Krav: Skrota stationsavgiften på Arlanda
Publicerad den 17 maj 2023Kommentarer
Bor i Upplands Väsby och jobbar på Arlanda. Istället för att ta pendeln på 8 minuter kör jag bilen varje dag. Det är för dyrt att åka tåg.
Jag har lag under en lång tid klagat på bland annat A-trains priser. Hutlösa. S regeringen förlängde även A-trains drift avtal som skulle gå ut 2040 till 2050 . Varför kan man fråga sig. Vem tjänade på det avtalet. Staden NEJ, Staten NEJ , Resenären NEJ , Miljön NEJ. A-Train JA.
Trafikverket äger spåren men de förvaltas av A-Train, mot att de har ensamrätt på trafikeringen till 2050.
Bara “die dummen Schweden” som godkänner skatter och avgifter upp över öronen.
Spårsystemen under Arlanda samt de tre stationerna ägs vad jag vet av A-train och inte av staten. Ska den extrema stationsavgiften bort måste väll stationer och spår lösas in av staten? I jämförelse kan inte en myndighet säga åt ICA att skänka bort sin mjölk.
I en zon runt LHR är alla London-trafikens bussar GRATIS. Där kan man åka GRATIS till hotellet och inga speciella bussar behövs för detta. Bussen från Märsta till Arlanda skulle vara GRATIS.
inte sossarna någonting åt detta under 8 år.
Lita på sossarna att inte göra någonting under en regeringsperiod, eller två.
Skavsta är Nyköpings flygplats, det är mer än 10 mil från Stockholm.
Fullständigt oseriöst att kalla Skavsta för en Stockholms flygplats.
När jag flög via Arlanda så kunde man åka till Arlanda med en marginalkostnad på noll kronor, om man hade SLs månadskort (periodkort). Det gick till så att man åkte pendeltåg till Märsta och bytte till SLbuss Märsta-Arlanda. Det alternativet borde finnas fortfarande och är värt att undersöka. Det tar lite längre tid, men för den som har den tiden så kanske det är värt det. Det här är ett alternativ som det ofta verkar talas väldigt tyst om, av någon anledning.
Pendeltåg mot Uppsala-Stockholm/Södertälje var 15:e minut och var 10:e minut under högtrafik skulle lösa stora delar av transporter till/från Arlanda.
Många Taxiresor skulle försvinna samt Flygbussarna till Stockholm behövs inte. Stor miljövinst.
Får hoppas att man inte gör samma misstag när Landvetter får sin järnvägsstation. Det måste väl gå att lösa ut kontraktet med australierna på något sätt?
Helt galna priser man skäms för att vara svensk, När alla turister nämnder om ockeravgiften.
Alla intäkter från tågresenärerna går rakt ner i fickan på riskkapitalbolaget – inte ett öre till staten. Ett borgerligt praktfiasko med Kristdemokraterna som kreativa politiker!
Är det möjligtvis så att konsortiet bakom Arlanda betalar en avgift till staten?
Hur är avtalet skrivet mellan staten och Arlandabanan? Eftersom Miljöpartiet inte pressade sossarna om stationsavgiften under deras regeringstid trots både miljö-och tidsvinst vid ett slopande gissar jag att det kan bli en dyr historia.
Har du månadskort i Madrid (jfr månadskort på SL) betalar du inget extra för att åka från/till flygplatsen. Att du lyckats hitta en flygplats i USA där avgiften till flygplatsen är marginellt högre visar bara att du inte passar som “ordningsman” – kanske bättre som valarbetare för KD?
@Magnus Max
Varför skriver du saker som du inte har kunskap om. Det finns flera flygplatser som har särskilda avgifter om man använder kollektivtrafik. T.ex. MAD https://www.metromadrid.es/en/travel-in-the-metro/fares-and-tickets/airport och ORD https://www.transitchicago.com/fares/
Kostnaderna är förvisso mycket lägre än på ARN, men håll dig till fakta, sluta killgissa så blir kvaliteten på detta forum mycket bättre
vem har gått med på detta idiotiska?
vadå stationsavgift, ungefär som en butik skulle ta ut en butiksavgift för att få gå in och handla.
All som åker till ARN är ju kunder som spenderar pengar där
Det är ett skämt att det kostar nästan likadant att ta tåget till flygplatsen för två personer som bor inom tullarna än att ta taxi
Taxi numera = 750 kr
AE= 320+320+39+39 = 718 kr
Helt galna priser som gör att Stockholm blir mindre attraktiv för turister, och flyg ut från Arlanda blir också mindre attraktivt.
Man skall uppmuntra tågresenärer så ta bort avgiften snarast!
Stockholm Skavsta kommer också att få en tågförbindelse i och med Ostlänken. Tillgängligt från Stockholm runt 2030.
Magnus Max, avgift finnes også for tåg til BRU og SYD, mulig også andre plasser.
Två lokaltrafikkort om man reser med pendel, dock samma fysiska tåg. Avgift för att man tar tåg. Reser en del på CPH och man blir verkligen avundsjuk på hur bra deras system funkar och hur billigt det är att ta tunnelbana eller tåg. Alla tåg som stannar på Kastrup kan man ta på samma biljett. 30 DKK en väg.
Lär av Danmark/Skåne/CPH där resenärer uppmuntras till att ta tåget till flygplatsen.Var 20min ankommer ett tåg från Sverige och lika ofta från Köpenhamn.Vid högtrafik var 10 min.Och ingen extra CPH-avgift.
Inträdesavgiften att besöka Arlanda och utträdesavgiften att lämna Arlanda med tåg är en innovativ gåva från den gamla borgerliga regeringen med KD:s Mats Odell som arkitekt. Arlanda är den enda flygplatsen i världen som har en avgift att besöka flygplatsen. Utländska besöker tror att dom hamnat i en bananmonarki.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten