
Malmö Aviation får ny VD
Publicerad den 29 juni 2001Ulf Axelsson, 38, tillträdde i går – efter ett formellt godkännande från Luftfartsverket – posten som VD på Malmö Aviation. Den tidigare VD:n Fons Brusselmans var tillsatt av styrelsen för norska flygbolaget Braathens som sedan 1998 är ägare till Malmö Aviation.
Sedan en dryg månad är Malmö Aviation på väg att åter bli ett självständigt
bolag sedan SAS tillkännagivit sin avsikt att köpa Braathens, en affär där
Malmö Aviation av förklarliga skäl inte ingår. De svenska konkurrensmyndigheterna (och sannolikt heller inte Eus konkurrensmyndighet) skulle aldrig ha godkänt en affär som skulle ökat SAS dominans så.
– Det är naturligt att företaget nu får en svensk VD igen, säger Lotta Gröhn i en kommentar till Flygrevyn Express.
– Det markerar att vi åter blir ett självständigt svenskt företag även om våra ägare under en övergångsperiod, som sannolikt blir längre än ett halvår, kommer att vara norska, (huvudsakligast familjen Braathens). Det känns naturligt i den separationsprocess som nu pågår. VD-bytet har mottagits väldigt väl bland personalen. Meningen är att vi ska säljas och det tror jag att vi kan göra så snart vi visar en vinst igen. Fons Brusselmans har inte fått sparken vill jag understryka utan kommer under en tid att finnas kvar här för att hjälpa vår nye VD i olika frågor. Ulf Axelsson har å andra sidan redan ett rejält kunnande om företaget och
branschen. Han började som produktionschef hos oss 1990, fem år senare blev
han teknisk chef och han har varit Malmö Aviations vice VD i ett och ett
halvt år.
När – och om – affären mellan SAS och Braathens blir verklighet skjuter
Braathens till ca 800 miljoner norska kronor till Malmö Aviation som är i
behov av att rekapitaliseras.
Sedan Malmö Aviation betalat av sina skulder till flygbolaget Braathens
återstår 420 miljoner NOK som ska användas för att åter få företaget
lönsamt.
Men hela affären står och faller med de norska konkurrensmyndigheternas
villkor. Det har till exempel spekulerats i att SAS skulle behöva ge upp
sitt eurobonusprogram i Norge som motprestation och på det har SAS svarat
att det i så fall inte blir någon affär. Tidigast den 20 augusti kommer den
norska myndigheten att uttala sig officiellt i frågan, till dess fortsätter
arbetet hos skåningarna på att bli ett självständigt bolag.
– Framtidstron är tillbaka hos personalen och det är en fördel att vi nu får
tillbaka den gamla familjekänslan igen, säger Ulf Axelsson till Flygrevyn
Express.
– Det här är en härlig utmaning och brinner av entusiasmen för detta!
På frågan om det stora kapitaltillskottet ska användas för att frigöra sig
från de tunga leaseåtaganden (10 år) som Malmö Aviation sitter fast i svarar
han bestämt nej. Istället blir det en förutsättning vid en försäljning av
företaget att köparen ikläder sig ett garantiåtagande för leasingaffären.
– Våra RJ kom lite för snabbt och lite för sent kan man säga. De levererades
för sent – men alla på nästan samma gång. Det har gjort att vi inte har
kunnat ta marknadsandelar enligt plan. Arlanda Express har blivit en stor
konkurrent till oss, men jag tror att vi nu kommer att ta tillbaka en del av
de marknadsandelar vi tappat till dem. Därför startar vi nu ett förbättringsprogram för att kunna utnyttja kapaciteten bättre. Vi har i dag en alltför hög ASK-kostnad och den måste ner. Vi har utrymme för lite fler rörelser på Bromma och mer blir det när skolflyget flyttar därifrån.
Tillsammans med Luftfartsverket arbetar vi dessutom på att förbättra
infrastrukturen runt Bromma flygplats. Till exempel har vi en dialog med
taxibolagen som ser lovande ut. Om vi ska kunna konkurrera framgångsrikt
gäller det att det finns taxibilar utanför dörren när våra kunder kommer.
Som det har varit, med upp till tjugo minuters väntan på en taxibil, så kan
vi inte konkurrera.
Ulf Axelsson tror inte att Brommafrågan behöver bli ett hinder för en framtida försäljning av flygbolaget.
– Vi följer Brommafrågan dagligen och påverkar den så gott vi kan. Jag kan
konstatera att det som var omöjligt för två år sedan nu är möjligt, nämligen att öka antalet slots. Vi tror inte att Bromma kommer att läggas ner 2011, problemet var större för två år sedan. Nu handlar det snarare om när förhandlingarna om att förlängt avtal tas upp igen.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten