Oslo och Bryssel nya Ryanair-linjer från Skavsta

Publicerad den 4 augusti 2009
Kommentarer
Ryanair startar tre nya linjer från Skavsta i höst, till Oslo, Bryssel och München (Memmingen). Samtidigt ökar Ryanair trafiken till Paris (Beauvais) från en daglig avgång till två.

Satsningarna på framför allt Oslo och Bryssel, men också Paris och Memmingen, som ligger 10 mil väster om München, är tydliga tecken på att Ryanair nu medvetet försöker ta för sig mer av affärsresenärer. Till Memmingen ska Ryanair, vilket man tidigare meddelat, flyga fyra rundturer i veckan. De nya linjerna börjar trafikeras från den 25 oktober.

Ryanair Winglets

Lågprisgiganten Ryanair utmanar genom de nya linjerna främst SAS och Norwegian, och uttalat främst på affärsresesidan.

"Eftersom det idag bara finns högkostnadsflygbolag som trafikerar rutterna Oslo, Bryssel  och München – Stockholm förväntar vi oss  en enorm efterfrågan på dessa lågprisalternativ", säger Erik Elmsäter, Ryanairs försäljnings- och markandsansvarige i Norden, i en kommentar.

Dot Gade Kuloevouri, flygplatschefen på Skavsta, glädjer sig naturligtvis stort åt de nya linjerna och utökningen till Paris från sju rundturer i veckan till fjorton.

Dot Gade på TUR

"Jag tror att Ryanair gör bedömningen att de här linjerna kan dra åt sig  en stor del affärsresenärer, eftersom dessa i lågkonjunkturen ju är mera noga med vad man får betala för sin flygresa", säger hon till Flygtorget.

Oslo-linjen från Skavsta är en ren nystart. Den kommer att gå två gånger om dagen till flygplatsen Rygge, som ligger cirka 6 mil från Oslo. Rygge ligger något närmare den norska huvudstaden än dess huvudflygplats Gardermoen – dock förstås inte till exempel med något snabbtåg till Oslo.

Linjen Skavsta-Bryssel är en återstart av en linje som bolaget öppnade 2003, men som man stängde 2007. Två gånger om dagen ska Ryanair flyga den linjen.

För flygplatsen i Skavsta betyder lågprisflygbolaget Ryanair – i stort sett – ännu allt.

Skavsta meddelade för övrigt just att man satt nytt all-time-high i fråga om antal passagerare under juli. 267 574 passagerare passerade Skavsta, en uppgång med 3,4 procent jämför med tidigare rekord, som sattes i juli förra året.

Men hur stor del av dessa är egentligen Ryanair?

"89 procent", svarar Dot Gade Kulovouri.

Det är självklart inget drömläge för en flygplats att till en så stor del vara beroende av ett enda flygbolag, dessutom av ett flygbolag som Ryanair, som ständigt är på jakt efter den sista kostnadskronan och med den snabbagerande, för att inte säga impulsive, Michael O´Leary som högste chef.

Men Skavsta hoppas självklart på att andra bolag, i takt med Ryanairs expansion där, ska börja mata in passagerare dit. Det är för övrigt planer som Ryanair självt sagt att man kan tänka sig göra genom att börja flyga inrikes i Sverige.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Markus
2009-08-09 08:11

Det heter Dot Gade Kulovuori, inte Kuloevouri. Att det ska vara så svårt för svenska journalister att skriva finska namn rätt!

GoRyan
2009-08-07 23:46

Härligt att Ryan äntligen visar var skåpet ska stå..
Flyga till Norge, Frankrike bryssel m.fl till en så billig penning att de etablerade bolagen står gröna av avund när vi prismedvetna resenärer vinkar av.
Lägg därtill att de har europas snyggast målade plan så gör det inte saken sämre..
GoRyan! =)

Cheap Charlie
2009-08-07 10:11

“Eftersom det idag bara finns högkostnadsflygbolag som trafikerar rutterna Oslo, Bryssel och München – Stockholm förväntar vi oss en enorm efterfrågan på dessa lågprisalternativ”, säger Erik Elmsäter.
Tvivlar pa att detta blir nagon succe’ till Oslo. Kolla bara vad det kostar med Norwegian och SAS. Jfr. deras totalpriser och tidtabeller med Ryan. Marginella skillnader tycker jag men stor skillnad nar nagot gar fel, flyget forsenas eller blir installt.

Mange
2009-08-07 02:15

Som vanligt så är de bara kritiker som skriver här..

Ryck upp er svenson =) var glad för att vissa vågar chansa annars skulle de va monopol på den här marknaden, go Ryan and Mca

GOT-GSE
2009-08-06 18:41

Önskar att de kan ta upp linjen GSE/Säve – DUB igen. Kändes som det var ganska bra bokat! Undra varför den las ner???

Mårten
2009-08-05 21:27

Det enda som blir intressant vad gäller RYG/OSL från STO är ju den totala restiden och för paret RYG-NYO blir väl nackdelen sisådär en timme om vederbörande väljer bussar hela vägen. Självklart mer vid tågval! Hur lång tid tar det OSL-oslo centrum?

Monkeyclass Syndrome
2009-08-05 12:37

Oslo..? Hmm? Nej,Rygge ligger inte ens nära Olso sist jag kollade kartan. Moss känns bekant. Vet inte,men kanske är tanken att folk ska på utflyckt i skogen eller nått. Tja,har man inget annat för sig så.

Klart Skavsta gör förlust. I händerna på Irländarna så blir det inga pengar över. Någon måste ju betala alla gratisbiljetter.

ARN-Ali
2009-08-04 21:24

Till Paris har de nyligen dragit ned till en avgång så vad är nyheten? Att de går tillbaka till det gamla? Jaha.

Ryanair har trafikerat OSL från NYO förut. Då flög man till Oslo/Torp. Succén var dock begränsad och linjen lades ned. Främst kanske därför att det, inräknat flygbussarna till och från flygplatserna, faktiskt gick fortare att åka långfärdsbuss hela vägen.

Stackars Skavsta som trots alla rekord går med brakförlust år efter år efter år.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten