Featured article image

SAS minskar antalet avgångar från Arlanda till Miami

Publicerad den 28 mars 2023
Kommentarer
Kastrup blir nav även för trafiken till Miami. Kommande vintersäsong tappar Oslo all trafik dit medan Arlanda reduceras till två avgångar i veckan. I gengäld flygs linjen till Miami fem gånger i veckan från Köpenhamn.
Det var i oktober 2017 som SAS drog igång trafik mellan Arlanda och Miami International. Samtidigt startade även trafik från Oslo och Köpenhamn till Miami som ett svar på den ökade efterfrågan på resor till USA. Då var det en efterfrågan som inte bara SAS drog nytta av. Även Norwegian hade trafik från Stockholm till Fort Lauderdale. 
Sedan kom pandemin och allt gick i stå. Återstarten den 1 oktober 2021 skedde samtidigt som Finnair drog igång sin något överraskande satsning på Arlanda och därmed flög parallellt med SAS till Miami. Fortsatt fanns alltså en bra marknad för trafik mellan Stockholm och Florida, SAS ökade till fyra avgångar i veckan. Sedan Finnair avvecklade flygningarna från Arlanda till Miami har SAS varit ensamma på sträckan med tre avgångar i veckan fram till att årets sommarsäsong går igång.
Men när vintertidtabellen startar i oktober läggs SAS trafik från Skandinavien till Florida om. Flygningarna från Oslo försvinner helt och Arlanda reduceras till två avgångar i veckan. Däremot skruvas trafiken från Köpenhamn upp till fem flygningar i veckan:
Arlanda – Miami: torsdagar och söndagar
Köpenhamn – Miami: måndag, tisdag, onsdag, fredag, lördag
Det gör att det fortsatt går att flyga mellan Skandinavien och Florida sju dagar i veckan men i de flesta via Kastrup.
Det har spekulerat i att trafikförändringarna beror på resurserna i flygplansflottan, alltså bristen på långlinjemaskiner som bland annat tvingat fram beslutet att hyra in en A330-300 från HiFly. Men på en direkt fråga från Flygtorget svarar SAS att det uteslutande är ett kommersiellt beslut.
Skriv en kommentar

Kommentarer

MuZero
2023-04-01 18:29

SAS bör inte få en krona till av staten genom nyemissioner eller andra medel.

Om någon efter SAS-döden vill starta ett svenskt bolag med hub på Arlanda skulle de kunna flyga B767-300ER på långlinjer till JFK/EWR, MIA, SFO, LAX, ORD, YYZ; A220-300 inom Europa och på tyngre kortdistanslinjer med komplettering med Saab 340B+ för tunna regionala rutter. Givetvis behöver man tajma inkommande flyg från Sverige, Finland, Baltikum och Mellaneuropa med utgående långdistansflyg och vice versa.

Smugglerking
2023-03-29 21:12

Allvarligt?, Vem vill fortfarande flyga med SAS? Är det gratis kaffe som lockar eller dom svindyra priserna. Sen ska vi ju inte ens prata om servicen

Michael
2023-03-29 15:38

Lägg all trafik i CPH när det gäller SAS, det är ju danskt ändå.
Danish Airlines System

Reality
2023-03-29 10:35

Norse flyger den rutten två dagar i veckan. Du ska se att det kommer nog finnas norrmän som åker via Kastrup för att komma till Florida.

Erik
2023-03-28 21:36

Norse Atlantic flyr direkte fra Oslo til Fort Lauderdale/Miami. Svært få kommer til å reise med SAS via København.

Bertil
2023-03-28 16:27

Det är helt Ok med två direktturer per vecka från Arlanda. Det handlar ju till största delen om semesterresenärer och då är det ju enkelt att välja någon av de två dagar det finns flyg från Arlanda om man vill åka nonstop.

Gullan Purser&FloridaExpert
2023-03-28 15:20

Vad kul att vi kör trafik 5 gånger per vecka, fulla flyg och hårt kabinarbete ger äntligen resultat.

@ Åke B
2023-03-28 13:37

danskarna som har nytta av ett bra hub på CPH. Vi är många i Sydsverige som användar CPH framför ARN.

Reality
2023-03-28 13:11

Skandinavien är för glest befolkat för att ha så många direktlinjer som ska gå långt. Bättre att ha en uppsamlingshub. Huruvida det ska vara Stockholm/Oslo/Köpenhamn låter jag vara osagt. Inte unikt för SAS. Se på de som försökt etablera sig på Arlanda, inte många lyckats. I Norge öppnade Norse, för att sedan backa mer och mer från Oslo. Lär inte vara utan anledning.

Åke B
2023-03-28 09:03

Låt Danskarna ta över SAS. Dom har störst intresse i detta, med ett bra nav i CPH. Sen får Sverige se hur man löser sin framtida flygförsörjning, via SAS eller nya och/eller redan existerande aktörer som vågar satsa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten