Premiär för Boeing 747-8
Publicerad den 1 juni 2012
Den kallas ”Queen of the Skies”, Boeings nya 747-8 och idag startar jungfrufärden som passagerarplan när planet lyfter från Frankfurt.
Lufthansa är så kallad launch-customer för Boeings senaste utveckling av arbetshästen 747 sedan den första versionen, 747-100 rullade ut från fabriken i september 1969. Det nu aktuella flygplanet levererades också det från Everett i Washington och flögs först till Hamburg och sen vidare till Frankfurt.
Idag klockan 09.50 lättar den som LH416 på linjen Frankfurt till Washington Dulles International Airport och blir den första Boeing 747-8 i kommersiell trafik.
Boeing 747-8 är till stora delar ett helt nytt flygplan med bättre aerodynamik och nyutvecklade vingspetsar och en påtagliga förbättrad ekoeffektivitet. De nya Gent GEnx-2B-motorerna minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp med 15 procent per passagerare. Dessutom har bullret minskat med 30 procent.
Boeing 747-8 är 76,3 meter lång, 5,6 meter längre än sin längsta föregångare Boeing 747-400. I Lufthansas version rymmer den 362 passagerare: åtta i First Class, 92 i Business Class och 262 i Economy Class. Fram till år 2015 levererar Boeing 20 nya Boeing 747-8 till Lufthansa, de första fem under 2012. De kommer att användas på linjer från Frankfurt till Washington D. C, New Delhi, Bangalore, Chicago och Los Angeles.
Flyg med Lufthansa hittar du på Flygtorget.se – Klicka här!
Kommentarer
Vadå har du någonting emot Airbus?
Måste bara få korrigera/ kommentera artikeln; detta plan har flugit i kommersiell trafik sedan oktober förra året. Om än i Cargo- version således med namnet B747-8F. LH’s version heter B747-8I, som i Intercontinental. Bara startvikten på -8F har ökat från dryga 396 ton till dryga 442 ton. På dryga 2 år har jag flugit -200/300, -400 och -8 F. Tro mig, skillnaderna finns där.
För att det inte är efterfrågat. De bygger inte bara efter design utan gör undersökningar på efterfrågan.
747-8 har en helt ny vinge, nya motorer (samma typ som 787), ett mera avancerat styrsystem, ny inredning, förlängd kropp, uppdaterad cockpit, högre lastformåga, högre max startvikt, bättre räckvidd och avsevärt lägre bränsleforbrukning än 747-400. Den är fortfarande snabbare än något annat transportflygplan som flyger idag.
Bra fråga, det har jag undrat också.
Gillar den “gamla” jumbon… Men varför fortsätter man inte med puckeln ända till stjärtfenan, så har man en dubbeldäckare?.. Kanske blir för tung i gumpen…
…vingar, nya motorer, nya flight controls så visst är det ett nytt flygplan i en gammal kropp;-)
Airbus klarar ju inte av att göra något eget utan har komplex och sätter på en antenn på några meter så de mäter störst.
737, en aning modifierad 707 som tappat 2 motorer och en FE…
Vad är då inte 737……;-)
Det är nog bara Boeing som tycker att 747-8 är i många delar ett helt nytt flygplan… I grunden är det en förlängd 747-400 med nya motorer och nya vingspetsar. Samma grundkonstruktion som från 1969 mao
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten