Featured article image

Världens största flygplansmotor – UltraFan från Rolls-Royces

Publicerad den 28 december 2022
Kommentarer
Rolls-Royce ska testa sin största flygmotor någonsin i början av nästa år. UltraFan-demonstratorn är monterad och klar i Rolls Royces-anläggning Testbed 80 i engelska Derby.
Världens största flygmotor är fullt funktionsduglig och redo att testas, meddelar motortillverkaren Rolls-Royce. Motorn har nu transporterats från fabriken till den specialdesignade Testbed 80 i Derby, Storbritannien, där den har monterats för testning. 
 
Det första testet av den enorma flygmotorn förväntas äga rum i början av nästa år och kommer att drivas med 100% hållbart flygbränsle.
 
UltraFan är den största flygmotorn som någonsin konstruerats. Den är inte utformad med ett specifikt flygplan i åtanke, utan är snarare en modell som gör det möjligt för Rolls-Royce att prova olika hållbarhetslösningar som sedan kan tillämpas på andra projekt.
 
Den nya motorn har en helt ny design som Rolls-Royce säger kommer att "stödja hållbara flygresor i årtionden framöver." Den har en fläktdiameter på 3,5 meter med fläktblad gjorda av kolkomposit med framkanter av titan. Det gör motorn mycket lättare än de heltitanfläktar som används i Rolls-Royces motorer i Trent-klassen.
 
Rolls Royce anser att UltraFan är 25% mer bränsleeffektiv jämfört med den första generationen av Rolls-Royces Trent-motorer. Det ska göra motorn billigare i drift, ge längre räckvidd och i längden vara bättre för miljön. UltraFan är designad för att drivas med 100% hållbart flygbränsle, men Rolls Royce tittar också på hybridelektrifiering och väteförbränning.
 
Rolls-Royce anser att flygplan kommer att fortsätta drivas av kolvätebränslen under överskådlig framtid, och satsar därför på att förbättra bränsleeffektiviteten i sina motorer.
Planen är att överföra tekniken från UltraFan till den nuvarande Trentmotorn. Det långsiktiga målet är att förbättra bränsleeffektiviteten för både narrow- och widebodies. 
 
Testbed 80 kostade 109,5 miljoner dollar att bygga och fungerar som en utvecklingsmiljö för avancerad experimentell testning. Den öppnade 2020 och är speciellt utformad för att inrymma UltraFan. Här bygger också Rolls-Royce sina Trent-motorer, bland annat de som ska driva Qantas Airbus A350 på de kommande Project Sunrise-linjerna mellan Sydney och London och New York.
 
Chris Cholerton, VD för Rolls-Royce Civil Aerospace, säger: 
– Nästa steg blir att se UltraFan köras för första gången på 100 % hållbart flygbränsle 2023, vilket bevisar att tekniken är redo att stödja mer hållbar flygning i framtiden.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Max
2022-12-31 14:26

Jag arb själv inom jetA bränsle på flyget & ser detta som en ny drivlina inom aviation. Hoppas detta får ett slut på flygskammen. Flygplanen de senaste 10 åren har verkligen gjort en revolution med förbrukningen. Minst 50% mindre än för 10-12 år sedan när man använde mkt MD-80 inrikes. Nya Neo & Max är otroligt snåla. Blir det bättre än så är det bra för världen & klimatet.

thomas
2022-12-29 12:09

Idag och framåt handlar det om bränsle ekonomin, hur många tim motorn kan gå, och flexibilitet i bränsleintaget.
Annars RR är en fantastisk motortillverkare.
Vilka framsteg genom åren i reduktionen av fuel burn. Trip fuelen har overall i stort sett halverats över tid.

Anarkist
2022-12-29 10:05

Jag tror att antingen Airbus eller Boeing är på g, kunde vara modifierat B747 med två av dessa nya motorer, eller kanske en modifierat A380 med två av dessa nya motorer. Eller nåt helt nytt.
Det verkar osannolikt att RR bara tar fram en ny motor som man inte har kunder till, bara för att man kan..

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten