Jet när flyget återvänder till Arvidsjaur och Gällivare

Publicerad den 13 augusti 2018
Kommentarer
Fyra månaders väntan är över. Den 15 september blir det åter flygtrafik på Arvidsjaur och Gällivare. Det blir Regional Jet som sätter in en CRJ900 på linjerna.
Nordica

Nordica Regional Jet CRJ 900
 
När Nextjet gick i konkurs i maj blev det buss för resenärerna som skulle från Arvidsjaur och Gällivare till Stockholm. Inte hela vägen men väl till flygplatserna i Kiruna och Skellefteå. Den 15 september återupptas trafiken på de båda flygplatserna vilket innebär att merparten av Nextjets nedlagda linjenät är igång eller ska komma igång senare i höst. 
Det är viktigt för resenärer och näringsliv att trafiken snart är tillbaka, säger Anna Fällbom, chef Trafikavtal och transportnät på Trafikverket. Det känns mycket bra att vi med den här upphandlingen åter har trafik på alla linjer som Nextjet lämnade i och med konkursen.
Att det dröjt så pass länge att med att hitta en ny operatör på sträckorna beror på att de tidigare var upphandlade och att EU’s regler inte tillät ett nödförfarande som med Lycksele, Vilhelmina och Hemavan. Istället skulle allt gå enligt regelboken med annonsering och två månaders anbudstid. Avtalet gäller i ett år, fram till att den stora upphandlingen för kommande avtalsperiod träder i kraft nästa höst. 
Ny operatör blir Regional Jet, en del av Nordica som skapades efter att statliga Estonia Air gått i konkurs. De är idag underleverantör till bland andra SAS och flyger en flotta på fyra ATR72-600 på regionala linjer i första hand från Kastrup. Flygbolaget ägs till 51 procent av den Estniska staten och till 49 procent av polska LOT.
Det innebär att flygningarna från Gällivare och Arvidsjaur kommer att ha LO-prefix och att trafiken går inom ramen för Star Alliance. Regional Jet sätter in CRJ900 på flygningarna till skillnad från den tidigare trafiken som kombinerade ATP, Saab 340 och enstaka jetmaskiner, bland annat Fokker och Avro. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mats
2018-08-16 10:04

Kommer den kunna landa på Gällivares korta bana på vintern är ju frågan?

Flygkonsult
2018-08-14 13:12

En aktör som är stabil utöver giltigt AOC är viktigast och bäst. Sen om det är svenskt eller kommer från ngt annat land inom Europa har ju noll betydelse.
Bolaget är delägt av LOT och flyger som sagt redan åt SAS.
Bra gjort????

Flygare Bob
2018-08-14 10:14

Intressant att man i artikeln närmner 4 ATR, man nämner inte då att RJ har en flotta på 12 CRJ, det utgör ryggraden både i den egna produktionen och den för LOT, samt 2 st ytterligare ATR 72 6 som flygs från Tallinn.

CRJ
2018-08-13 22:55

Det kunde har blivit ett svenskt bolag om något svenskt bolag hade lagt ett bud. Nu la inga svenska bolag bud på upphandlingen.

Pnf
2018-08-13 17:40

Så återigen tar staten in ett bolag från Öst.
Som inte har gällande kollektivavtal. De har på de danska ATR piloterna men inte på restesterande.

Och varför inte ett svenskt bolag så att skatter, avgifter, moms och sociala avgifter kommer tillbaka i statskassan.

Bertil
2018-08-13 15:34

Det är bara att gratulera till högvinsten. Ett riktigt bra flygplan mot tidigare skramliga och långsamma turbopropp.

pf
2018-08-13 10:25

og innenfor Star Alliance, vil således man få bonuspoeng ?

Eller er det en klausul mot det ?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten