Premiär för Boeing 747-8

Publicerad den 1 juni 2012
Kommentarer
På fredagen blev Lufthansa först med att sätta in Boeing 747-8 i kommersiell trafik. Då startar LH 418 på rutten mellan Frankfurt och Washington.
Lufthansa Boeing 747-8


Den kallas ”Queen of the Skies”, Boeings nya 747-8 och idag startar jungfrufärden som passagerarplan när planet lyfter från Frankfurt.

                                 Lufthansa är så kallad launch-customer för Boeings senaste utveckling av arbetshästen 747 sedan den första versionen, 747-100 rullade ut från fabriken i september 1969. Det nu aktuella flygplanet levererades också det från Everett i Washington och flögs först till Hamburg och sen vidare till Frankfurt.

                                 Idag klockan 09.50 lättar den som LH416 på linjen Frankfurt till Washington Dulles International Airport och blir den första Boeing 747-8 i kommersiell trafik.

                                 Boeing 747-8 är till stora delar ett helt nytt flygplan med bättre aerodynamik och nyutvecklade vingspetsar och en påtagliga förbättrad ekoeffektivitet. De nya Gent GEnx-2B-motorerna minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp med 15 procent per passagerare. Dessutom har bullret minskat med 30 procent.

                                 Boeing 747-8 är 76,3 meter lång, 5,6 meter längre än sin längsta föregångare Boeing 747-400. I Lufthansas version rymmer den 362 passagerare: åtta i First Class, 92 i Business Class och 262 i Economy Class. Fram till år 2015 levererar Boeing 20 nya Boeing 747-8 till Lufthansa, de första fem under 2012. De kommer att användas på linjer från Frankfurt till Washington D. C, New Delhi, Bangalore, Chicago och Los Angeles.

Flyg med Lufthansa hittar du på Flygtorget.se – Klicka här!

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

flygexpert
2012-06-05 17:33

Vadå har du någonting emot Airbus?

Utanför Ankdammen
2012-06-05 13:04

Måste bara få korrigera/ kommentera artikeln; detta plan har flugit i kommersiell trafik sedan oktober förra året. Om än i Cargo- version således med namnet B747-8F. LH’s version heter B747-8I, som i Intercontinental. Bara startvikten på -8F har ökat från dryga 396 ton till dryga 442 ton. På dryga 2 år har jag flugit -200/300, -400 och -8 F. Tro mig, skillnaderna finns där.

Johan
2012-06-03 16:20

För att det inte är efterfrågat. De bygger inte bara efter design utan gör undersökningar på efterfrågan.

Airport Planning Document
2012-06-03 16:18

747-8 har en helt ny vinge, nya motorer (samma typ som 787), ett mera avancerat styrsystem, ny inredning, förlängd kropp, uppdaterad cockpit, högre lastformåga, högre max startvikt, bättre räckvidd och avsevärt lägre bränsleforbrukning än 747-400. Den är fortfarande snabbare än något annat transportflygplan som flyger idag.

Adam
2012-06-02 18:19

Bra fråga, det har jag undrat också.

sixten
2012-06-02 15:50

Gillar den “gamla” jumbon… Men varför fortsätter man inte med puckeln ända till stjärtfenan, så har man en dubbeldäckare?.. Kanske blir för tung i gumpen…

Janne
2012-06-02 15:30

…vingar, nya motorer, nya flight controls så visst är det ett nytt flygplan i en gammal kropp;-)

Apan
2012-06-02 14:24

Airbus klarar ju inte av att göra något eget utan har komplex och sätter på en antenn på några meter så de mäter störst.

EMB
2012-06-01 15:36

737, en aning modifierad 707 som tappat 2 motorer och en FE…

Kapten 330
2012-06-01 14:11

Vad är då inte 737……;-)

Helt nytt flygplan
2012-06-01 12:51

Det är nog bara Boeing som tycker att 747-8 är i många delar ett helt nytt flygplan… I grunden är det en förlängd 747-400 med nya motorer och nya vingspetsar. Samma grundkonstruktion som från 1969 mao

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten