SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Då har Airbus tidigarelagt tillverkningsnumret på SAS första A350-900 från MSN360 till MSN358. Airbus har inte meddelat testreg än men flygplanets slutgiltiga registrering börjar på SE-xxxx men det kan ju förstås ändras.Personligen tror jag att SAS målning blir till en stilistisk fullträff på A350. Hoppas bara att den får flyga även från Arlanda och Gardemoen när det blir dags. Stockholm-Los Angeles borde väl vara en möjlig A350 rutt i framtiden.
svar
Vem har sagt att alla A320 neo som går til SAS ska se reggas?
@KalleSus Ja det är ju bra, om det i slutändan blir så. Svenska flyg registret är ju nu billigaste flygregistret att regga i inom Skandinavien. Man får hoppas att inga långlinje flygplan går til SAIL
SE-RSA Ingegerd Viking
SE-RSB Hagbard Viking
SE-RSC Orvar Odd Viking
SE-RSD Halvard Viking
SE-RSE Ingeborg Viking
SE-RSF Hjalmar Viking
Även efterföljande två 350 har svensk registrering, men är inte officiella ännu.
En kvalificerad gissning säger väl att det blir SE-RSG och SE-RSH.
Det behövs inte spekuleras i vilket reg A350 planet får.
Det finns info om det.
SE-RSA
358 SE-RSA A350-941 SAS Scandinavian Airl.
To be assembled in Toulouse
SK #1 1st A359 for SAS
Info inhämtad från
https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list
Första 350 får reg SE-RSA
SE-RSA blir registreringen.
Som jag har hört det så kommer reggen på någon av 350 bli BBJ
Inte nödvändigtvis dem reg, lär ju komma många 320neo emellan
A low cost carrier charging full service carrier rates.
Det är SAS 2019 och om det inte ändras så betyder
A350 ingenting…
Det spelar väl ingen roll om SAS A 350-900 blir dansk, norsk eller svensk reggat. Det som är viktigt är att ingen SAS A 350 blir reggat på Irland.
När det gäller långlinjer är CPH huvudbas för A 330, A340 och lär bli det för A350 också, allt annat verkar inte vettigt ekonomiskt sett.
Med ranke på att SAS nästa och troligen sista leverans av A330-300E får svensk registrering i form av “SE-REH” så kanske A350-900 fortsätter där med tex “SE-REI” ,”SE-REJ”osv
Då kanske vi får se något nytt i långlinjeväg våren 2020 i bästa fall.
Flyger idag A330 och A340 för SAS.
Enl vad jag hört hittills så skall A350 trafiksättas tidigt 2020.
A340 skall flygas vidare om konjunkturen tillåter förutom RPK.
Det är vanligt att man flyger em del kortare turer för att snabbt få upp ett antal landningar för instruktörer men sedan går det snabbt tillbaka till vanlig utbildning ute på linjerna.
Eftersom jag redan har A350 i centret så ser jag fram mot den tilläggskurs som SAS kräver. Hoppas få flyga den från vänsterstolen under 2020.
Känns spännande.
Välkomna ombord!
Det ska bli mycket intressant när några A350-900 är i trafik med tanke på att det då blir ett antal A340-300 lediga. Om SAS väljer att fortsätta flyga med dessa vilket man sagt att man ska göra, vilka nya rutter kan bli aktuella? Stocholm-Tokyo? Köpenhamn-någon kinesisk destination? Köpenhamn-Sao Paolo?
Det borde vara dags för SAS att presentera något…
EI reg kan absolut dry leasas till skandinaviska AOCt och därmed flygas med core besättning. Dock kan det finna en limitering om max ett år. Kanske någon annan här som här bättre koll på den punkten.
Dom första 4 av SAS A350-900 har följande MSN
358/378/393/432. Ännu ingen uppgift och slutlig registrering.
@M
Jag tror du tänker på SNAM och det är B737 som används i nuläget.
Någon som vet om A350 ska utrustas för medivac likt en del A340 blev efter Tsunamin?
Var väl en modifikation som svenska regeringen stod för och ett avtal om sjuktransporter upprättades.
I.o.m. att det just nu är billigare att regga på SE register än OY och LN, verkar det troligt att det blir SE reg. EI reg är inte alls en möjlighet, se bara hur svårt SAIL har att rekrytera …
Jag flyger via Arlanda då det är enda möjligheten för mig om jag skall flyga.
Är det en privat resa med frun blir det alltid ekonomi och då är kabinkonfiguration 2+4+2 att föredraga för den långa delen av flygningen.
Business blir mycket dyrt. Det flyger jag endast när någon annan betalar.