vad för bra har flygfacken gjort ?
Rubrikens fråga gäller.
svar
Tack, jag trodde att det blev för långt för folk att orka läsa allt.
Måste bara applådera ditt mycket sakliga inlägg med intressanta infallsvinklar ang ämnet; lönens vara eller ikke vara Bengt! Din konstruktiva argumentation gör ditt inlägg mycket läsvärt! Keep up the good work Bengt!
Mvh
@ E
Jag läste och förstod precis vad du skrev, vilket var: ‘Detta skall vara snitt löner så “de gamla” ligger högre, är jag helt fel ute?’
Du verkar nu ha förstått att du var helt fel ute.
Jag motiverade varför jag inte tycker att sjuksköterska eller något annat av dina jämförelseyrken passar att jämföra med och jag kan helt enkelt inte komma på något bra exempel. Det verkar inte heller som om du själv kan komma på några yrken som passar in på fler av villkoren, bortsett från att du tydligen kom att tänka på läkare när du läste mitt inlägg.
Jo, jag menar på fullaste allvar att det är mer relevant att jämföra med läkare. Även om inte heller detta yrke passar in på så många av piloternas villkor så har de iallafall, i likhet med piloter, ett stort ansvar.
Du säger att sjuksköterskeutbildningen är längre än grundutbildningen till pilot och att en pilot därmed ‘slipper ett års skulder’. Hur då slipper menar du? En grundutbildning till pilot leder ju ändå till avsevärt större skulder i kronor och ören. Här gjorde du uppenbarligen en tankevurpa.
Dessutom argumenterar du som om utbildningslängden är det enda godtagbara kriteriet i lönesättningen och hävdar att en kapten skall ha 45 000 kr i månadslön. Det du då glömmer är att grundutbildningen må vara relativt kort men att det sedan tar flera år innan man får chansen att gå kaptenskurs.
Du vill fortsätta att jämföra med sjuksköterska men ändå måste du dra in andra yrken för att det ska passa in bättre på piloternas villkor. Detta kan bara betyda en sak och det är att sjuksköterskeyrket inte alls är en relevant jämförelse.
Skillnaden är att piloter lever med samtliga dessa villkor hela yrkeslivet, varför din jämförelse inte är relevant.
Du antyder att man får skylla sig själv om man betalat för en privat utbildning när man inte kom in på en statligt finansierad utbildning. Så kan man tycka men då måste man också beakta att de statliga skolorna inte på långt när utbildar tillräckligt med piloter för att täcka behovet. I år tror jag att att det är hela 40 st statliga utbildningsplatser men några år har det varit så lite som noll platser.
Om ingen själv betalade för privat pilotutbildning så skulle tillgången ganska snart tryta och det skulle leda till högre löner och bättre villkor för piloter.
Jag förstår inte hur ditt argument skulle motivera lägre löner för piloter.
Nej, det gäller långt ifrån alla som jobbar skift. Det är mycket ovanligt att andra yrkesgrupper endast har rätt till en enda ledig helg per månad. När en sjuksköterska, bartender eller servitris jobbar helg så är de hemma under större delen av dygnet medan piloten vanligen är borta från hemmet hela dygnet.
Du som har så bra koll på sjuksköterskors villkor kanske kan tala om hur många fler lediga dagar de har om de jobbar mycket helg, detta till skillnad från piloter?
Vanligen byter man skift en gång i veckan men när det gäller piloter så skiftar det fram och tillbaka hur som helst, från dag till dag.
Hur många ingenjörer och arkitekter jobbar på jul och nyår?
Dina jämförelseyrken jobbar sällan heller så att det orsakar jetlag.
Långt ifrån alla piloter har en loss of licence försäkring och den är inte så mycket att leva på om man förlorar jobbet. Den räcker förhoppningsvis till en kortare omskolning så risken att förlora certet på medicinska grunder är verkligen inget som piloter tar lika lätt på som du verkar göra. Sedan tillkommer ju risken att förlora jobbet efter ett underkänt simulatorprov två gånger om året men där gäller inte försäkringen.
När en sjuksköterska gör ett misstag så kanske 1 patient dör men när en pilot gör ett misstag så kanske 300 människor dör.
Att det dör 3000 svenskar per år pga misstag inom vården kan väl knappast användas som argument för lägre pilotlöner, snarare tvärtom.
Det dör inte så många människor pga av pilotfel i västeuropa men det är till stor del tack vare att de flesta flygbolagen ställer höga krav på personlig lämplighet för de piloter de anställer. Jag har svårt för att se att en låg olycksfrekvens skulle motivera sänkta pilotlöner, en hög flygsäkerhet borde istället premieras. Kanske skulle antalet döda pga misstag i vården minska om man ställde liknande lämplighetskrav på all vårdpersonal?
Ryanair har bra flygsäkerhet trots många gröna piloter men det motsäger inte det faktum att erfarna piloter har bättre förutsättningar att klara av svåra situationer än vad gröna piloter har.
Jag förmodar att du tycker piloter är överbetalda eftersom du tror att de bara trycker på några knappar och så sköter autopiloten allt. Jag som är pilot vet att detta är långt ifrån sanningen och det finns många haverier som bevisar detta, bland andra Colgan Air, Buffalo och Air Asiana, San Fransisco där två fullt funktionsdugliga flygplan flögs i backen, eller Turkish Airlines, Amsterdam där en flygmaskin kraschade trots att det bara var ett minimalt fel på den. Det finns många exempel från Asien också men nu har vi kommit ganska långt ifrån trådens ämne så jag avslutar med att säga att jag tror antalet dödade pga av pilotfel kommer att öka i framtiden, speciellt om branschen måste sänka kraven på lämplighet, för att få tag i tillräckligt med piloter.
Det är inte endast utbildningens längd som motiverar en hög lön, andra faktorer som måste vägas in är arbetsförhållanden, ansvarsnivå, yrkets svårighetsgrad (nödsituationer), anställningsvillkor och annat.
Flera av mina argument klarar du inte ens av att bemöta med dina jämförelseyrkens villkor. Återigen, du måste jämföra hela situationen med alla villkor och inte skrapa ihop flera yrken som var för sig passar in på några få av piloternas villkor.
Jag tycker inte att du lyckas motivera att en kapten i tung luftfart med ansvar för hundratals människoliv och utrustning för hundratals miljoner kronor, endast skall ha 45 000 kr i månadslön.
God ide for alle i branchen at tage et kig på dette klip som enkelt og klart simplificerer hvad vi er oppe imod.
https://www.youtube.com/watch?v=DnD5xvdUlus
Kan ju fundera över hur läkarnas lönenivåer hade påverkats om det gick att “köpa sig” denna utbildning. Läkarfacket jobbar de facto aktivt för att hålla nere antalet utbildningsplatser. Vilket är smart då det hjälper till att hålla uppe lönerna och jag klandrar dem inte för det. Ett visst samhällsansvar är väl dock inte av ondo.
Flygfacken har sannolikt gjort ganska mycket bra saker för sina medlemmar och om man nu är emot fackföreningar kan man väl dra till Mellanöstern (alternativt Ryanair) och se hur det fungerar där.
“3000 svenskar om året dör pga mistag i vården bara i Sverige, hur många har dött i västeuropa pga pilotfel de senaste 3 åren”
Här har du en god anledning varför piloterna bör ha bättre betalt än läkarna/sjuksköterskor. Piloterna gör ej en massa fel som riskerar i dödlig utgång.
Läkarna/sjuksköterskor sover också normalt i sin egen bostad varje dag/natt (om de inte sover på jobbet).
När du besöker en läkare fån man många gånger svaret. “Ta en magnecyl och kom igen om 14 dagar om det inte blivit bättre”.
Svar E, igen. Jo förhoppningsvis har man en loss of licenseförsäkring, men det är inte längre så vanligt att arbetsgivaren står för detta.
Svar E. Min ålder är nog inte relevant just i detta sammanhang men jag kan meddela att jag har en MSc från Lunds tekniska fakultet.
Bengts inlägg nedan var nog det bästa jag läst på länge och det borde läsas av alla som funderar på att ge sig in i yrket alternativt är av uppfattningen att piloter är för högt avlönade.
Jag får börja med att säga tack för ditt inlägg, ditt sätt att skriva visar att Du inte tillhör kategorin “15 åriga flygwanabees”.
Som Du kanske inser så håller jag inte med dig, tycker nog att Du kunde hittat yrken som Du anser vara jämförbara.
Dock är det en missupfattning, eller, dåligt skrivit av mig att pilotlönen skulle vara en snittlön, de är de andra yrkena som har snittlöner.
Men, jag fortsätter jämföra med andra sjuksköterska, för, Du kan väll inte på fullt allvar jämföra dig med en läkare och dennes utbildning?
Jag svarar dina citat:
“Det är svårt att hitta andra yrken där grundutbildningen kostar så mycket (uppåt 1 miljon inklusive typinflygning).”
Sant, detta beror dock på att folk väljer att plugga privat istället för att acceptera att de inte blev antagna till den statliga utbildningen.
Utbildningen är dessutom väldigt kort, så, jämfört med en sjuksköterska, Du slipper ett års skulder.
“Det är svårt att hitta andra yrken där man är borta från hem och familj så stor del av livet.
Det är svårt att hitta andra yrken där skiftarbetet innebär så oregelbundet skiftande och lång tjänstgöringstid under hela den yrkesverksamma delen av livet.
Det är svårt att hitta andra yrken där samtliga årets dagar är arbetsdagar, oavsett om det är helg, högtid, jul eller nyår.”
Gäller väll alla som arbetar skift? Som just sjuksköterskor? Inser att Piloter arbetar mer helger men, en bartender eller servitris arbetar i princip VARJE helg utan att för den skull ha några högre löner.
Det är svårt att hitta andra yrken där man 1-2 gånger om året riskerar att förlora jobbet och sin försörjning pga för yrket speciella medicinska krav.
Har Ni inte en loss of licence försäkring?
“Det är svårt att hitta andra yrken där man har ett såpass stort ansvar att misstag, missbedömningar, tekniska problem och andra yttre orsaker kan leda till att så många människor dör på en gång (vid t ex brand ombord har du i genomsnitt 15 minuter på dig att landa annars är du och alla andra ombord döda), eller att så stora ekonomiska värden, 100-tals miljoner, går förlorade”
3000 svenskar om året dör pga mistag i vården bara i Sverige, hur många har dött i västeuropa pga pilotfel de senaste 3 åren?
“Det är svårt att hitta andra yrken där yrkeserfarenhet är så mycket värdefullare än själva grundutbildningen och det krävs många år av arbete som styrman innan man får chansen att gå kaptenskurs.
Det är svårt att hitta andra yrken där det ställs så höga krav på speciella personliga egenskaper och mental kapacitet såsom samarbetsförmåga, stresstålighet, simultankapacitet, situationsuppfattning med mera.”
Hur många har dött i västeuropa pga pilotfel de senaste tre åren?
Och, har flygbolag som Ryanair med mycket “gröna piloter” ett extremt bra safety record?
Känner fortfarande inte att Du har motiverat varför en Kapten i tungluftfart skall tjäna mer än, säg 45 000 i månaden inklusive tillägg.
Bra skrivet Bengt. Den där “stackars” E är en mycket tragisk männsiska som
har fått det mesta om bakfoten.
@ E, detta blir långt men ändå.
Jo, det är fakta att 95 000 kr är närmast topplön inklusive alla tillägg i Sverige och inte snittlön som du hävdar. Det är svårt att ta dig seriöst när du fortsätter att hävda detta för du är definitivt ‘helt fel ute’.
Du jämför dessutom med topplönerna inom det bolag som länge varit löneledande (dock inte numera) i branschen inom Skandinavien, detta är inte seriöst av dig då du istället måste använda snittlönen för alla skandinaviska bolag, på samma sätt som du använder snittlönen inom de yrken du vill jämföra med.
Jag tycker inte det är relevant att jämföra med andra yrken eftersom det är svårt att hitta andra yrken med samma villkor.
Det är svårt att hitta andra yrken där grundutbildningen kostar så mycket (uppåt 1 miljon inklusive typinflygning).
Det är svårt att hitta andra yrken där man är borta från hem och familj så stor del av livet.
Det är svårt att hitta andra yrken där skiftarbetet innebär så oregelbundet skiftande och lång tjänstgöringstid under hela den yrkesverksamma delen av livet.
Det är svårt att hitta andra yrken där samtliga årets dagar är arbetsdagar, oavsett om det är helg, högtid, jul eller nyår.
Det är svårt att hitta andra yrken med så mycket helgarbete, upp till 7 helger på raken sedan en helg ledigt på just det bolag du valt att jämföra med.
Det är svårt att hitta andra yrken där man har så liten möjlighet att påverka när man är ledig att man oftast inte kan deltaga i normala sociala familjebegivenheter såsom studentexamen, födelsedagar, bröllopsjubileum, begravningar och liknande.
Det är svårt att hitta andra yrken där man 1-2 gånger om året riskerar att förlora jobbet och sin försörjning pga för yrket speciella medicinska krav.
Det är svårt att hitta andra yrken där man 2 gånger om året riskerar att förlora jobbet och sin försörjning om man presterar för dåligt i simulatorprov där man övar hantering av nödsituationer, vilket inte är rutin men som man självklart förväntas och måste klara av ändå.
Det är svårt att hitta andra yrken där man har ett såpass stort ansvar att misstag, missbedömningar, tekniska problem och andra yttre orsaker kan leda till att så många människor dör på en gång (vid t ex brand ombord har du i genomsnitt 15 minuter på dig att landa annars är du och alla andra ombord döda), eller att så stora ekonomiska värden, 100-tals miljoner, går förlorade att det blir en direkt orsak till att ett stort företag med många anställda går i konkurs.
Det är svårt att hitta andra yrken där yrkeserfarenhet är så mycket värdefullare än själva grundutbildningen och det krävs många år av arbete som styrman innan man får chansen att gå kaptenskurs.
Det är svårt att hitta andra yrken där det ställs så höga krav på speciella personliga egenskaper och mental kapacitet såsom samarbetsförmåga, stresstålighet, simultankapacitet, situationsuppfattning med mera.
Det är svårt att hitta andra yrken där du så snabbt förlorar din yrkesbehörighet (certifikatet) om du inte lyckas skaffa dig ett jobb mycket snart efter utbildningen eller om du drabbas av en period av arbetslöshet.
Det är svårt att hitta andra yrken där det kostar så mycket pengar årligen att vidmakthålla din yrkesbehörighet (certifikatet) om du inte har jobb inom just detta yrke.
Det finns naturligtvis andra yrken med liknande villkor men det är svårt att hitta andra yrken som har alla dessa villkor i en jämförelse. Jag kommer inte på några exempel men dina jämförelseyrken passar definitivt inte på många av dessa villkor.
Att vara pilot innebär också att man är chef och arbetsledare vilket inte alltid är fallet med dina exempel och i de fallen så är deras snittlöner dessutom högre.
Alla dessa villkor är sådant som normalt kompenseras med högre lön och fler lediga dagar.
Tillgången på utbildade piloter är större än efterfrågan vilket leder till en stor press på löner och villkor även om inte alla utbildade piloter, trots att de har certifikat, bedöms vara lämpliga eller kompetenta nog av bolagen att anställa.
Att vara nyutbildad och ha ett lån på uppåt 1 miljon att betala skapar en desperat situation där den nyutbildade piloten accepterar vilka villkor som helst och gör vad som helst för att få ett första jobb där han kan få erfarenhet och senare skaffa sig ett bra jobb i yrket. Detta leder också till en stor press på löner och villkor eftersom bolagen utnyttjar detta och till och med lyckas få folk att betala för att jobba.
Jag anser mig nu tydligt ha motiverat att dina jämförelseyrken inte alls går att jämföra med pilotyrket och jag hoppas nu att du förstår varför en pilot förtjänar en avsevärt högre lön än t ex en sjuksköterska (i många fall har piloter tyvärr lägre lön än denna sjuksköterska).
Att slaven.
Jag hoppas Du är 15 år och inte pilot med den logiken.
Om det var marknaden som bestämde, vilket ju innebär den lägsta lön som någon är villig att utföra arbetsuppfifterna till ett godtagbart sätt, tror Du det hade gynnat piloter?
Sjuksystrar har i princip noll arbetslöshet och marknaden pressar därför deras löner uppåt.
Hos piloter ligger arbetslösheten skyhögt, det finns piloter som är beredda att jobba VÄLDIGT billigt.
Att Bengt:
Ingen, inklusive dig har argumenterar mot med fakta, bara tyckande “piloter skall ha bra betalt”.
Om inte mina grupper, vilka grupper tycker Du man skall jämföra piloter med? Ta i beräknande utbildningens längd, svårighet , tillgång / efterfrågan osv.
Argumentera varför Du väljer dessa grupper och se vilken snittlön de har.
Att jämföra löner är HÖGST relevant, enbart så kan man se om en grupp “ligger rätt”.
Det är ju ingen naturlag att bara för att det är ett flygplan inblandat skall lönerna ligga 50% högre……
Svar E. Din jämförelse av löner med andra yrkesgrupper är irrelevant. Piloters löner bestäms av marknaden. Om det är någon yrkesgrupp som har marknadsmässiga löner så är det just piloter. I Sverige finns det över 100 000 sjuksköterskor och det är ~ 70 gånger fler än det totala antalet piloter på SAS. Säger sig självt vilken yrkesgrupp som betalas bäst.
Jaa….inte mycket i min värld. Vi var ett helt gäng som fick gå ifrån Falcon Air en gång i tiden.
De Fackliga representanterna, med sämre senioritet, hävdade sin fackliga immunitet och fick stanna på andras bekostnad. Snyggt!
Tacka vet jag bolaget som jag är på nu: Inget fack och tjänar 3,5 ggr så mycket. (Med fastanställning, inte kontrakt!)
Snälla E (Sjökapten?), dina snittlöner är i verkligheten topplönerna inklusive alla tillägg fast jag tror att topplönerna nu är något lägre. Jag hoppas att denna faktaupplysning gör att det känns lite bättre för dig.
45 000 kr för en kapten i tung luftfart anser jag vara en alldeles för låg lön och dina jämförelser med sjuksköterskor och andra yrken är inte relevanta, det borde du vid det här laget ha förstått, då du ofta har debatterat detta och liknande ämnen på ett provocerande sätt.
Om en pilot skulle säga via högtalaren på 11tusen meters höjd. Nu går jag och andrepiloten och sover.
Den som fattar vad jag säger samlar kvickt ihop en summa pengar sen landar vi.
Ingen skandinavisk pilot skulle ens tänka tanken.
@svar E , 100 % ärligt kan jeg sige at jeg ALDRIG har intereseret mig for hvad andre tjener , ikke at jeg har set en notist her eller der og selvklart har en ide om hvordan det måske nogenlunde ser ud ude i det pulserende liv men det er så det.
Aner virkelig ikke om en läge tjener 35 eller 45 eller 55 tusinde.
Du verkar sakna erfarenhet om olika yrken. Varför plågas du av vad andra tjänar.
Är du ej nöjd med din tillvara gör något åt det.
Du uppträder som Jante.
Min text handlar inte om att se ner på en yrkeskår, tvärt om, jag inser mycket väl vikten av både CC och Piloter.
Men, båda har genom monopol och ett, iallafall i Sverige, aggrestivt förhandlande fått löner som inte är rimliga.
Jag inser att man måste arbeta helger, jular osv men, det gör man i ganska många arbeten, utan att för den skull få några “superlöner”.
Tycker Du själv att 45 000 i månaden som slutlön för en kapten är lågt om Du jämför med följande yrkens löner:
Sjuksköterska: 24698 kr
Brandman : 23126 kr
Polis : 26749 kr
Högskoleingenjör: 30038 kr
Arkitekt: 34320 kr
Lokförare : 30764 kr.
Nu är detta iof medellöner.
@svar E , nu er jeg IKKE pilot som du ved men er alligevel totalt uenig med dig bl.a fordi en jurist eller civil ökonom arbejder fra mandag til fredag 8-16 (cirka) hvor piloter og cabin arbejder påske,pinse, jul,nytår ,lördag og söndage samt midt om natten og alt dette uden nogen ekstra betalning , det er bare en årsag til det skal väre bedre lönnet udover at dine sammenligninger ikke holder vand.