Ryanair öppnar bas i Köpenhamn

Publicerad den 23 augusti 2023
Kommentarer
Ett första försök tog slut efter nio månader efter bråk med fackorganisationerna. Men nu satsar Ryanair återigen på Kastrup. I första skedet med två flygplan och 24 linjer från den 1 december.
Ryanair gör ”en Arlanda” och etablerar sig på huvudflygplatsen i Danmark. Faktum är att det har det irländska flygbolaget gjort förut. Åren 2014-2015 fanns två flygplan baserade på Kastrup men det var en etablering som tog slut efter nio månader efter att flygbolaget hamnat på kollissionskurs med de fackliga organisationerna. Sedan dess har det hörts återkommande rykten om att Ryanair ska komma tillbaka och när det i början av året slutligen tecknades kollektivavtal, var vägen öppen för att återigen ha en bas i den danska huvudstaden, i tillägg till den som redan finns i Billund.
Den 1 december baseras två B737 på flygplatsen. De stöttar den trafik som redan flyger på Kastrup från andra flygplatser och innebär att det kommande vintersäsong finns 24 destinationer i flygprogrammet. Om planerna går som Ryanair vill ska de två flygplanen redan nästa sommar utökas till fyra. I så fall är det samma utveckling som skett på Arlanda dit Ryanair flyttade verksamheten från Skavsta i november 2021. Mindre än ett år senare hade flottan ökat från två till fyra maskiner och nu i sommar har det funnits fem maskiner på plats som flugit till 44 destinationer.
Basen och det växande trafikprogrammet ökar konkurrensen på SAS och Norwegian. I nuläget är SAS största flygbolag på Kastrup följt av Norwegian. Men båda två har tappat marknadsandelar till de lågkostnadsbolag som flyger på Köpenhamn, en utveckling som nu får ökad kraft. Michael O’Leary sticker heller inte under stol med att han räknar med att överta platsen från Norwegian som nästa största flygbolag och sedan fortsätta att utmana SAS som i dagsläget har cirka 30 procent av trafiken på Kastrup. 
– De två flygplanen ger Ryanair möjlighet att erbjuda oslagbart låga biljettpriser till danska medborgare och besökare som vill ha tidiga morgonavgångar och sena kvällsankomster i Köpenhamn men som inte har råd med de mycket höga priser som de statligt stödda högkostnadsbolagen SAS och Norwegian tar ut, konstaterade Michael O’Leary vid en presskonferens tidigare i veckan. 
Ryanair ska av allt att döma använda den så kallade lågkostnadsterminalen, CPH GO men det hindrade inte vd O’Leary att ta tillfället i akt att ge flygplatsen en känga.
– I tider när Copenhagen Airport halkar efter resten av Europa tack vare de höga avgifterna och misslyckandet i att återhämta sig till trafiknivåerna från innan pandemin, så uppmanar vi de danska myndigheterna att sänka avgifterna på flygplatsen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-08-27 12:49

Oscar ARN ja Sverige verkar de, vad nytt?
Vad är service i flygbranschen? Definiera?
Man får en flygstol tas från A Till B
oftast med FR på tid och tidigare.
Allt annat tjafs är helt oväsentligt speciellt kortflygningar, Ryan gör det bra de har en standardiserad modell de följer för hela sin verksamhet, inga flera hundra anställda it tekniker, ej en 200 miljoners kostnad för högsta ledningen, de gör vinst har byggt upp Europas största flygbolag
kör med ung flygflotta.

Bertil S.
2023-08-26 21:33

Hej
En av de planerade turerna är NRK – CPH.
Upp till tre turer per vecka.
Måndag, Onsdag och fredagar.
Med start i april 2024.

Östergötland är ett stort upptagningsområde och Malmen kommer inte tillåta fler civila rörelser från sin flygplats. Vilket gynnar Norrköping.
Skavsta har ingen framtid på lång sikt på grund av avståndet till Sthlm.
Time will tell??

Dock finns det ett par hållhakar som ledningen i Norrköping behöver klara av från Ryan Air sida.

Semak
2023-08-24 20:35

Hacka hur mycket ni vill på Ryanair men företaget går som tåget både i PAX bolagets vinst!

Bosse Andersson
2023-08-24 18:52

Lär bli paka paka SAS vilket inte är helt otroligt.

Saltkammargutten
2023-08-24 09:43

Man undrar hur det sett ut om inte LCC flygbolagen kommit.

Gustav
2023-08-24 09:03

Vilka tror ni dem 24 destinationerna kommer bli?

Allegro
2023-08-24 02:04

så fyller Ryan sina maskiner, drar in stora pengar, trots allt gnäll om hur dålig service det är, det är konstigt. Det spelar ju ingen roll om det är dålig service eller gnäll om dåliga förbindelser, eller inga förbindelser, maskinerna går lik förbannat fulla, och Ryan drar in storkovan, så igen, vad spelar det för roll.

Ehrmantrout
2023-08-23 19:26

Ryanair är uppe i 185 miljoner pax 2023. Bra jobbat !

Oscar
2023-08-23 18:58

thomas, först du verkar vara darrig på handen.
ARN tar endast hand om Svenska fall. Av alla sällan resenärer som blir snuvade så är det nog endast ca en på flera tusen som sänder in ett klagomål.

Ryanair är mycket känd för dålig service.
De tar mycket betalt för allt extra. Checka in en väska på flygplatsen kan kosta upp till 500:- .

De har inga genomgående resor. Man har ofta endast ett fåtal resor från till en destination per vecka. Det kan kräva övernattning.

thomas
2023-08-23 17:39

Hur många fall har hamnat på ARN av alla millioner pax? 3-5

thomas
2023-08-23 16:30

Hur många fall har hamnat på ARN av alla millioner pax? 3-5

thomas
2023-08-23 13:44

Det otroliga Ryanairs affärsmodell är helt transparent alla (andra flygbolag) kan bara planka ta efter prissättnings modellen implementera och fylla sina flyg, men nej de vidhåller sina föråldrade sätt att driva sina bolag och det in i väggen med miljardförluster.
Hur svårt kan det vara?

Oscar
2023-08-23 13:37

På konsumenttidningen Råd och Röns svarta lista hamnar de företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Resebolag återfinns på listans fem översta platser där

Travellink följs av Ryanair, Bravofly, LOT Polish Airlines och KLM.

Ryanair näst sämst.

Vi resenärer önskar oss något bättre.

Men det är i huvudsak sällan resenärer som råkar illa ut. De som valt detta alternativ då de trodde det var billigt!

thomas
2023-08-23 10:43

Det otroliga Ryanairs affärsmodell är helt transparent alla (andra flygbolag) kan bara planka ta efter prissättnings modellen implementera och fylla sina flyg, men nej de vidhåller sina föråldrade sätt att driva sina bolag och det in i väggen med miljardförluster.
Hur svårt kan det vara?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten