Holmström Flyg.
Det skulle vara spännande att få lite information om Holmström Flyg , info som vidare verkar vara mycket knapphändig på internet. Ni som jobbade där – hur var det? Vad flög bolaget gör linjer etc?
Baser?
svar
89 flög dom ARN-Oskarshamn i varje fall bla.
Beech 90 ngt.
Det var den kärran som hade fel tyngdpunkt/bakåt.
Bla (s) höjdare John Olle Persson ngt ? förolyckades.
FÖR många tunga personer satt aft cabin=tyngdpunkten vart neg.
Efter detta var det mkt franska nerver inför varje avgång med små turbopropp kärror.
Laststödet/pinnen som sitter monterad till motorerna startar, planet niger därmed framåt, hamnade i fokus. Tidigare hade man “sparkat” bort pinnen efter start av motorerna.
Detta var ett tecken på att tyngdpunkten var neg=farlig.
Efter detta skulle pinnen dingla fritt bak innan start av motorerna=tecken på rimlig alt pos tyngdpunkt på kärran.
ref:
Flygolyckan i Oskarshamn 1989
Olyckssammanfattning
Datum 8 maj 1989
Plats Oskarshamn, Sverige
Passagerare 14
Besättning 2
Omkomna 16
Överlevande 0
Flygplanstyp Beechcraft 99
Flygbolag Holmström Flyg AB
Registrering SE-IZO
Start Arlanda flygplats
Destination Oskarshamns flygplats
Flygolyckan i Oskarshamn 1989 inträffade den 8 maj 1989 då sexton personer omkom i ett flygplan av typen Beechcraft 99, som störtade vid inflygningen till Oskarshamns flygplats i Småland. Flygplanet tillhörde det svenska flygbolaget Holmström Flyg i Hultsfred och trafikerade bolagets reguljära flyglinje från Arlanda till Oskarshamn. Strax före landning störtade flygplanet med nosen före i marken och exploderade i ett eldhav, kvar av flygplanet återstod endast stjärtpartiet. Enligt statens haverikommissions rapport från den 15 februari 1990 orsakades sannolikt olyckan av att föraren inte kunde kompensera för den snabba noshöjning som uppstod när vingklaffarna fälldes ut samtidigt som motorerna gick med hög effekt. Bidragande faktorer var att flygplanet var extremt baktungt och att besättningens utbildning och samlade erfarenhet på flygplanstypen var begränsad.
Bland de omkomna fanns nyutnämde generaldirektören i Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS), John-Olle Persson, tre riksdagsledamöter, Anna Wohlin Andersson (centerpartiet), Hans Rosengren (socialdemokraterna) och Anders Andersson (moderaterna) samt kommunalrådet i Norbergs kommun, Egon Gröning, far till Lotta Gröning och Tharos Gröning. Generaldirektören, riksdagsledarmöterna och kommunalrådet samt sju andra som var ombord på flygplanet var på tjänsteresa för en statlig kommitté som skulle utreda statens regionalpolitiska och sociala ansvar på tele- och postområdena. De två övriga passagerarna ombord var AMU-elever på väg till utbildning.
Källor[redigera | redigera wikitext]
AKTUELLT 1989, sidorna 184-185.
Regeringens proposition 1989/90:108 om ersättning till efterlevande till vissa omkomna vid flygolyckan i Oskarshamn i maj 1989
http://holmstroms.org/2014/05/15/den-8e-maj-2014-var-det-25-ar-sedan-flyghaveriet-i-oskarshamn/
Luleå – Rio de Janeiro var väl en av dom största och sista ruttern om jag minns rätt