Fortsatta utredningar av Avies efter tillbud
Publicerad den 24 mars 2014I januari kanade en av Avies Jetstream 32 av landningsbanan i Torsby. En liknande händelse inträffade tidigare i Pajala och nyligen sprack rutan på en av bolagets maskiner under en flygning mellan Umeå och Östersund.
Ingen person har skadats vid någon av incidenterna men Statens haverikommission, som sedan tidigare utreder ett motorfel under en flygning från Sveg har varit inkopplad och de vill nu gå vidare och granska hur säkerhetsarbetet inom flygbolaget går till.
– Det tillhör väl inte vanligheterna att vi under en så kort tid har samma operatör som vi utreder. De här tre tillbuden som vi utreder eller har utrett är alla klassificerade som allvarliga tillbud, säger Stefan Christensen som är utredningsledare vid Statens haverikommission i en intervju med Sveriges Radio.
En av åtgärderna har varit att kontakta de estniska flygmyndigheterna som i sin tur gjort inspektioner hos flygbolaget i Tallinn. Avies flyger på ett estniskt AOC och svenska myndigheter kan inte agera i andra länder utan enbart informera om vad som händer.
Avies har efter den senaste tidens rapportering i media medgett att det finns en del att göra i det egna säkerhetsarbetet. Bland annat har piloterna som flyger i Sverige fått utbildning i trafik på banor med vinterförhållanden. I en intervju med Sveriges Radio säger vd:n Allan Soll att avåkningen i Pajala berodde på att markeringarna på den 2 500 långa banan inte syntes på grund av is och snö. Han medger dock att säkerhetskulturen inom flygbolaget måste ”stramas åt” men hävdar också att det är säkert att flyga med flygbolaget.
Avies Sverige AB, en del av det estniska flygbolaget Avies flyger ett antal sträckor inom den upphandlade flygtrafiken i Sverige: Sveg – Mora – Arlanda, Torsby – Hagfors – Arlanda, Östersund – Umeå och Pajala – Luleå.
Kommentarer
Vilket självmål. VD:n säger att säkerhetskulturen ska ” stramas åt” det säger allt, den här ledningen vet inte vad säkerhetskultur är! Att ha en bra säkerhetskultur är att skapa ett öppet klimat som främjar en rapportvillighet och en öppenhet i företagsklimatet så bolaget får veta vad som är dåligt och kan förbättras.
Jag VET tex att Avies piloter på regelbunden basis går under minima i Torsby. Det är för mig ett tydligt bevis för att tidtabellen är viktigare än flygsäkerheten.
Den finns redan,om någon incident på ön Kärdla med SE-FVP
Gå in på http://www.havkom.se och läs rapporten från Pajala. Bolaget har ju ytterligare en utredning till på halsen efter motorstörningar på båda motorerna efter start Sveg. Läste att den rapporten ska komma i början på maj. När kommer fyran…..?
Som svar på din rubrik..
-När det hänt nåt riktigt allvarligt,vilket det kommer att göra.
Släng ut dom och låt ett bolag med svenskt kollektivavtal flyga. Detta jobbet attraherar INTE de bästa från Estland och mer incidenter kommer inträffa. När ska politikerna säga stopp???
Svenska myndigheter kanske inte kan bestämma över bolag som är registrerade i andra länder men dessa bolag kan ju lätt bli portade från svenskt luftrum!
Hur länge skall de få flyga innan något allvarligt händer. Styrmän som köper sig tid och bolaget struntar i alla regler är det dit våra skattepengar skall gå. Helt otroligt att inte Trafikverket slängt ut de. Jag kommer aldrig flyga med Avies.
Som sagt var. Alla bolag har samma regler att följa så det borde inte göra någon skillnad om man hyr in bolag från t.ex de Baltiska staterna eller den Iiberiska halvön som t.ex. Direktflyg gör nu.
Men sanningen som kommer fram gång på gång är en annan. Svenska myndigheter har som sagt var ingen möjligghet att inspektera att lagar och regler efterföljs I dessa bolag trots att de flyger I Sverige.
Googla Manx2 och Cork och se vad som händer när tillbudet blir till olycka.
“2 500 långa banan inte syntes på grund av is och snö. “.
Helt sanslöst, men dom väljer ändå att landa??? Kanske göra en GA så markpersonalen kan förbättra rådande förhållanden! Jisses man blir mörkrädd!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten