Generation Z vill inte jobba i flygbranschen
Publicerad den 27 februari 2025Den globala passagerartrafiken förväntas öka med cirka fyra procent varje år under de kommande 20 åren. Det motsvarar en efterfrågan på cirka 40 000 nya passagerar- och fraktflygplan. Även efterfrågan på flygbolag och kommersiella piloter förväntas öka med cirka fyra procent per år.
Många delar av flygbranschen lider fortfarande av besättningsbrist efter pandemin. Det beräknas att flygindustrin förlorade över 2,3 miljoner jobb under pandemin, och International Civil Aviation Organisation (ICAO) uppskattar att till 2026 kommer flygbranschen att kräva stora mängder nyutbildade flygtekniker och piloter. Men nyrekryteringen av kvalificerad personal innebär problem eftersom Generation Z som nu är på väg i sin karriär inte visar samma intresse för flygbranschen som tidigare generationer.
Efterfrågan på flygresor har återhämtat sig, men på personalsidan ligger man fortfarande efter och medelåldern för flygpersonal blir allt högre. Här följer medelåldern för några yrkeskategorier (källa IATA): markpersonal 45 år, kabinpersonal 49 år, flygtekniker 54 år och piloter 44 år. Samtidigt har de flesta länder, inklusive Sverige, en pensionsålder för piloter på 65 år (60 vid enpilotssystem) och flygledare 60 år. Maxåldern för piloter har varit ett hett diskussionsämne i många år, där frågan om att eventuellt införa ett 70-årstak diskuteras igen.
Att fortsätta med rekryteringen är en avsevärd utmaning för flyget att ta itu med under de kommande åren. Den stigande medelåldern är en larmklocka och flygbranschen bör öppna upp mer för yngre talanger. Dessutom är det viktigt att uppmärksamma andra områden inom flygbranschen som borde kunna locka unga människor, som finansierings- och leasingsidan av flygindustrin, och även sektorer som flygplatsdrift, flygplansdesign och tillverkning. Även flygets nya miljömål skapar många arbetstillfällen.
Avslutningsvis bör vi påminna oss om att en åldrande yrkeskår också är tecken på att personal inom flygbranschen stannar och trivs på sina arbetsplatser. Dessutom bidrar de med en stor mängd erfarenhet. Problemet är att få yngre personer att bli intresserade av flygbranschen i sin helhet, en bransch som har en stor bredd av olika yrkesroller.
Kommentarer
Jag lämnade innan covid och utbildade mig till annat. Innan fanns bara flygyrket. Omstationeringar, aldrig hemma, borta från familjen på julafton och viktiga dagar. Aldrig ledig samtidigt som mina ickeflygande vänner. Efter byte till 8-17 tjänst på kontor insåg jag hur viktig illusionen av “flygyrket” är för flygarbetsgivarna. För nackdelarna kompenseras verkligen inte. Efter 10 år på marken tjänar jag nu mer än vad jag skulle tjänat som kapten om jag varit kvar. Visst saknar man yrket och arbetsuppgiften, men det är ju faktiskt inte värt uppoffringarna. Det är nog kanske det som börjar komma ifatt branschen.
Källa ?…se er omkring och begrunda hur exempelvis flumskolans resultat står sig.
Vård, polis, försvar, fordom, transport osv, hittat inte personal utan att minimera kraven.
Lagen om 5 dagars arbetsvecka med ordinarie arbetstid 40 timmar i veckan infördes 1973, med andra ord för över 50 år sedan. Det är dags att det moderna slavsamhället kommer till ett avslut och inför en ny standard på 30 timmars arbetsvecka.
Källa och referens till påståendet om Gen Z?
Det ligger nog något i det. Skulle anställa min mamma men inte min syster. En enorm skillnad på engagemang och lojalitet
Hej 99:a
Inom alla generaliseringar finns alltid undantag, du exempelvis.
Men sanningen är den att gen Z är såväl bortskämda och lata samt förväntar sig att samhället ska göra allt och de själva ingenting.
Hatar när äldre ska klaga på oss yngre för att vara arbetsskygga och det ena samt det andra, har jobbat sedan jag var 15 år, varav heltid i flight deck sedan 2021.
Jämför lönerna kontra levnadskostnader idag jämfört med när många av er äldre var yngre. Är vi unga som får slita mer än ni någonsin gjorde för att skaffa barn, ha råd med hus etc bara för tidigare generationer totalförstörd den ekonomiska grunden i samhället med sina konstanta ockerräntor m.m…sen är det ett stort problem här i Sverige för oss yngre…DET FINNS INGA JOBB för många, vet flera som hade jobbat 5+ dagar i veckan från kontoret bara för att komma ut i arbetslivet så sluta med dessa fördommar många av er “äldre” har
Tack och trevlig kväll!
Jag tror inte att gen Z vill arbeta överhuvudtaget, annat än med möjligen knapptryckning hemmavid eller influerare. Alla branscher har ungefär samma problem.
/Flygvapnet
Det som inte framgår av artikeln är att generation Z och framåt tackar nej när de hör att man inte kan jobba hemifrån tre dagar i veckan. Det är nya tider och nya spelregler vilket vi nog kan se som positivt på längre sikt. Har man en dålig affärside som leder till slavjobb så får chefen spaka och servera kaffet själv.
Vad gäller de äldre så har de en helt annan ideologi vad gäller arbete, de ser sig själva som arbetare och det är en plikt.
Gud va konstigt.
Vi som har lång erfarenhet och gamla kontrakt kan oftast gå ned i tid och välja våra flygningar men hur man lyckas få äldre att gå in på ett maxat heltidsschema med usel lön är för mig obegripligt.