Featured article image

Swedavia: Arlanda måste få möjlighet att utvecklas

Publicerad den 30 april 2021
Kommentarer
Läggs Bromma ner växer trycket på Arlanda. Det kommer att kräva investeringar i både vägar och flygplatsområde. Swedavia är bekymrade över att regeringen, om Arlanda ska utvecklas, inte tagit med kostnaderna för Arlandas framtid i infrastrukturpropositionen.
Det är fortsatt bistra siffror när Swedavia presenterade både bokslutet för 2020 och den första kvartalsrapporten för 2021. Under första kvartalet 2021 reste 954 000 passagerare till eller från Swedavias 10 flygplatser. Det är 86 procent, eller nästan 5,7 miljoner passagerare, färre än motsvarande period förra året, då pandemin ännu inte slagit till mot flyget med full kraft. Men sedan dess har Swedavia tvingats att redovisa det fjärde raka kvartalet med förlust: Nettoomsättningen minskade med 63 procent till 457 miljoner, att jämföra med 1 245 miljoner första kvartalet 2020.
– Det är fortsatt en mycket svår situation för alla aktörer på flygmarknaden, inklusive Swedavia. Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att minska våra kostnader med upp emot en miljard på årsbasis. Det är nu avgörande att vaccinationsprogrammen runt om i världen är framgångsrika samt att välfungerande och internationellt harmoniserade hälsocertifikat för resor kan lanseras. Ju snabbare detta kommer på plats, desto snabbare ökar möjligheterna för människor att återigen kunna resa och mötas, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia i en kommentar till siffrorna.
I både kvartalsrapporten och bokslutet för förra året diskuteras frågan om Brommas framtid. Swedavia har ju tidigare i en rapport beställd av ägarna, slagit fast att det inte är ekonomiskt hållbart att driva flygplatsen vidare. Det sätter ett direkt fokus på Arlandas framtid: ”I analysen drar Swedavia slutsatsen att en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Stockholm Arlanda Airport är att föredra för att säkra långsiktig konkurrenskraft och tillgänglighet”, skriver flygplatshållaren i pressmeddelandet i samband med kvartalsrapporten.
Men en överflyttning av flygtrafiken till Arlanda kräver också stora investeringar på flygplatsen, området runt flygplatsen och tillfartsvägarna. Hur de ska finansieras bekymrar Swedavia.
– För att säkerställa en långsiktigt hållbar flygplatskapacitet i Sverige måste Arlanda ges tydliga förutsättningar för att utvecklas i takt med marknadens och samhällets behov. Det gäller för själva flygplatsen, men också för transporter till och från den – till exempel spårtrafik. Ur det sistnämnda perspektivet är det därför oroväckande att den infrastrukturproposition som regeringen nyligen lade fram inte alls berör dessa för svensk tillgänglighet helt nödvändiga förstärkningar och inte heller i övrigt behandlar flygplatsens roll i ett effektivt och intermodalt transportsystem.
– Precis som för alla långsiktiga infrastrukturbeslut är det önskvärt med så bred politisk förankring som möjligt för att skapa tydlighet och förutsägbarhet för alla inblandade aktörer, säger Jonas Abrahamsson.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Resenär
2021-05-04 17:45

Både Finland och Norge har stängt sina tidigare city nära flygplatser. Vad är det som man inte förstår bland Sveriges Riksdagsledamöter. Har man inget viktigare att lägga sin energi på än att försöka hålla igång gamla flygplatser som varit störande för Brommaborna i årtionden?
Saknar man total förståelse om utveckling?

Berra
2021-05-03 09:51

Arlanda har långt att gå för att ens lyckas komma i närheten av modern flygplats. Gå omkring i ankomsthallen så står det hinkar på golvet för att det droppar från taket. Från passkontrollen på de gamla pirerna så finns de inte ens en rulltrappa ner till bagagehallen?!

TF
2021-05-03 02:53

Sandefjord tar 4-5 gånger fler utrikesresenärer än inrikes. Det är en lågprisflygplats som Skavsta, men med en regional verksamhet “på sidan av”. Inte jämförbart med Bromma öht.

Hade man haft EN flygplats istället för tre i Stockholm hade man kunnat ta titeln som Nordens största flygplats. Nu sitter man istället fast med tre deppiga skjul, och tappar mer och mer gentemot både CPH och HEL. Dröjer nog inte många år tills HEL går om ARN om vi ska envist hålla fast vid Bromma.

Sv Anonym2
2021-05-02 11:40

Hej Anonym2, klara Oslo Norge av att nyttja flygplatser som ligger 8 mil från centrum då ser jag absolut inget behov av Bromma. Runt Stockholm finns många flygplatser inom 10 mil. Arlanda är enbart 4 mil bort.

Tack för ditt förtydligande.

Anonym2
2021-05-01 18:11

Sandefjords trafik är mest inrikes och är ett alternativ till Gardemoen. Helt enligt den trafikpolitik som gäller för Oslo huvudstadsområde. Affärsmässigt ligger Sandefjord mycket bra med tanke på upptagsområdet av den sydvästra delen av Oslo. Mellan Sandefjord och Oslo centrum finns de mer betydande arbetsplatserna.

Sv Anonym2
2021-04-30 23:38

Sandfjord drygt 8 mil från Oslo. Det finns flera flygplatser 8 – 10 mil från Stockholm också. Västerås, Nyköping mm.

?????????????????????????

Stockholmare
2021-04-30 20:37

Jag är rätt övertygad om att det är betydligt fler procentuellt sett som tar taxi till/från BMA än motsvarande från ARN.

Anonym2
2021-04-30 19:16

Grannländer… Oslo har två flygplatser; Gardemoen och Sandefjord (och Rygge kan komma igång igen), Köpenhamn har två Kastrup (CPH) och Roskilde som har ambulansflyg, taxiflyg, privatflyg och inrikesflyg till de mindre danska öarna. Dessutom ligger Malmö Airport bara 5-6 mil från CPH som alternativflygplats.
Är det Helsingfors och Finland som är grannlandet du menar??

J
2021-04-30 18:21

BEHÅLL Bromma och gör det till en elflygplats. Senare 2020-talet kommer varenda flygplats inom 40 mil från Stockholm ha en flyglinje till Stockholm. Mora kan ha 3 avgångar per dag! Att från Bromma dessutom kliva rakt ut till elektrifierad kollektivtrafik kommer att göra HELA resan utsläppsfri. Alla som flyger till Arlanda och inte bor inom 1km från Arlanda Express åker antingen bil eller taxi till flygplatsen. Därför tror jag att om man flyttar Bromma till Arlanda så ÖKAR utsläppen!

Zelda
2021-04-30 17:29

lägg inte alla ägg i samma korg.

Lisb
2021-04-30 13:31

Det är väl ett ytterligt tillfälle att lägga ner Bromma nu när flygverksamheten går på sparlåga. Något bättre tillfälle finns knappast.
De flygningar som finns idag kan utan problem flyttas över till Arlanda.
Det blir också en rationalisering av flygtrafiken. De orter som har trafik till både Bromma och Arlanda får en rationalisering.

Anonym
2021-04-30 12:12

Satsa allt på Arlanda flygplats. Jämför våra nordiska granländer som har 1 flygplats. Det är självklart att inte sprida ut ekonomiska resurser på flera flygplatser. Att koncentrera allt flyg till en storflygplats ökar konkurranskraften & transfer flyg underlättas.

thomas
2021-04-30 12:11

Är MP ens över 4% spärren? borta nästa val? Trp ministern har passat på frågan, tror inte de har nåt inflytande nu.
De flesta inser att det är fel tid att ta drastiska beslut gällande flyget.
The show must go on, även efter pandemin.

Tommie
2021-04-30 11:08

Regeringen kommunicerar gång på gång att flyget inte är bra för miljön och att den måste minska drastiskt. Varför föregår de inte själva med gott exempel och slutar flyga med regeringsplanet och även ner till Bryssel? De kan ju åka tåg som de vill att alla andra ska göra. Dessutom berömmer de ju Greta för att hon åker segelbåt över Atlanten så det är ju inte mer än rätt att även regeringen då ska segla när de ska till USA, Island Sydamerika etc. Lev som du lär.

AE
2021-04-30 10:46

Med tanke på att BMA är så pass viktig och därmed OERSÄTTLIG jag undrar om det inte vore mer logisk, klokare och smartare att lägga ner helt och hållet Arlanda och flytta ALLT flygtrafiken till Bromma istället. Om jag inte har rätt i vad jag föreslår, låt någon supergeni förklara oss då en gång för alla, vad är den verkligt lösningen på ett löjligt “problem” som detta “problem” verkar vara.

DC-3
2021-04-30 10:03

Säkert behövs en liten slant, men det låter som om det ska byggas en megaflygplats. Det Brommaflyg som ev. flyttas över blir nog bara i storleksordningen 25% av pre-pandemins trafik.

Avro
2021-04-30 09:49

Snart är dessutom elflyget igång och då behövs Bromma mer än någonsin! Lokala flygplatser blir trenden.

Avro
2021-04-30 09:48

Klart som korvspad att Bromma ska få fortsätta vara Sveriges inrikesflyg nav och den tredje största flygplats vi har.

Bromma borde till och med byggas ut! Västra banände borde förlängas med någon hundra meter så vi kan ta emot större kärror. Det är bara ett grönområde där, och utbyggnad går bra.

@thomas
2021-04-30 09:24

men varför tror du att MP pressar på för att ta beslutet nu?

thomas
2021-04-30 08:50

Ta inte beslutet nu
Vänta tills marknaden återhämtat sig.

Gullan Purser&flygplatsexpert
2021-04-30 07:43

Klart att Bromma skall läggas ner och samla all trafik på Arlanda, vilken knutpunkt för kunderna det skulle bli, och där finns ju redan affärer och hotell.
Lite piff med färg här och där blir det en modern flygplats.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten