Super Hercules – ett val större än Sverige
Publicerad den 20 mars 2024Kommentarer
Sverige är redan med i ett europeiskt samarbete kallat A200M. Dock tar det tid innan leverans på 10-15 år. Sverige kunde kräva SAS på 2st A330 för att kvitta skulder och skicka dem för konvertering till A300MRTT’s i Spanien
Vi hade 8 st. I dag är 6 st i aktiv tjänst på F7 Såtenäs tills vi får nya transportflygplan.
Av de två som står på Aeroseum skall en (843) skrotas och 841 kommer att stå utan vingar för utställning på Aeroseum.
Sverige hade väl 8 Hercar, 2 av dessa står utan vingar på Säve.
Inget NATO land kommer att flyga in, militära plan till ukrainskt territorium. Oavsett flygtyp.
Vilket tydligt har framkommit.
PS The KC-130J is a short-body model with an integrated air-to-air refueling system. DS
Hercules är ett stadigt val av flygplan.
En nogrann analys av vad för uppdrag de ska utföra i NATO och hur ofta under vilka risker. Ska Sverige själva flyga in material till Ukraina nattetid och landa nära fronten och plocka med skadade hem med hög frekvens lutar det åt A400M som även klarar lufttankning, landa på bättre banor Embraer C-390, mindre kostnad C-130J, minsta kostnad C-295.
Att försvaret opererat dessa c130 över så lång tid förstår man, de har performat väl, men hur fasen kunde de göra sig av med vertolerna?
Det naturliga valet är, efter våra nästan 60 års erfarenhet av C-130, att vi väljer C-130-30 Super Hercules. Att vi nu är med i NATO förstärker det valet där de flesta medlemmar använder det flygplanet.
Eftersom Norge har flygplanet, så borde det underlätta för service och reservdelar, mm.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten