Nordica/Xfly i ekonomisk kris – kan påverka SAS

Publicerad den 7 november 2023
Kommentarer
Ökande förluster gör att den estniska regeringen tröttnat: Inga mer pengar till Nordica. Det kan innebära snabba förändringar för en av SAS största underleverantörer.
Nordic Aviation Group där flygbolagen Nordica och Xfly ingår uppstod 2015 ur ruinerna av det konkursade Estonia Air. Det nya flygbolaget satsade på en dubbel affärsidé, dels linjetrafik, dels ACMI-uppdrag. Redan efter fyra år, strax innan pandemin, renodlades den till att vara enbart en ”capacity provider” för andra flygbolag, främst SAS. Det har hjälpt verksamheten att överleva, i alla fall nätt och jämnt och med den estniska statens ägande som garant för fortsatt flygande. Men i september i år, i skuggan av fortsatt ökande underskott, kom en kritisk rapport som menade att drömmen om en egen flag-carrier inte är detsamma som en kontinuerlig ekonomisk stöttning från de estniska skattebetalarna. Förlusterna är i nuläget uppe i 138 miljoner och hela frågan har blivit en het politisk potatis i Estland när skattebetalarna får finansiera ett flygbolag som inte bidrar till trafikutveckling från Estland och inte heller drar in pengar till statskassan.
Rapporten från statsrevisionen i Estland har nu fått regeringen att vakna och sätta ner foten: inga mer pengar. De alternativ som finns är att Nordica Aviation Group säljs i delar, som en helhet eller avvecklas, säger den ansvarige ministern i Tallinn.
En bidragande orsak till den akuta ekonomiska krisen är flygbolaget Nordica och dess satsning på A320, som drabbats av förseningar och störningar. Två A320Neo flyger för närvarande för tysk-estniska Marabu Airlines, som Nordica var med och startade. Marabu är ett systerbolag till tyska Condor och flyger charter från Tyskland. Nordica har även en A320ceo som just nu är på wet-lease hos Smart Lynx med solcharter från Riga och Tallinn. 
Nordica äger även, via ett dotterbolag, två CRJ-900 som flygs för SAS. I koncernen ingår också X-fly med ytterligare nio CRJ-900 och nio ATR-72-600. Två av de senare har just återkommit från wet-lease i Portugal och är parkerade i Toulouse, övriga flygs för SAS. 
Skulle Nordica och X-fly säljas var för sig hamnar den inhyrda SAS-flottan delvis i två läger, åtminstone till att börja med. Det kan ställa till problem med tanke på att cirka 20 flygplan i dagsläget flyger för SAS, vilket motsvarar en bra bit över tio procent av flygplansflottan. Beroende lite på hur man räknar har SAS, inklusive Link, Connect, Nordica och Cityjet, en flygplansflotta på cirka 130 flygplan. De ytterligare resurser som hyrts in från Air Baltic och SmartLynx under sommaren är nu avslutade i och med att vintersäsongen har startat. Enligt vad Flygtorget erfar skulle en hastig förändring av situationen kring Nordica ge en del kortsiktiga problem innan nya avtal är på plats. 
Tänkbara spekulanter när den estniska regeringen stänger de ekonomiska kranarna, står främst att finna bland övriga wet-leasebolag som sysslar med regional trafik, inte bland linjebolag. Ytterligare ett alternativt är en ny privat finansieringsgrupp. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mister
2023-11-09 17:00

@Roger
All employees based in Sweden and Denmark are covered by collective agreements and most employees are members of the respective unions.
I can’t see why it will change anything to use another provider, as Nordica/Xfly is a very serious company, and if another provider would show up, the employees in S & DK will most likely be the same. Currently a lot of the employees are former FlyBe and Jettime people, who were the previous ACI providers to SAS.

Edvin
2023-11-09 16:21

Allt talar för att det konkar eller gör en kontrollerad avveckling. Osannolikt att någon köper detta i den osäkra tid vi lever i nu. Eventuellt en del av det.
SAS kan få ett problem kortsiktigt men det går att lösa via andra leverantörer t.ex DAT, Amapola eller t.o.m BRA.

Oscar
2023-11-09 08:41

Att thomas. Världen är inte helt svart/vit.

Ett flertal helt privata bolag kostar staten pengar varje månad.

Under oktober gick 795 aktiebolag i konkurs, det är en ökning med 18 procent jämfört med förra året – och en ökning med 77 procent jämfört med året innan. Det är den överlägset högsta konkurssiffran för en oktobermånad sedan Creditsafe började med sina mätningar 1999.

Skall vi förbjuda Svenska bolag? De skulle också bli dyrt!

thomas
2023-11-09 07:36

De företag som levererar till statskassan är inte oseriösa, det är de som kostar som är oseriösa. Andra ska betala för att hålla igång deras förlustverksamhet, varför då?

Oscar
2023-11-08 19:23

thomas du skriver: “Alla bolag som behöver statsstöd är oseriösa. Skattepengar ska bara användas till skola vård omsorg och säkerhet”

Visste du att: “Statligt delägande i aktiebolag ger stora inkomster till Staten.
Utdelningar till staten under 2022, för verksamhetsåret 2021, uppgick till 50 MILJARDER kronor.

Inte ett dåligt tillskott till statskassan!”

Då kan man också stötta en del bolag utan att det är SKATTEPENGAR!

En Roffe
2023-11-08 16:59

Vad är problemet – är Airbutcharna för stora eller för små, eller är det något annat som inte fungerar?

Andreas
2023-11-08 15:18

Dessvärre har artikeln fel rörande SmartLynx. Just nu är 6 plan i luften för SAS. Det vill sägs dom är till min stora besvikelse kvar även under vintersäsongen….suck!

Kalle
2023-11-08 13:35

Förlusterna kom när Airbusarna kom. Ut med Airbus och firman är stabil igen. Hur svårt kan det vara?

pf
2023-11-08 10:15

miste.

Da kan de neppe fortsette å fly.

Det vil vel neppe gynne SAS, og om så skje, hva kan da SAS gjöre for å erstatte den vesentlige kapasiteten som kan bli borte.

thomas
2023-11-08 09:19

Personalens löner och villkor är aldrig problemet, det bevisar South West, de ger sin personal bra löner (högre än här) och de har avtal med flera fack, bl.a det tuffa teamster. De har även hel Amerikansk personal och inga från låglöneländer, även ett antal Svenskar flyger i bolaget.
(Ok låglönesverge)
Varför kopierar man inte här deras affärsmodell framförallt prissättningenhur svårt kan det vara? Är det prestige här trots enorma förluster nu och över tid..

thomas
2023-11-08 09:06

Orsaken är att SAS kontrakten skrivs av SAS, med alla snåriga villkor och pressade priser, det ska vara tvärtom leverantören ska utforma och skriva kontrakten, sätta villkoren och sina priser. Men det godkänner aldrig SAS.
Ingen har tjänat på att leverera till SAS eller andra flygbolag. Men helt klart SAS går mot att inte ha inhouse produktion, de går mot att bli ett varumärke oavsett AF/KLM.

thomas
2023-11-08 08:42

Och det är en Svensk som har pumpat den Estniska staten på skattepengar och det under många år.

Andreas
2023-11-08 06:03

Sk: Vem säger att det är SAS-affären (Xfly) som sänker företaget? Gruppen gick med vinst förra året när samma SAS-kontrakt var på plats, men när Nordica började ta in Airbus för att flyga i Tyskland och Cypern blev förlusterna enorma.

Sk
2023-11-07 15:10

Betalar SAS sina underleverantörer så dåligt att de inte ens kan driva ett flygbolag i Estland där lönerna är en bråkdel av Skandinavien.

Inte bara Sverige och Danmark som ska skyffla in pengar i SAS, nu även indirekt Estniska staten.

Undrande
2023-11-07 12:27

Skulle inte wetlease via Bra vara bra. De flyger ju på samma inrikeslinjer. Det skulle ju stärka den starkaste inrikesoperatören men möjligen försämra konkurrensen?

Tobias
2023-11-07 12:18

Verkar inte vara någon hejd på misskötta bolag. Går vi skattebetalare fria?…eller ska vi än en gång hylla missbruk?

Tina
2023-11-07 12:09

Då ser vi mer av Smartlynx i framtiden!

thomas
2023-11-07 12:09

Alla bolag som behöver statsstöd är oseriösa. Skattepengar ska bara användas till skola vård omsorg och säkerhet, inget annat.

Uffe
2023-11-07 09:59

Du säger att det är oseriösa bolag, men inte med ett ord har du belägg för det du säger. Utveckla gärna din åsikt så man förstår vari felet ligger? Är det SAS som är oseriöst som hyr in dem, eller hur menar du?

Janne
2023-11-07 09:23

Statliga bolag är aldrig bra för resenärer. Men i detta fall är det väl mest estniska skattebetalare som ogillar att subventionera bortskämda svenskar. Sedan ogillar jag den nedlåtande attityden mot hårt arbetande grannländer. Air Baltic är t ex ett bolag i servicetopp och levererar bättre än SAS än så länge.

Roger
2023-11-07 08:54

Det här är väldigt positiva nyheter för alla resenärer som flyger med SAS. Skulle nu xfly/nordica försvinna så kanske ett nytt och seriöst bolag tar över som wet lease provider för SAS.
Även väldigt positivt för all crew som nu istället kan få jobb i seriösa bolag.

I framtiden så får vi alla hoppas på att det blir färre bolag från öststaterna här i skandinavien. Gäller både för sas samt för den upphandlade trafiken. Ingen gillar nog att våra skattepengar försvinner till Estland.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten