Krav: Skrota stationsavgiften på Arlanda

Publicerad den 17 maj 2023
Kommentarer
Arlandas utveckling är viktig för Stockholm och hela Mälardalsregionen. Då får det inte vara dyrt och krångligt att ta sig till flygplatsen på ett hållbart sätt: Skrota stationsavgiften, kräver samarbetsorganisationen Mälardalsrådet.
Att kunna åka tåg till flygplatsen är en del i ansträngningen på att göra flygandet i stort hållbart. I dagsläget är Arlanda och Bromma de enda två flygplatser i landet där passagerarna har den möjligheten. På sikt ska även Landvetter få en järnvägsförbindelse.
Till Arlanda station, belägen direkt under flygplatsen går det att åka direkt med Arlanda Express, med pendeltåg eller med några av de fjärrtåg som också stannar där. Samtliga de tågen kör på den så kallade Arlandabanan som knyter ihop flygplatsen med det övriga järnvägsnätet.
De med ambition att åka hållbart till Arlanda måste dock vara beredda på att det kostar en slant, som mest 320 kronor enkel väg med Arlanda Express. Men även de som väljer pendeltåget, där själva biljetten inte kostar mer än ett par tior, måste sedan betala en tilläggsavgift på 132 kronor för att komma in på terminalen.
– Stationsavgiften, som tas ut av tågresenärerna till Arlanda och grundar sig på statens avtal med Arlandabanan, är ett exempel som gör det dyrt och krångligt att resa hållbart till flygplatsen. Staten måste ta sitt ansvar och inleda en förhandling med målet att avveckla avgiften.
Det säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet som omfattar kommuner och regioner i och omkring Stockholm. Att ta bort avgiften är ett sätt att uppmuntra ett hållbart resande till Arlanda, vilket i sin tur stärker flygplatsens möjlighet att utvecklas i framtiden, enligt organisationen.  
– Arlanda har en avgörande betydelse för ett exportberoende land som Sverige. Men kommunikationerna till och från Sveriges största flygplats är bristfälliga. Här måste staten ta sitt ansvar och se till så att det hållbara resandet fungerar mellan Arlanda och regionens städer.
– Stationsavgiften är en av anledningarna till att fler väljer att ta bilen till Arlanda istället för tåget, fortsätter Jens Sjöström som också efterlyser tydliga förslag på hur godstransporter med flyg ska utvecklas i landet, framför allt vid Arlanda flygplats.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Swedavia
2023-05-21 20:36

Bor i Upplands Väsby och jobbar på Arlanda. Istället för att ta pendeln på 8 minuter kör jag bilen varje dag. Det är för dyrt att åka tåg.

Förbannad resenär
2023-05-21 13:31

Jag har lag under en lång tid klagat på bland annat A-trains priser. Hutlösa. S regeringen förlängde även A-trains drift avtal som skulle gå ut 2040 till 2050 . Varför kan man fråga sig. Vem tjänade på det avtalet. Staden NEJ, Staten NEJ , Resenären NEJ , Miljön NEJ. A-Train JA.

Arne
2023-05-20 23:34

Trafikverket äger spåren men de förvaltas av A-Train, mot att de har ensamrätt på trafikeringen till 2050.

Mr know it all
2023-05-20 04:32

Bara “die dummen Schweden” som godkänner skatter och avgifter upp över öronen.

ABC
2023-05-19 11:44

Spårsystemen under Arlanda samt de tre stationerna ägs vad jag vet av A-train och inte av staten. Ska den extrema stationsavgiften bort måste väll stationer och spår lösas in av staten? I jämförelse kan inte en myndighet säga åt ICA att skänka bort sin mjölk.

ORD
2023-05-18 23:38

I en zon runt LHR är alla London-trafikens bussar GRATIS. Där kan man åka GRATIS till hotellet och inga speciella bussar behövs för detta. Bussen från Märsta till Arlanda skulle vara GRATIS.

@Magnus Max
2023-05-18 23:19

inte sossarna någonting åt detta under 8 år.
Lita på sossarna att inte göra någonting under en regeringsperiod, eller två.

@Christina
2023-05-18 23:13

Skavsta är Nyköpings flygplats, det är mer än 10 mil från Stockholm.
Fullständigt oseriöst att kalla Skavsta för en Stockholms flygplats.

En Roffe
2023-05-18 13:55

När jag flög via Arlanda så kunde man åka till Arlanda med en marginalkostnad på noll kronor, om man hade SLs månadskort (periodkort). Det gick till så att man åkte pendeltåg till Märsta och bytte till SLbuss Märsta-Arlanda. Det alternativet borde finnas fortfarande och är värt att undersöka. Det tar lite längre tid, men för den som har den tiden så kanske det är värt det. Det här är ett alternativ som det ofta verkar talas väldigt tyst om, av någon anledning.

Ed
2023-05-18 13:23

Pendeltåg mot Uppsala-Stockholm/Södertälje var 15:e minut och var 10:e minut under högtrafik skulle lösa stora delar av transporter till/från Arlanda.
Många Taxiresor skulle försvinna samt Flygbussarna till Stockholm behövs inte. Stor miljövinst.

Fritz Klyka
2023-05-18 11:59

Får hoppas att man inte gör samma misstag när Landvetter får sin järnvägsstation. Det måste väl gå att lösa ut kontraktet med australierna på något sätt?

Flygplatsmedarbetare
2023-05-18 07:26

Helt galna priser man skäms för att vara svensk, När alla turister nämnder om ockeravgiften.

Leif D
2023-05-17 22:53

Alla intäkter från tågresenärerna går rakt ner i fickan på riskkapitalbolaget – inte ett öre till staten. Ett borgerligt praktfiasko med Kristdemokraterna som kreativa politiker!

Snoopy
2023-05-17 18:02

Är det möjligtvis så att konsortiet bakom Arlanda betalar en avgift till staten?

Fritz Klyka
2023-05-17 16:35

Hur är avtalet skrivet mellan staten och Arlandabanan? Eftersom Miljöpartiet inte pressade sossarna om stationsavgiften under deras regeringstid trots både miljö-och tidsvinst vid ett slopande gissar jag att det kan bli en dyr historia.

Magnus Max
2023-05-17 12:52

Har du månadskort i Madrid (jfr månadskort på SL) betalar du inget extra för att åka från/till flygplatsen. Att du lyckats hitta en flygplats i USA där avgiften till flygplatsen är marginellt högre visar bara att du inte passar som “ordningsman” – kanske bättre som valarbetare för KD?

Ordningsmannen
2023-05-17 10:42

@Magnus Max
Varför skriver du saker som du inte har kunskap om. Det finns flera flygplatser som har särskilda avgifter om man använder kollektivtrafik. T.ex. MAD https://www.metromadrid.es/en/travel-in-the-metro/fares-and-tickets/airport och ORD https://www.transitchicago.com/fares/
Kostnaderna är förvisso mycket lägre än på ARN, men håll dig till fakta, sluta killgissa så blir kvaliteten på detta forum mycket bättre

thomas
2023-05-17 10:39

vem har gått med på detta idiotiska?
vadå stationsavgift, ungefär som en butik skulle ta ut en butiksavgift för att få gå in och handla.
All som åker till ARN är ju kunder som spenderar pengar där

Matias
2023-05-17 10:32

Det är ett skämt att det kostar nästan likadant att ta tåget till flygplatsen för två personer som bor inom tullarna än att ta taxi

Taxi numera = 750 kr
AE= 320+320+39+39 = 718 kr

Helt galna priser som gör att Stockholm blir mindre attraktiv för turister, och flyg ut från Arlanda blir också mindre attraktivt.

Man skall uppmuntra tågresenärer så ta bort avgiften snarast!

Christina
2023-05-17 09:53

Stockholm Skavsta kommer också att få en tågförbindelse i och med Ostlänken. Tillgängligt från Stockholm runt 2030.

pf
2023-05-17 09:41

Magnus Max, avgift finnes også for tåg til BRU og SYD, mulig også andre plasser.

Saltkammargutten
2023-05-17 09:28

Två lokaltrafikkort om man reser med pendel, dock samma fysiska tåg. Avgift för att man tar tåg. Reser en del på CPH och man blir verkligen avundsjuk på hur bra deras system funkar och hur billigt det är att ta tunnelbana eller tåg. Alla tåg som stannar på Kastrup kan man ta på samma biljett. 30 DKK en väg.

cph4ever
2023-05-17 09:23

Lär av Danmark/Skåne/CPH där resenärer uppmuntras till att ta tåget till flygplatsen.Var 20min ankommer ett tåg från Sverige och lika ofta från Köpenhamn.Vid högtrafik var 10 min.Och ingen extra CPH-avgift.

Magnus Max
2023-05-17 08:40

Inträdesavgiften att besöka Arlanda och utträdesavgiften att lämna Arlanda med tåg är en innovativ gåva från den gamla borgerliga regeringen med KD:s Mats Odell som arkitekt. Arlanda är den enda flygplatsen i världen som har en avgift att besöka flygplatsen. Utländska besöker tror att dom hamnat i en bananmonarki.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten