det här, oavsett om är uppbackat av kunskap, vetenskap, empiri eller andra vedertagna praxis inom flygets outgrundliga värld. It’s a free country! Vill du ha vetenskap så får du engagera dig i andra nätadresser.
Jag hoppas att dom kommer upp i luften och även andra “Lågprisbolag”
Vi behöver billigare stolar än, staraliance, oneworld, skyteam
jag säger bara en sak
KARTELL
Det finns många som skriver här bara för att tycka till utan någon kunskap eller innehåll. Feel Air har en rad kompetenta personer bakom sig med ett gediget branschkunnande. Och förresten har lågprisbolag oftast inte connections utan flyger från punkt till punkt. Läs istället vad Feel Air säger och har ni ingen kunskap att ge konstruktiva kommentarer så låt hellre bli tills ni har något vettigt att skriva. Jag önskar Feel Air lycka till eftersom de besitter all kompetens för att lyckas fullt ut.
Man blir så less på alla sura trötta människor som inte kan säga något gått i någon artikel. Jag hoppas FEEL, Ryan, Norwegian, LTU och alla andra man kan tänka sig att ni klagat på gör succé och att ni sväljer stoltheten och glatt reser med. Feeder eller connectiontrafik, finns både air asia och SW som är billiga
Om man googlar på orden feel air så får man mycket riktigt många träffar. Men Google söker då enskilt på ordet. Om man vill söka på begreppet ska man skriva det så här: “feel air”. Visserligen en miljon träffar men rätt ska vara rätt.
Hur ska man bedriva verksamhet om en biljett till NY eller BKK kostar idag ca 5′ – 6′. Då vet man inte vad en sådan verksamhet kostar.
Dessa dudes är puppets till SAS. 1 Nov my ASS….
Flygbranchen är allt annat än seriöst idag, går att jämföras med byggbranchen.
Det skulle förvåna mig om Feel Air kommer i luften överhuvudtaget.
Det är nog bara munspel…
Googlar man “Feel Air” får man dock bara cirka 1 miljon träffar.
Lyckas de så lyckas de…En minussida är att de inte verkar erbjuda vidareförbindelse ifrån New York och BKK//många utav dem som flyger med TG/SK/CO till motsvarande destinationer flyger sedan vidare…
Låter som att Feel air försöker likna apple i sin marknadsföring. Ingenting ska komma ut innan produkten är klar. Skillnaden är att för Apple så fungerar det.
Bara för att man är hemlighetsfull, så kan man ändå ge lite mer info på sin hemsida, vilket ger ett mer proffsigt intryck.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten