Nordica/Xfly i ekonomisk kris – kan påverka SAS
Publicerad den 7 november 2023Kommentarer
@Roger
All employees based in Sweden and Denmark are covered by collective agreements and most employees are members of the respective unions.
I can’t see why it will change anything to use another provider, as Nordica/Xfly is a very serious company, and if another provider would show up, the employees in S & DK will most likely be the same. Currently a lot of the employees are former FlyBe and Jettime people, who were the previous ACI providers to SAS.
Allt talar för att det konkar eller gör en kontrollerad avveckling. Osannolikt att någon köper detta i den osäkra tid vi lever i nu. Eventuellt en del av det.
SAS kan få ett problem kortsiktigt men det går att lösa via andra leverantörer t.ex DAT, Amapola eller t.o.m BRA.
Att thomas. Världen är inte helt svart/vit.
Ett flertal helt privata bolag kostar staten pengar varje månad.
Under oktober gick 795 aktiebolag i konkurs, det är en ökning med 18 procent jämfört med förra året – och en ökning med 77 procent jämfört med året innan. Det är den överlägset högsta konkurssiffran för en oktobermånad sedan Creditsafe började med sina mätningar 1999.
Skall vi förbjuda Svenska bolag? De skulle också bli dyrt!
De företag som levererar till statskassan är inte oseriösa, det är de som kostar som är oseriösa. Andra ska betala för att hålla igång deras förlustverksamhet, varför då?
thomas du skriver: “Alla bolag som behöver statsstöd är oseriösa. Skattepengar ska bara användas till skola vård omsorg och säkerhet”
Visste du att: “Statligt delägande i aktiebolag ger stora inkomster till Staten.
Utdelningar till staten under 2022, för verksamhetsåret 2021, uppgick till 50 MILJARDER kronor.
Inte ett dåligt tillskott till statskassan!”
Då kan man också stötta en del bolag utan att det är SKATTEPENGAR!
Vad är problemet – är Airbutcharna för stora eller för små, eller är det något annat som inte fungerar?
Dessvärre har artikeln fel rörande SmartLynx. Just nu är 6 plan i luften för SAS. Det vill sägs dom är till min stora besvikelse kvar även under vintersäsongen….suck!
Förlusterna kom när Airbusarna kom. Ut med Airbus och firman är stabil igen. Hur svårt kan det vara?
miste.
Da kan de neppe fortsette å fly.
Det vil vel neppe gynne SAS, og om så skje, hva kan da SAS gjöre for å erstatte den vesentlige kapasiteten som kan bli borte.
Personalens löner och villkor är aldrig problemet, det bevisar South West, de ger sin personal bra löner (högre än här) och de har avtal med flera fack, bl.a det tuffa teamster. De har även hel Amerikansk personal och inga från låglöneländer, även ett antal Svenskar flyger i bolaget.
(Ok låglönesverge)
Varför kopierar man inte här deras affärsmodell framförallt prissättningenhur svårt kan det vara? Är det prestige här trots enorma förluster nu och över tid..
Orsaken är att SAS kontrakten skrivs av SAS, med alla snåriga villkor och pressade priser, det ska vara tvärtom leverantören ska utforma och skriva kontrakten, sätta villkoren och sina priser. Men det godkänner aldrig SAS.
Ingen har tjänat på att leverera till SAS eller andra flygbolag. Men helt klart SAS går mot att inte ha inhouse produktion, de går mot att bli ett varumärke oavsett AF/KLM.
Och det är en Svensk som har pumpat den Estniska staten på skattepengar och det under många år.
Sk: Vem säger att det är SAS-affären (Xfly) som sänker företaget? Gruppen gick med vinst förra året när samma SAS-kontrakt var på plats, men när Nordica började ta in Airbus för att flyga i Tyskland och Cypern blev förlusterna enorma.
Betalar SAS sina underleverantörer så dåligt att de inte ens kan driva ett flygbolag i Estland där lönerna är en bråkdel av Skandinavien.
Inte bara Sverige och Danmark som ska skyffla in pengar i SAS, nu även indirekt Estniska staten.
Skulle inte wetlease via Bra vara bra. De flyger ju på samma inrikeslinjer. Det skulle ju stärka den starkaste inrikesoperatören men möjligen försämra konkurrensen?
Verkar inte vara någon hejd på misskötta bolag. Går vi skattebetalare fria?…eller ska vi än en gång hylla missbruk?
Då ser vi mer av Smartlynx i framtiden!
Alla bolag som behöver statsstöd är oseriösa. Skattepengar ska bara användas till skola vård omsorg och säkerhet, inget annat.
Du säger att det är oseriösa bolag, men inte med ett ord har du belägg för det du säger. Utveckla gärna din åsikt så man förstår vari felet ligger? Är det SAS som är oseriöst som hyr in dem, eller hur menar du?
Statliga bolag är aldrig bra för resenärer. Men i detta fall är det väl mest estniska skattebetalare som ogillar att subventionera bortskämda svenskar. Sedan ogillar jag den nedlåtande attityden mot hårt arbetande grannländer. Air Baltic är t ex ett bolag i servicetopp och levererar bättre än SAS än så länge.
Det här är väldigt positiva nyheter för alla resenärer som flyger med SAS. Skulle nu xfly/nordica försvinna så kanske ett nytt och seriöst bolag tar över som wet lease provider för SAS.
Även väldigt positivt för all crew som nu istället kan få jobb i seriösa bolag.
I framtiden så får vi alla hoppas på att det blir färre bolag från öststaterna här i skandinavien. Gäller både för sas samt för den upphandlade trafiken. Ingen gillar nog att våra skattepengar försvinner till Estland.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten