Malmö Airport blir testarena för Heart Aerospace

Publicerad den 21 juli 2023
Kommentarer
Landningar, taxning och liknande tester. När Heart Aeropace har den hybriddrivna ES-30 färdig som fullskalemodell, ska den testas på Malmö Airport. Tillsammans med Heart medverkar Swedavia, SAS och BRA.
Malmö Airport får en ny roll i arbetet för fossilfritt flyg och infrastrukturen på flygplatsen för laddning av elflygplan kommer fortsätta utvecklas när flygplatsen står som värd för testverksamheten av elflygplanet ES-30. Bakgrunden är projektet ELISE – Elektrisk Lufttransport i Sverige – som påbörjades våren 2018 med syfte att samordna och koordinera svensk elflygsutveckling.
 
ELISE-projektets andra del har hade ambitionen att ta fram ett svenskproducerat elflygplan . Det resulterade i designen av det regionala elflygplanet ES-19 med plats för 19 passagerare. I det tredje steget ELISE 3 är målet att skapa och testa en fullskalig modell av Heart Aerospaces nya elflygplan ES-30 med plats för 30 passagerare, utrustat med ett batteripaket som kan laddas och därefter testas och demonstreras på Malmö Airport.
 
Malmö Airports unika läge med närheten till kontinenten och som den största flygplatsen i södra Sverige med fokus på internationellt samarbete ger spännande möjligheter för elflyget och gör flygplatsen ideal som testarena för det fortsatta utvecklandet av svenskt elflyg, säger Karin Öhrström, Malmö Airports flygplatschef på Swedavia.
 
Swedavia arbetar idag med att förbereda de statliga flygplatserna för fossilfritt flygande. Idag finns laddstationer på plats för elflyg på bland annat Visby Airport och Åre Östersund Airport. Tidigare har Swedavia bland annat varit med i en studie av en elflygslinje mellan Umeå Airport och Åre Östersund Airport,
 
Batteridrivet elflyg kommer att bidra till omställningen och på sikt kommer samtliga Swedavias flygplatser att tillhandahålla infrastruktur för hantering av elflygplan, säger John Nilsson, senior strateg med ansvar för el- och vätgasflyg på Swedavia.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Robban
2023-07-24 11:51

med dessa hybridflygplan eller batteridrivna flygplan.
Vad skulle fördelen vara med att hybridflygplan tvingas bära tunga ineffektiva batterier som bara kan användas ibland..
Våga tänka nytt på riktigt, istället för att vara pk.
pk elitens och politikernas vansinniga fokusering på batteridrift är kortsiktig och helt fel.
Man borde istället satsa på nya bränslen, främst väte som utvinnas från havsvatten via vindsnurror.

Zuliman
2023-07-23 20:44

Jag tror inte att det kommer komma något fullskaligt testplan. Än mindre en serieproduktion av ett certifierat och kommersiellt dugligt flygplan

BKK
2023-07-23 13:47

Det finns en regel inom civilflyget ”alternate + 45” som innebär att ett flygplan i linjetrafik när det nått sitt mål måste ha bränsle nog att gå till en alternativ flygplats plus bränsle för ytterligare 45 minuter. I vissa fall räcker det visserligen med 30 minuter, men utan ”range extender” så är det väl tveksamt om Heart Aerospace plan överhuvud taget kan lyfta lagligt med passagerare.

thomas
2023-07-23 08:30

Var det inte “sparven” I Nyköping som föll på just certifieringen. För kostsamt

thomas
2023-07-22 12:22

Tyvärr Allt är publika utspel har inget att göra med teknik utprovning etc, det gäller att hålla grytan kokande och intresset varmt, de här uttalandet ord utan verkstad som inte kostar de som uttalar
Bara certificeringsprocessen med helt ny oprövade teknik kommer att ta år, det finns betydligt kapitalstarkare aktörer som är igång och kommit längre.

Db
2023-07-21 21:10

Det går att kolla upp hos Transportstyrelsen hur mycket trafik alla svenska flygplatser har och MMX är Sveriges fjärde mest trafikerade hittills i år efter ARN, GOT och BMA. Om man velat använda en flygplats med så lite trafik som möjligt finns det ju rätt många alternativ. Även inom Swedavia.

Magnus Andersson
2023-07-21 16:24

SAAB Airport kommer antagligen också satsa på att få bli en testflygplats för elflyg framöver enligt säkra källor.

Fh
2023-07-21 13:29

Antar att MMX har såpass lite trafik så därav valet

Flygesset
2023-07-21 09:35

Otroligt spännande att den första elflygplanet utvecklas och tillverkas i Sverige. Här finns en stor potential för fler rutter mellan svenska orter och grannländer.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten