Regeringen utreder flygledningen

Publicerad den 7 maj 2014
Kommentarer
Den avreglerade flygledningen har blivit en het politisk fråga där blocken står mot varandra. Därför har regeringen utsett en särskild utredare som framför allt ska analysera hur försvarsmaktens behov ska se ut i framtiden.

År 2010 konkurrensutsattes flygledningen i Sverige och andra aktörer än LFV fick då möjlighet att sköta flygledningen. Hittills har tio flygplatser i landet valt en annan leverantör än LFV. Nio flygplatser sköts av svenska ACR: Kalmar, Jönköping, Norrköping, Karlstad, Skellefteå, Västerås, Växjö, Örebro och Trollhättan-Vänersborg medan Arvidsjaur har helt egen flygledning.

Samtidigt har avregleringen skapat en politisk strid där oppositionen, med hjälp av Sverigedemokraterna, tagit fram en lagrådsremiss som kräver en delvis återreglerad flygledning. Det främsta argumentet är att Försvarsmaktens behov måste gå före den fria konkurrensen.

Regeringen går nu in i den striden genom att tillsätta en särskild utredning som ska se över vilka behov försvarsmakten har inom ramen för den så kallade civil-militära integrationen.

Det är en utredning som svenska ACR, den hittills enda konkurrenten till LFV, välkomnar.

– Vi stödjer det arbetet och bidrar gärna med våra erfarenheter och kunskaper på området, säger Wilhelm Wohlfahrt som är VD på ACR.

I riktlinjerna för utredningen skriver regeringen bland annat att den så kallade civil-militära integrationen är unik, ligger i linje med en utveckling mot effektivare utnyttjande av luftrummet och ger stora effektivitets- och miljövinster för samhället och aktörerna. Samtidigt finns det ett behov hos flygplatser och flygbolag att se över kostnader och effektivisera verksamheten genom att kunna upphandla flygledning på marknaden.

         Utredningen, som ska redovisas senast den 1 september, har bland annat till uppgift att:

• Kartlägga Försvarsmaktens behov av resurser för flygtrafiktjänst under olika beredskapsgrader och i krig och konsekvenser för Försvarsmakten om dessa inte kan tillhandahållas av Luftfartsverket.

• Analysera och bedöma i vilket utsträckning de uppgifter som genomförs av Luftfartsverket kan genomföras av annan leverantör och samtidigt uppfylla Försvarsmaktens krav,

• Analysera och redovisa de EU-rättsliga konsekvenserna av en återreglering samt

– Sedan flygtrafiktjänsten avreglerades har Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, fått några indikationer på problem som behöver åtgärdas genom en delvis återreglering. Därför är det viktigt att frågan utreds ordentligt. Annars riskerar man att gå onödigt långt och minska förutsättningarna för en konkurrensutsatt marknad, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd på ACR.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Stor FL
2014-05-08 11:36

Avregleringen genomfördes av politiska skäl. Underlaget byggde på en undermålig utredning. LFV har inte slutat utveckla, vilket är tur. Modern lokal flygledning är mer kostnadseffektiv och ger bättre tillgänglighet. ACR erbjuder inte detta och kommer inte kunna konkurrera längre. Notera ACRs beredvillighet att delta i utredningen. Det är inte säkert att flygplatserna gynnas av detta i det långa loppet.

Challe
2014-05-08 10:18

LFV tycker det för att GD tycker så och GD är utsedd av styrelsen som är utsedd av regeringen som tycker så… Men allt det där visste du säkert redan… 😀

Citizen
2014-05-08 10:12

…har uttryckt att de vill ha konkurrens och att de mår bra av det.

Dr House
2014-05-08 10:05

Att du är nöjd med din privata vårdcentral bevisar bara hur lite du förstår av detta!
Det är allmänt känt bland läkare att man jobbar på privata vårdcentraler för att “mata patienter”, dvs man jobbar i princip på ackord. 10 min max är det som gäller, oavsett behov. Att läkarna dessutom måste hitta på “dyra” diagnoser för att få pengar till VC gör det ännu mer löjeväckande. Detta och mycket mer vet du inget om och därför tycker du det är bra! 🙁 Pat. i en evig limbo som aldrig får rätt vård!

Bertil
2014-05-08 08:05

@Observer. Där har du tyvärr fel, Trafikanalys är en ny myndighet, som ligger under under infrastruktur. Trafikanalys bildades häromåret och har ingen kompetens inom flyget. De har lånat in sakkunniga från Luftfartsverket för att hantera sitt uppdrag. Säger väl allt!

The Observer
2014-05-08 01:46

Du är fel ute. Läs gärna Trafikanalys rapporter, analyser och remiss. http://www.trafa.se/PageDocuments/Rapport_2014_1_Konsekvenser_av_regleringsfoeraendringar_paa_flygtrafiktjaenstomraadet.pdf

De är positiva till en delvis återreglering och de är inte jäviga i frågan som många andra.

Ola
2014-05-07 21:55

Jag hoppas verkligen man gör en grundlig analys av avregleringen innan man tar förhastade beslut om ev återreglering. Nu finns ju 9 flygplatser som har varit avreglerade en längre tid. Mig veterligen har det inte framkommit några klagomål och brister.

Bertil
2014-05-07 21:08

De argument som används hittills för att tvinga fram en återreglering av majoriteten av landets flygplatser håller inte. Ytterst märkligt att detta fått pågå så länge utan att seriösa politiker styrt upp. Inga remissinstanser stödjer en återreglering som påtvingar flygnäringen och landets flygplatsägare ohållbara kostnadsökningar.

Ulrik
2014-05-07 19:21

Jag tycker inte att “alla tidigare avregleringar” gått illa. Jag är t ex mycket nöjd med min vårdcentral. Tänk på att det är de upphandlande organisationerna som måste vara professionella och inte släppa in oseriösa verksamheter.

Sven
2014-05-07 19:03

Det är bra att detta utreds ordentligt. Jag tror att S och SD har förhastat sig och nu fått kalla fötter. Flera lokala S-politiker är också mycket negativa till återregleringen. Det sunda förnuftet kommer säkert segra till sist.

Elias
2014-05-07 08:04

Oavsett politisk övertygelse så är kunskapen om detta område erbarmligt dålig bland våra folkvalda och utredningen kommer att (återigen) bli så som beställaren vill.
Inte sunt förnuft utan ideologi blir det som avgör och det är synd. Titta på ALLA tidigare avregleringar och se hur illa det har gått…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten