Ökat samarbete mellan SAS och Regional Jet

Publicerad den 5 september 2019
Kommentarer
Fem nya maskiner till de tio som redan flyger för SAS. Det gör Regional Jet till en av två stora underleverantörer till SAS.
Det var så sent som för ganska exakt två år sedan som estniska Regional Jet tog steget in som underleverantör till SAS. Det skedde genom att ta över de fyra ATR72-600 som Jet Time flög för SAS räkning. Sedan dess har samarbetet fortsatt att utvecklas.  Under andra halvåret 2019 kommer ATR 72-600 flottan utökas till åtta när Regional Jet succesivt övertar flygningarna efter det att Flybe fasas ut på grund av Brexit.   Regional opererar redan två CRJ 900 för SAS och detta utökas med ytterligare fem CRJ900 med 90 stolar ombord i SAS färger från sommarprogrammet 2020. Från sommaren 2020 är det Cityjet med 18 maskiner och Regional Jet med 15 maskiner som står för den långsiktiga  produktionen av CRJ900 och ATR72-600 trafiken. 
– Eftersom flygbranschen är oförutsägbar och i ständig förändring önskar vi i framtiden ha två huvudproducenter för att säkra en bra leverans till våra kunder. Det handlar inte om något missnöje med någon leverantör, vi är mycket nöjda med alla våra leverantörer, de förändringar vi nu gör sker vid normala kontraktsavslut och vi kommer fortsatt hålla kontakt med  de bolag vi gör förändringar med. Vad vi nu gör är en renodling av verksamheten, säger Mikael Wångdahl, Vice President för External Production på SAS till Flygtorget.
Den externa produktionen har fått allt större betydelse inom SAS de senaste åren, bland annat för att utöver att kunna operera mindre marknader även ger möjlighet att effektivt kunna hantera de säsongsvariationer som blivit allt större de senaste åren, menar Mikael Wångdahl.
– De olika säsongerna kräver olika typer av flygplan. Vi skulle inte själva kunna hålla oss med en flotta som sträcker sig från ATR och CRJ till större Airbus. Tvärtom strävar vi efter en enhetsflotta med enbart Airbus för kort- och medeldistans. Trafiken över året ser helt annorlunda ut idag än för tio år sedan och det anpassar vi oss till genom vår operativa modell.
Den regionala plattformen där, transporterar cirka fem miljoner passagerare årligen. I sin tur frigör det kapacitet i stora SAS som de senaste åren satsat hårt på en ökad säsongsnärvaro under sommaren med dels egna destinationer, dels stora charterkontrakt för bland andra Apollo. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gordon G
2019-09-09 11:30

Ja, det är det som kallas för marknadsanpassning.
Men antar att många som kommenterar här, vill tillbaka till Monopolstyrda verksamheter, där Staten styr och ställer.
Typ, kommunism. 😉

Tailspin
2019-09-05 15:34

SAS håller på att bli en resebyrå istället för ett flygbolag

CC
2019-09-05 14:01

Cityjet tvingas motvilligt överge baserna i Tallinn och Vilnius. Facken har arbetat hårt emot att Cityjet anställt många lågavlönade crew och slingat de för att arbeta i Skandinavien.
En CabinCrew har mellan €350-550 i grundlön i Vilnius men arbetar fullt EASA FTL, dvs 60h per vecka i Skandinavien.

JanneP
2019-09-05 13:39

Regional Jet tar över Flybes ATR operation på Arlanda och Cityjets baser i Tallinn och Vilnius. Billigt goes billigare.
Cityjets produktion minskar medan Air Nostrum och Flybe slutar producera åt SAS. Summa summarum är samma antal flyg.

Ali
2019-09-05 13:04

Var inte SAS Commuter bättre som underleverantör?

Leif
2019-09-05 12:34

…man skulle gå in på COOP så är det LIDL:s
personal som är i butiken. Falsk marknadsföring.
SAS blir till slut vara ett varumärke men flygs av
andra aktörer. Sen kan “Gullan” koka hur mycket kaffe hon vill. Kanske ett kaffesurrogat.

Calle
2019-09-05 12:18

Att ett bolag redovisar förlust säger ingenting, SAIL har helt nya flygplan och avskrivningarna är sannolikt väldigt stora.

Tailspin
2019-09-05 11:30

Räknas SAS Irland som en underleverantör?
Men eftersom SAIL redovisar förlust så kanske det.är möjligt att man avbryter den verksamheten?

PM
2019-09-05 11:23

Gullan Purser&ServiceExpert
Gullegullegullan o hej o hå.
Lär dig en sak, ingenting är gratis, inte ens kaffe, det betalas via din biljett oavsett om du vill ha eller inte vill ha kaffe.
Go fikastund

ABC
2019-09-05 10:23

Det sägs att de ska ha ”två” underleverantörer, innebär det en nedläggning av SAS Ireland?

Gullan Purser&ServiceExpert
2019-09-05 09:54

Så bra med pålitliga partners så vi kan ha rätt kapacitet på rätt ställe.
Detta ligger helt rätt i tiden, och tjejerna går i SAS serviceskola så det blir samma magiska koncept på hela linjenätet.
Man kan alltid känna sig som hemma hos SAS.
och naturligtvis blir det gratis kaffe och the även där.
Välkommen ombord

John
2019-09-05 09:30

Jag vet flera piloter som jobbar för Regional Jet som har bas i Sverige och Danmark och kollektivavtal enligt svensk och dansk standard.
Så varför kommer du med falsk fakta för? @”IP”

Ip
2019-09-05 08:47

Har börjat!! Snart är alla svenska piloter stationerade utomlands

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten