Nextjet vill att staten tar över trafiken från Arvidsjaur

Publicerad den 8 februari 2018
Kommentarer
Det är inte längre lönsamt att flyga mellan Arvidsjaur och Arlanda. Det menar Nextjet som nu sagt upp det egna avtalet på sträckan och vill att trafiken ska upphandlas. En upphandling som de själva vill medverka i.
NextJet

Nextjet

Arvidsjaurs flygplats har tappat passagerare under förra året, sammanlagt 3 000 färre resenärer när siffrorna räknades samman. Till del beror det på att regulariteten hos Nextjet som flugit sträckan till Arlanda har sviktat, något som flygbolaget beklagat och tagit ansvar för. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Nu får dock det minskade passagerarunderlaget ytterligare en konsekvens. Nextjet ser inte längre någon möjlighet att flyga linjen på eget kommersiellt ansvar. Rutten mellan Arvidsjaur och Arlanda är normalt en av de linjer som ingår i den upphandlade flygtrafiken på Norrland. Sedan 2011 har dock Nextjet flugit den utan någon ersättning från Trafikverket.
– Under åren har linjen varit kommersiellt bärkraftigt men i och med ett 2017 med minskat antal resenärer och ett förändrat produktionslägg på Gällivare, som ofta flugits tillsammans med Arvidsjaur, gör nu Nextjet bedömningen att bolaget ej kan fortsätta att flyga utan ersättning, skriver man i ett pressmeddelande.
 
Det ändrade produktionsupplägget gäller att Nextjet nu slingar trafiken mellan Arlanda och Örnsköldsvik vidare till Gällivare. Det är konsekvensen av att SAS aviserat att de ska börja flyga på Örnsköldsvik och att Nextjet för att möta den konkurrensen satt in en jetmaskin på rutten Stockholm-Örnsköldsvik-Gällivare. Därmed har Arvidsjaur blivit tvungen att bära en egen direktlinje till Arlanda, något som alltså inte håller, enligt flygbolaget. 
Linjen mellan Arvidsjaur och Stockholm flygs med en ATP och sista flygning med nuvarande upplägg blir den sista maj. Det ger Trafikverket möjlighet att snabbupphandla en operatör för att minska riskerna för ett avbrott i flygningarna. Nextjet räknar med att lägga ett anbud i den kommande upphandlingen och på sås sätt kunna fortsätta trafiken men med en ekonomisk garanti från Trafikverket.
– Det här är ett väl övervägt beslut och vi hoppas naturligtvis att vi kan lämna ett så pass attraktivt bud så att vi får fortsätta att flyga även i framtiden säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Tekmek
2018-02-13 02:40

Ja tänk om SAS börjar flyga med en ny CRJ900 på AJR. Många turer och låga priser. Tekniker på plats med ett välfyllt reservdelslager i hangaren. Men vad tror ni detta upplägg kostar? Jo men det får ju inte kosta mer än att tanka Volvon till Stockholm. Äsch ta ni bilen/Bussen till närmaste kustflygplats i stället.

A-jaurbo
2018-02-12 12:21

Har sett bedrövelsen i många år där NextJet står i vägen för utvecklingen. Vi är nog många som drar till kusten för att flyga då priset är 1/3 och komforten som en ATP bjuder på säger det mesta?!! Dålig produkt till ett för högt pris är tungsålt. Förstår att Ivarsson väljer denna tidpunkt att hoppa av. Sommaren brukar vara olönsam.

Ewert Von Köningsberg
2018-02-09 09:15

Hur funkar det med PSO rutter?

NTJ No
2018-02-08 22:55

Nextjet har en plan. Nu kommer man lägga ett anbud som andra bolag inte klara av eftersom man redan nu flyger på Lycksele så kommer man lägga en slinga med Lycksele inget annat bolag får trafikera Lycksele. Enda sättet är att flyga direkt från Arvidsjaur till Arlanda eller med ett flygplan från Gällivare. Så när man vunnit Arvidsjaur kommer man att säga upp kommersiella trafiken på Gällivare och då har man all trafik igen och vi får njuta av att se Atp här på Arlanda.

ABC
2018-02-08 22:51

Givetvis kan dessa orter önska sig i ena handen… Men alternativet för dessa destinationer är inte SAS eller BRA. Alternativen är t.ex. Amapola med F50 eller något utländskt bolag. Alternativet kan också vara en flygbuss till närmaste större flygplats.

Poln
2018-02-08 22:17

Tror någon seriöst att sas eller bra skulle komma till Arvidsjaur?
Hade det funnits passagerare till det så hade det inte behövts statlig support..
Man får vad man betalar för.
Arvidsjaur har nog storhetsvansinne..

Kalle
2018-02-08 17:50

Någon mer än jag som önskar att SAS lägger ett bud och trafikerar med en CRJ? Eller att BRA ger sig in på sträckan med en Avro? Nextjet och deras gamla oattraktiva flygplan ökar inte direkt attraktionen att som resenär flyga till Arvidsjaur…

Patrik Pilot
2018-02-08 12:37

Inte konstigt alls att man tröttnat på Nextjet som bolag. Som det sägs här, regulariteten är i botten och de inte bara på Ajr. Lika illa på de övriga flygplatserna i Norrland som bolaget trafikerar. Det mesta har slutat fungera och ättestupan är i sikte. Vd: n vet mycket väl hur illa bolaget fungerar oavsett vad han säger.

DEF
2018-02-08 11:04

Håller med Resenär, sämre skött flyglinje får man nog leta efter. Såklart sviker vi kunder. Urusel tidshållning, inställda flyg, lämnat bagage, mycket dålig information vid störningar, mycket höga priser, gamla flygplan. Såklart blir det olönsamt när man inte sköter sig.
@ABC, du verkar inte vara så kunnig på att räkna. Som jag hörde i inslaget så var det hangarhyra och annat med i miljonen.
Neeee du får nog lägga skulden på annat håll. Vi som reser på flyget hoppas verkligen på förändring.

re ABC
2018-02-08 10:02

Försök ta reda på fakta, snälla. Nextjet har haft mycket svårt med regulariteten på flera norrlandsflygplatser. På Arvidsjaur sviker nu affärsresenärena, då det inte går att lita på tidspassning och att flygplanstypen inte klarar lasta med än ca 300 kg med fulla plan = ständigt massvis med saknat bagage.

Så med en dålig produkt har Nextjet satt sig i denna sits själva. Klarar inte Nextjet att byta ut sina ATP:er i närtid är nog sagan Nextjet över inom kort.

ABC
2018-02-08 08:16

Är inte AJR Sveriges mest utskämda flygplats med en ledning och politiker som ständigt gör alla påminda om hur olönsam flygtrafik dit är och därmed hur oattraktiv man är som destination? Senast gick man ut och hotade NextJet med krav på över en miljon för decembertrafiken. Om man räknar på fingrarna är detta runt 20 000 kr per avgång… För ett litet propellerplan! Vilket flygbolag vill ge sig in i en sådan ekvation?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten