SAS förklarar info-krig mot Ryanair

Publicerad den 2 juli 2009
Kommentarer
SAS går nu för första gången till bred motattack mot Ryanair, som man anklagar för att ”gång på gång glida på sanningen”. ”Ryanair är luftfartens pajasar!”, säger Niclas Härenstam, presschef för SAS i Sverige, till Flygtorget. ”Vi tror inte att folk längre går på allt vad de säger.”

”Det brukar för övrigt höra till god ton att ett bolag nöjer sig med att föra fram argumenten för att man ska välja just detta bolag. Men Ryanair nöjer sig inte med det,  utan attackerar andra.”

På SAS har man nu räknat efter och funnit, att SAS har förekommit 20 gånger i Ryanairs pressmeddelanden under ett år. Ofta har lågprisgiganten alltså också , enligt SAS, glidit på sanningen.

Det var ett pressmeddelande i tisdags, i vilket Ryanair basunerade ut att man var mycket punktligare än SAS, som fick SAS att få nog. SAS gick ut med ett eget pressmeddelande med rubriken:

”Fel Rynair. SAS är punktligare – med god marginal”.

Niclas Härenstam, SAS

Niclas Härenstam, SAS

Niclas Härenstam säger till Flygtorget, att SAS fått ”många glada tillrop” från många sedan man gick i svaromål om punktligheten.

”På dom bara!”, skrev t ex en, enligt Niclas Härenstam.

”Den typen av reaktioner från kunder och läsare av ett pressmeddelande är mycket ovanliga. Vi tror folk håller på att tröttna!”

”Statistiken om punktlighet som Ryanair gick ut med var gammal”, förklarar Niclas Härenstam. ”Färsk statistik visar att SAS är ett av Europas punktligaste flygbolag.”

Den senaste statistiken från Flightstats visar att SAS i maj var näst punktligast i Europa, efter det lilla regionalflygbolaget Binter Canarias.
I denna statistik hamnar Ryanair på 33:e plats.

”Att Ryanair inte lyckas vara punktligare än så förvånar, eftersom de flyger från flygplatser på vischan, till flygplatser på vischan, där det ju inte finns så mycket annan flygtrafik.”

”Dessutom har Ryanair medvetet luftigare tidtabeller”, säger Niclas Härenstam. ”Man lägger på lite extra tid redan i sina tidtabeller för att sedan framstå som punktligare än man i själva verket är.”

Niclas Härenstam bemöter också Ryanairs påstående om att fler väskor kommer på avvägar hos SAS, än hos Ryanair.

”Det är ett under att väskor överhuvudtaget kommer bort med Ryanair, som flyger mellan punkt A till B, mellan två mindre flygplatser i Europa! SAS däremot ingår i ett världsomspännande flyglinjenät med kanske flera omlastningar och via på de största flygplatserna.”

Niclas Härenstam betonar också, att där finns andra betydande skillnader mellan att flyga med Ryanair och att flyga med SAS.

”Missar man en Ryanair-flight, eller om den ställs in, så får man snällt vänta till nästa avgång. Ibland kan den vara tre dagar senare.”
”Hundra av hundra personer väljer säkert en försening med SAS, säger Niclas Härenstam. ”För vi tar hand om våra kunder. Kunden kommer fram. Vi sänder dem snabbast möjligt vidare med våra partners, eller t o m våra konkurrenter – och vi betalar självklart hotellövernattningar när sådana blir nödvändiga.”

Niclas Härenstam anklagar också Rynair för att i vissa av sina pressreleaser och säljkampanjer jämföra sina lägsta kampanjpriser ”med SAS högstapris”.

”När man bokar Ryanair på skärmen får man betala”, säger Niclas Härenstam. ”Man får t ex betala en serviceavgift på 5 euro om man betalar med kort, förutom om man betalar med Visa Elektron – ett kort som är ungefär lika ovanligt som att det snöar i juli…!”

Ryanair tar också 5 euro av den som checkar in online, trots att kunden gör jobbet själv. Man kan också köpa sig en Ryanair priority-kö – som kostar 3 euro.

Ryanair CEO M O´Leary

”I de fall man måste åka buss ut till flygplanet får man då gå först in i bussen. Men då kommer man oftast också sist ut ur bussen – och blir alltså sist in i flygplanet”, påpekar Niclas Härenstam.

Att checka in en väska med en maxvikt på 15 kilo kostar 10 euro med Ryanair. En eventuell andra väska kostar 20 euro, en tredje 20 euro till.”

”Med SAS ingår 20 kilo i priset”, säger Niclas Härenstam.

Han avslutar:

”På SAS gillar vi inte dolda avgifter. Det pris som visas på skärmen är också det man betalar.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Andreas
2009-07-06 22:52

SAS är det enda bolaget i världen som inte har fri dricka på sina reguljärflighter. Och som alla vet är det väldigt dyrt att köpa drycker ombord i luften. SAS har verkligen gått ner sig och kommer aldrig någonsin att kunna ta upp sig! Min tid med SAS är över för länge sen!

Ner med SAS
2009-07-06 11:05

Senaste tre gångerna jag rest med SAS har dom varit försenade minst 1 timme, och inte ens då bjuder dom på en dricka! Måste betala 20:- för en liten Cola. Skamligt!

Evelyn
2009-07-05 19:31

Hejja Ryan!!!!!!!!!! Ner med SAS och deras “Endast en dryck ingår på flighten, och maten som serveras är kalla köttbullar och makaroner.” När man betalar dyrt för reguljärflyg från New York till Stockholm! Ryan- You pay nothing and you get nothing. FINE BY ME!!!!!!!!!!!!!!!!!
RYAN RYAN RYAN RYAN

Mattias
2009-07-05 12:02

Jag kan inte påstå att jag gillar Ryanair. Men samtidigt är det tack vare Ryanair, Easyjet, Norwegian och andra lågprisflygbolag att vi kan flyg med de reguljära flygbolagen. SAS, British Airways, Air France har blivit tvungna att sänka sina biljettpriser- nu när det kom nya aktörer på flygmarknaden.

Så tack Ryanair att jag har råd att flyga med SAS och British Airways.

Globetrotter
2009-07-05 10:59

En gång Ryanair räckte. När man räcknade ihop alla kostnader och extra avgifter – samt flygplatser på visjan…ja da var det inte så billigt längre. Om bord var det rena marknasplatsen ..köp..köp..köp…f Ventar nå bara på toa-avgiften!

aircraft idiot
2009-07-04 21:46

Hur kan man ta någons parti här undrar jag?
1: Alla bidrag som Ryan får är ingenting mot jämförelse med hur mycket pengar staten pumpar in i SAS för att de inte ska smaka på konkurs!
2 Hur faan kan ni snacka om mängd is på vingarna?vilken syn måste alla ha för att se från de avstånd hur mycket de e?e de klar is så ser man den inte ändå!
3 Dolda avgifter?räknar man transport till o från flygplatser,bagage priser o sånt så kostar de lika mycket vem men än åker med!
Lycka till de båda!!!

Vilket snack!
2009-07-04 18:40

Till livsfarligt: Var det inte SAS som föll ner från himlen pga is på vingarna? Till Piloten: Själv uppskattar jag att få avgå på tid, och inte vänta på passagerare som kommer för sent till flygplatsen. Till pay nothing: You pay noting and you arrive on time or if you fly with SAS: You pay alot and you get nothing. Till Peter B: Du får nog skrika desto mer när SAS går i konkurs snart. Det är ju du som betalat kalaset via staten.

MD80 mannen
2009-07-04 12:58

Detta har jag vetat hela tiden. SAS är ett seriöst flygbolag som går att lita på i alla lägen medan Ryanair är dess raka motsats. SAS-priserna är dessutom inte höga jämfört med Ryanair, då man faktiskt får så mycket mer för pengarna när man flyger med SAS och då inte minst en BETYDLIGT trevligare reseupplevelse. Jag önskar skandinaviens främsta flygbolag stort lycka till i kriget mot Ryanair!!! Länge leve SAS!

No not Michael
2009-07-04 00:04

Är duktigt trött på allt etableringsstöd til Ryanair, “om vi skall flyga till Stockholm Skavsta !, så ska kommunen betala x miljoner till oss under y år, ni får skriva ert namn på ett flygplan eller två för pengarna. For heaven´s snakes !
Ge inte en spänn till detta bolag utan låt dem trafikera en flygplats utan subventionering. Vill de komma är de välkomna annars kan de stanna på Irland

Mycket nöjd SAS resenär
2009-07-03 17:30

Äntligen så tar SAS inte emot allt skit, från andra flygbolag, press m.m!

Hoppas att SAS klarar alla ekonomiska problem.
För SAS är för mig ett mycket säkert och trevligt flygbolag =D

sven claesson
2009-07-03 16:25

Jag har åkt med Ryanair många gånger på på s:k. enkronasbiljetter och allt har fungerat och dolda avgifter ska SAS tala mycket tyst om,försök att köpa en biljet av SAS utan att serviceavgift tillkommer även när man gör jobbet själv.

Fågel Flyg
2009-07-03 14:51

Ok ,det blir pristillägg för en det ena och det andra. Men ändå är det fråga om mycket överkomliga priser och tack vare Ryanair kan också “vanligt folk” ha råd att ta sig till många trevliga städer och platser ute i Europa! Heja Ryanair! En lysande affärside´har sjösatts!

Olle
2009-07-03 12:37

Härenstam blir patetisk när han återigen faller i PR-fällan. Ett skolexempel på hur man går till väga för att förlora ett PR-krig. 6 miljarder i statligt garanterad nyemission inger inget större förtroende, inte heller ständigt nedlaggda rutter. Ständiga strategiska felbeslut har belastat, och kommer att belasta SAS för överskådlig framtid. Företaget hålls ju vid liv endast med konstgjord hjälp. Ryanair växer med god lönsamhet och har redan vunnit slaget om flygmarknaden. Hasta la vista, SAS.

Peter Berglund
2009-07-03 12:01

Den dagen Ryanair går i konkurs ska jag göra ett glädjeskrik. Det som har fått mig och få nog av dom nu är att dom vill plusa priset för överviktiga, vilket gör mig otroligt förbannad. Dom måste förstå att där finns vissa som inte gör sig till stora människor frivilligt utan det finns en sjukdom bakom. Snart ska man väl betala ännu mer om man inte är av brittisk härkomst.

Bara på dom SAS

MVH:Peter 80kg 170lång

Leo
2009-07-03 11:53

…”förutom om man betalar med Visa Elektron – ett kort som är ungefär lika ovanligt som att det snöar i juli…!”

Nu blev det nog fel, lika VANLIGT som att det snöar i juli ska det vara.

seneca
2009-07-03 08:05

Har råkat flyga med Ryanair en gång,vilket blev den sista. Ryanair= “you pay nothing,you get nothing”.

Per
2009-07-02 19:16

Säger som Fylking – Äntligen!
Förstår inte att Ryanair fått hålla på oemotsagda så länge, och att media hela tiden går på deras lögner om än det ena och än det andra.
Heder åt SAS och Flygtorget.

Lospilotos
2009-07-02 18:56

Desto större anledning att hålla sig borta från dessa stora hemska storflygplatser med ändlösa köer och borttappat bagage… Dessutom bor faktiskt inte alla nästgårds med en storflygplats. Ang snö på vingarna uppfattade jag det inte som om personen satt i planet, för inte skulle väl han/hon ringa tornet efter att dörrarna stängts, det är ju inte tillåtet…

ENSOMVET
2009-07-02 18:47

Lospilotos vet inte vad han/de pratar om.
En stor del av nätverksbolagens försening beror på problem ned logistik på storflygplatserna.Det är säkerhetskontroller som inte räcker till,bagageanläggningar som blir överbelastade m.m.
Detta är problem som andra än flygbolagen är ansvariga för,främst LFV.
sådana problem existerar inte på mindre flygplatser där ett eller fåtal flygbolag huserar.

Matte_sthlm
2009-07-02 18:32

Observer…. Ryan Air har väl inte börjat med fraktplan ( trots deras policy ) utan har fönster så man kan se vingen innefrån flygplanet 😛
Nu slant nog fingrarna fortare än hjärnan när du skrev inlägget.

Piloten
2009-07-02 18:19

Hej
Har åkt en gång från Nyköping till Riga. På hemväg kom vi till Ryanairs incheckning 42 minuter innan avgång och möts av svaret. Tyvärr stängt! Enligt Ryanair skulle man ha checkat in 45 minuter innan avgång. Till saken hörde att planet inte ens hade landat. När vi efter lite diskutioner gick ut från avgångshallen såg vi att planet landade. För att sen starta långt före tidtabell. Vi fick naturligt vis inte tillbaka våra biljettpengar. Detta är Ryanair service !!!

Lospilotos
2009-07-02 17:44

Du måste varit ganska nära planen om du kunde uppskattat snön till 2 cm. Planen står ju parkerade långt från publika områden så jag kan inte riktigt förstå hur du ens sett ovansidan av vingen. Dock kan det kanske intressera dig att vid vissa typer av nederbörd, t ex torr snö avråds från avisning eftersom den fallande snön då fastnar i avisningsvätskan, medan den som redan ligger på vingarna lätt blåser bort. INGEN kapten skulle tillåta start med den typ av kontaminering som du beskriver.

Lospilotos
2009-07-02 17:36

Om Ryanair la på 5 minuter på varje flight för att ge sig mer tid att verka punktlig skulle det kosta ca 1.000.000 EUR / år, detta eftersom piloterna får betalt efter schemalagd flygtid. Tror inte riktigt på det. Argumentet “från vischan till vischan” håller inte heller riktigt eftersom det är i luftrummet över Europa som förseningarna uppstår, inte på flygplatserna…..

AldrigmerRyanair
2009-07-02 17:09

Det Niclas skriver om bagasje er feil. Man får ha en kolli av max 15 kilo. Har man en ekstra kolli med, måste man betale 15 Euro eksta PR KILO.
Hadde selv for tilfelle at ha dette ekstra kolli på 18 kilo. Så kan man selv rekne hva det kosted. AldrigmerRyanair 🙁

Adde
2009-07-02 16:26

Ironiskt nog är Ryan Air trots sina “dolda avgifter” ett av Europas mest framgångsrika flygbolag just nu.

Observer på Säve
2009-07-02 16:25

Ryanair spelar högt med säkerheten: Då jag i vintras befann mig på Säve skulle Ryanair starta. Vingarna var täckta av snö, ca 2 cm. Självklart skulle planet ha avisats före start. Så skedde ej, utan man taxade ut för start med snö på vingarna. Jag ringde till tornet och bad dom stoppa planet, vilket dom inte hade rätt att göra. Planet kom ju i luften med passagerare som var lyckligt ovetande om hur nära en katastrof dom var. Jag tipsade Göteborgs-Posten men dom tog aldrig in tipset.

Janne
2009-07-02 16:23

Jaja SAS är kanske inte lika dåliga som Ryan air, men snudd på. Åkte från Kalmar. Blev försenad till ARN p g a att planet kanade på banan och inte kunde vända. Försening till ARN och missade planet till Umeå. SAS sa att det är till att lösa ny biljett. Vem var orsaken till förseningen? Inte var det jag.

Resvan
2009-07-02 16:03

Även om jag flyger med Ryanair, och tycker att deras priser är bra trots alla idiotiska avgifter, så tycker jag det är bra att SAS nu bemöter Ryanair. Mr Hybris himself, dvs Michael O´Leary behöver få mothugg, han är väl uppkäftig. Ryanair är ett vackert-väder-bolag, det får man ta med i beräkningen. Har också reagerat över Ryanairs tidtabeller, precis som Härenstam säger. Men SAS har ändå en hel del att lära av Ryanair, det måste man säga.

Resenären
2009-07-02 15:53

Håller med om allt vad gäller Ryanair, förstår inte att de har kunder överhuvudtaget. Åkte med dom (första och sista gången) i februari, så illa bemött och illa skött som det var från början till slut trodde jag inte kunde hända. Allt kostar men man får inget tillbaka. Fy för Ryanair, heja SAS, hoppas flera flygbolag bemöter dessa pajaser

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten