SAS stänger trafiken från Arlanda till Chicago
Publicerad den 22 maj 2023Kommentarer
När jag gjorde en slagning igår var det halva priset hos KLM. Märkligt att det kan skilja sig så mycket från en dag till en annan. Men oavsett flyger jag hellre med KLM via AMS än med SAS via CPH. I nödfall duger BA via LHR.
@ Theodor – Hvis du eks vælger den 13 juli koster en KLM til fra GOT til ORD over AMS næsten 7.000 DKK uden bagage. En SAS koster knap 4.000 DKK. Det samme gør sig gældende næsten alle andre dage jeg vælger, men så får du også en pose chips på flyveren fra GOT til AMS og en Heineken på flyveren til ORD, så de 3.000 er givet godt ud.
Men toppen nyheter, det gäller att vara snabb då kunderna stannar hemma, då knäpper jag av bryggaren å fryser in maten. Hoppas vi kan starta igen nästa säsong.
Danskarna är bättre förhandlare än svenskarna vad gäller SAS. Det ska beaktas när företaget söker nya pengar…
Så det har blivit bättre på ARN och mer är på gång, men det tar så klart tid att tvätta bort stämpeln ARN hade som en besvärlig
Det har hänt en hel på ARN under sista året. Nya passager i Airside för transferpassagerare mellan terminalerna, vilket gör att man slipper gå genom säkerhetskontrollen samt att inrikes-och utrikestrafiken numera samsas i terminalerna. Jag flög nyligen BKK-ARN-GOT. På ARN behövde jag bara gå två gater mellan Thaiplanet och SAS-planet till GOT.
Kan rekommendera KLM till Chicago via AMS. Halva priset jämfört med SAS och mer avgångar att välja mellan. Flyger GOT-AMS-ORD om drygt 2 veckor. Varför byta ner sig till Öresdiket Airport när man kan flyga via en riktig hubb? Och billigare? Och få bättre service?
Det var till stor del frakten som gjorde Chicago-linjen lönsam på vintern, även när det var få passagerare. Den uppgiften har jag tidigare fått, dock inte bekräftad. Jag misstänker att ett annat flygbolag har vunnit fraktupphandlingen för Arlanda-Chicago-linjen och att SAS därför blivit tvunget att pausa linjen i fråga över vintern. Sedan spelar förstås andra faktorer in såsom dyr dollar och inflation.
ARN har sina utmaningar. Precis som CPH. Man kan hålla CPH gående med mindre smärtstillning än vad ARN behöver, det är ett faktum. Sen tycker jag att det är rätt osmakligt när folk gottar sig i det. CPH har sina problem också med haltande långlinjer då man bänkar ARN så CPH får speltid.
Det handlar bara om en prestige kamp om att Stockholm Arlanda skall vara störst och därmed ha flest IC linjer och flest pax. Att marknaden inte finns vill man liksom inte inse.
Sverige må precis som någon skrev vara motorn i den nordiska ekonomin. Sverige är dock större än just Stockholm.
Det är i många fall mer logiskt att flyga från CPH eller ta ett matarflyg till en riktig flygplats nere i Europa.
Det är helt orimligt att behöva ta en flygbuss på ett par timmar till Arlanda för att där byta till ett flyg istället för att t.ex. ta tåget till CPH eller bilen till någon av de mindre flygplatserna som har matarflyg till en riktigt flygplats som GOT eller LPI.
ENDELIG kan SAS finde ud af at bruge sine fly fornuftigt. Nu har man i årevis fløjet til Chicago fra fra både ARN og CPH om vinteren med 80 pax på hver afgang, istedet for at slå dem sammen. Nu begynder at flyve derhen hvor folk vil hen om vinteren (Bangkok) og det er ikke Chicago. Hvis Arlanda ikke havde været så elendig en transitlufthavn havde de måske beholdt ruten fremfor København.
Denna tröttsamma argumentering om att näringslivet behöver SAS för långlinjer och Europatrafik är mycket tröttsam. Inget storföretag eller finansfamilj i Sverige vill investera i SAS – så de bryr sig helt enkelt inte. SAS har dessutom sin eventuell framtid klar och det blir att satsa på att transportera kunder till Medelhavet och inrikes Norge/Sverige. Därför bryr sig näringslivet inte om SAS framtid.
Om SAS kommer ur sin rekonstruktion kommer det nog att bli större fokus på CPH än tidigare. Kombinationen av att danska state stoppar in pengar samt att det är mindre spretigt och mindre risk att fokusera på ett nav gör att de nog inte har något val. De amerikanska kapitalister som med viss sannolikhet kommer att sitta i förarsätet kommer inte att ha några silkesvantar.
Hade svenskerna använt sig av direktlinjen till Chicago i större utsträckning hade den nog varit kvar. Sen är det en PAUS inte en STÄNGNING. Flygtorget visar sig värdig Expressen eller rent av engelska tabloider.
Nku är det ju faktiskt så att SAS långlinjer opereras från den flygplatsen där dom löner sig bäst. Och det är från CPH.
All snack om att Stockholm och Mälardalen har potential för alla möjlig långlinjer, är just det, snack.
Jag ser inga andra flygbolag köa för att få starta nya intercont. linjer från ARN…
Öppna upp matarlinjer till Köpenhamn istället. Från svenska små flyg platser
ja, nu får lilla gullan avkalka termosen för en stund…medans maken skriver.
Hade varit lustigt om GOT fick behålla sveriges enda usa linje i framtiden eller om chicago rutten hamnade där istället. Hade givit 08 spader eller såsom tidigare inlägg, Arn borde satsa på inrikes kanske. Saknas en rutt från Skavsta till Arlanda 🙂
Undrar när alla Arlandakramare här inte ska förstå att det är marknadsmässiga beslut. Underlaget från Stockholm, hör och häpna, finns inte. Möjligtvis på sommaren, men på vintern är det för klent underlag. Ni får helt enkelt flytta till egentliga Sverige.
Lägg all trafik i Köpenhamn,
Lägg även ner all europa trafik från Arlanda.
Behåll endast Arlanda till Köpenhamn så går vi dansken till mötes och döper om SAS till
DAS
Danish airlines system.
Samt huvudkontoret till Köpenhamn.
Att svenska näringslivet bara finner sig i detta, otroligt. Sverige är motorn i nordisk industri,sannerligen inte Danmark!!!!
SAS plöjer kvar i sin gamla policy.
Mycket förståndigt av SAS. ARN skall enbart ha inrikes. Räcker gott å väl. Dessutom skall allt fyg ARN-CPH förbjudas. Tåget är så mycket miljövänligare. Till Finland tas roddbåten. OSL får bli cykeltur.
Att detta får fortgå. Hur kan svenska politiker och näringlivschefer finns sig i detta? Hela Stockholm och Mälardalen ska matas via dansken. Tänk vilket hallå det hade blivit om det hade varit tvärt om?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten