
Swedavia: Arlanda måste få möjlighet att utvecklas
Publicerad den 30 april 2021Kommentarer
Både Finland och Norge har stängt sina tidigare city nära flygplatser. Vad är det som man inte förstår bland Sveriges Riksdagsledamöter. Har man inget viktigare att lägga sin energi på än att försöka hålla igång gamla flygplatser som varit störande för Brommaborna i årtionden?
Saknar man total förståelse om utveckling?
Arlanda har långt att gå för att ens lyckas komma i närheten av modern flygplats. Gå omkring i ankomsthallen så står det hinkar på golvet för att det droppar från taket. Från passkontrollen på de gamla pirerna så finns de inte ens en rulltrappa ner till bagagehallen?!
Sandefjord tar 4-5 gånger fler utrikesresenärer än inrikes. Det är en lågprisflygplats som Skavsta, men med en regional verksamhet “på sidan av”. Inte jämförbart med Bromma öht.
Hade man haft EN flygplats istället för tre i Stockholm hade man kunnat ta titeln som Nordens största flygplats. Nu sitter man istället fast med tre deppiga skjul, och tappar mer och mer gentemot både CPH och HEL. Dröjer nog inte många år tills HEL går om ARN om vi ska envist hålla fast vid Bromma.
Hej Anonym2, klara Oslo Norge av att nyttja flygplatser som ligger 8 mil från centrum då ser jag absolut inget behov av Bromma. Runt Stockholm finns många flygplatser inom 10 mil. Arlanda är enbart 4 mil bort.
Tack för ditt förtydligande.
Sandefjords trafik är mest inrikes och är ett alternativ till Gardemoen. Helt enligt den trafikpolitik som gäller för Oslo huvudstadsområde. Affärsmässigt ligger Sandefjord mycket bra med tanke på upptagsområdet av den sydvästra delen av Oslo. Mellan Sandefjord och Oslo centrum finns de mer betydande arbetsplatserna.
Sandfjord drygt 8 mil från Oslo. Det finns flera flygplatser 8 – 10 mil från Stockholm också. Västerås, Nyköping mm.
?????????????????????????
Jag är rätt övertygad om att det är betydligt fler procentuellt sett som tar taxi till/från BMA än motsvarande från ARN.
Grannländer… Oslo har två flygplatser; Gardemoen och Sandefjord (och Rygge kan komma igång igen), Köpenhamn har två Kastrup (CPH) och Roskilde som har ambulansflyg, taxiflyg, privatflyg och inrikesflyg till de mindre danska öarna. Dessutom ligger Malmö Airport bara 5-6 mil från CPH som alternativflygplats.
Är det Helsingfors och Finland som är grannlandet du menar??
BEHÅLL Bromma och gör det till en elflygplats. Senare 2020-talet kommer varenda flygplats inom 40 mil från Stockholm ha en flyglinje till Stockholm. Mora kan ha 3 avgångar per dag! Att från Bromma dessutom kliva rakt ut till elektrifierad kollektivtrafik kommer att göra HELA resan utsläppsfri. Alla som flyger till Arlanda och inte bor inom 1km från Arlanda Express åker antingen bil eller taxi till flygplatsen. Därför tror jag att om man flyttar Bromma till Arlanda så ÖKAR utsläppen!
lägg inte alla ägg i samma korg.
Det är väl ett ytterligt tillfälle att lägga ner Bromma nu när flygverksamheten går på sparlåga. Något bättre tillfälle finns knappast.
De flygningar som finns idag kan utan problem flyttas över till Arlanda.
Det blir också en rationalisering av flygtrafiken. De orter som har trafik till både Bromma och Arlanda får en rationalisering.
Satsa allt på Arlanda flygplats. Jämför våra nordiska granländer som har 1 flygplats. Det är självklart att inte sprida ut ekonomiska resurser på flera flygplatser. Att koncentrera allt flyg till en storflygplats ökar konkurranskraften & transfer flyg underlättas.
Är MP ens över 4% spärren? borta nästa val? Trp ministern har passat på frågan, tror inte de har nåt inflytande nu.
De flesta inser att det är fel tid att ta drastiska beslut gällande flyget.
The show must go on, även efter pandemin.
Regeringen kommunicerar gång på gång att flyget inte är bra för miljön och att den måste minska drastiskt. Varför föregår de inte själva med gott exempel och slutar flyga med regeringsplanet och även ner till Bryssel? De kan ju åka tåg som de vill att alla andra ska göra. Dessutom berömmer de ju Greta för att hon åker segelbåt över Atlanten så det är ju inte mer än rätt att även regeringen då ska segla när de ska till USA, Island Sydamerika etc. Lev som du lär.
Med tanke på att BMA är så pass viktig och därmed OERSÄTTLIG jag undrar om det inte vore mer logisk, klokare och smartare att lägga ner helt och hållet Arlanda och flytta ALLT flygtrafiken till Bromma istället. Om jag inte har rätt i vad jag föreslår, låt någon supergeni förklara oss då en gång för alla, vad är den verkligt lösningen på ett löjligt “problem” som detta “problem” verkar vara.
Säkert behövs en liten slant, men det låter som om det ska byggas en megaflygplats. Det Brommaflyg som ev. flyttas över blir nog bara i storleksordningen 25% av pre-pandemins trafik.
Snart är dessutom elflyget igång och då behövs Bromma mer än någonsin! Lokala flygplatser blir trenden.
Klart som korvspad att Bromma ska få fortsätta vara Sveriges inrikesflyg nav och den tredje största flygplats vi har.
Bromma borde till och med byggas ut! Västra banände borde förlängas med någon hundra meter så vi kan ta emot större kärror. Det är bara ett grönområde där, och utbyggnad går bra.
men varför tror du att MP pressar på för att ta beslutet nu?
Ta inte beslutet nu
Vänta tills marknaden återhämtat sig.
Klart att Bromma skall läggas ner och samla all trafik på Arlanda, vilken knutpunkt för kunderna det skulle bli, och där finns ju redan affärer och hotell.
Lite piff med färg här och där blir det en modern flygplats.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten