Vad ska jag göra om jag inte kommer in på TFHS?
Tjena.
Jag är en 18-årig gymnasieelev som pluggar sista året. Jag tar studenten till sommaren. Det har länge varit min dröm att bli pilot, och jag ska till hösten söka in till de båda statliga finansierade flygskolorna. Men vad gör jag om jag inte blir antagen till någon av dem?
Jag har inga skitbetyg, men inga toppbetyg heller. Jag kommer landa någonstans mellan 15 och 16 i jämförelsetal på mina slutbetyg. Det betyder ett betygssnitt på drygt C. Jag förstår att TFHS och SAA egentligen inte utgår från betygen, men att tro att de helt negligerar dem vore naivt.
Det har egentligen först nu gått upp för mig att det finns en risk att jag inte kommer in. Så jag försöker göra upp någon typ av reservplan, men det känns som att jag har för lite information om branschen för att bestämma mig om det är värt att pyttsa in en miljon själv eller inte. Det känns som att antagningen till TFHS och SAA ger ett ganska bra omdöme om var du kommer sluta i din pilotkarriär. Jag har uppfattningen att om du inte klarar av antagningen till någon av de statligt finansierade pilotskolorna kommer du troligen inte klara av antagningen till något toppflygbolag heller.
Jag är rädd att jag kommer få flyga turboprop för 25k i månaden för ett lågprisbolag efter en egenfinansierad utbildning med ett stort jävla lån som måste betalas av. Eller ännu värre, att jag kanske inte får ett flygjobb överhuvudtaget. Jag är å andra sidan extremt rädd för att jag kommer bli deprimerad om jag tar “den säkra vägen” och pluggar till något random kontorsjobb istället. Jag tror att jag hade ångrat mig brutalt mycket i efterhand.
Jag har förvisso inte sökt till skolorna ännu, men jag gillar att förbereda mig för worst case scenario.
Är det någon pilot som kan ge mig råd?
svar
Hej!
Som många skrivit tidigare, sök flera gånger!
Jag sökte båda utbildningarna förra omgången och kom inte in på någon av dom. Den här omgången sökte jag igen och kom in på båda. Efter första försöket så kommer du få lite bättre koll på vad proverna går ut på, det gör det lättare för dig själv att förbereda dig. Lycka till!
Att betyg spelar roll för antagningen på TFHS skulle jag säga har noll substans. Mina gymnasiebetyg var nog de sämsta de någonsin har skådat med E i det mesta, totalt ett snitt på ca 11. Jag blev antagen ändå, dock kanske min ingenjörsexamen kompenserade för mina bristande gymnasiebetyg så livserfarenhet är viktigt antar jag.
@Åkes
Vilka yrken har positiv utsikt på 15-30 års sikt?
@Åkes
Så jag bör skippa min dröm därför att den KANSKE försvinner om 30 år? Dessutom har jag väldigt svårt att tro att ett enmanssystem kommer användas i stor utsträckning under den tidsfristen. Bara i år har Finnair och Norwegian haft en incapacitated pilot under en flygning.
http://avherald.com/h?article=4b40bfbc&opt=0
http://avherald.com/h?article=4b4014be&opt=0
Det är just på grund av dessa scenarion man använder två piloter. För att om den ena piloten blir medvetslös eller av annan orsak inte kan flyga så kan den andra landa.
Du känns som en gubbe som är jävligt trött på ditt jobb och önskar att du var en pilot istället.
Skaffa annat intresse. Airbus har redan lämnat in ansökan hos EASA om att få påbörja utveckling av enpilot-flygplan i kommersiella syften. Om det är för experiment syfte eller för seriös produktion vet jag inte. Framtiden ser dock ganska mörk ut för detta yrke på 15-30 års sikt.
Johan, om pilot varit din dröm hela livet varför jobbade du inte hårdare i skolan?
Statliga flygskolor tittar som regel på helheten men betygen är naturligtvis en viktig del, även om de får det att låta som annat.
Det händer ibland att folk med kassa betyg kommer in men då har de presterat långt över genomsnitt på testerna samt intervjuerna..oftast.
Flygbolag kan också kräva att se dina gymnasiebetyg. SAS är ett exempel! Men gör ditt bästa sista terminen nu och underlätta för dig själv.
Du gör helt rätt att söka gratisalternativen. Går fint att söka flera gånger med! Lycka till!
Tjena,
Jag tror du har en bra inställning och bra förutsättningar för att komma in på en gratisutbildning. Dock är det ingen brådska att göra det direkt efter studenten, några år i yrkeslivet (gärna Försvaret) eller på något högskoleprogram är alltid bra att ha i bagaget. Eller så gör du någon säsong i Alperna eller liknande och försöker ha kul innan allvaret börjar, det önskar jag att jag hade gjort 😉
Jag har gått på TFHS och jobbar nu som styrman på B737. Här är min lista:
1. Flygvapnet.
2. TFHS.
3. UiT
4. SAA.
Flygvapnet är det fräckaste, och i och med att så pass få söker numera är det lättare än det någonsin varit att komma in där.
TFHS är den bästa utbildningen om du vill gå direkt in till att flyga tung jet i passagerartrafik i och med att du får en typerating och ett provjobb som styrman i några månader innan examen.
UiT (Universitetet i Tromsø) tar in 12 pers varje termin och glömt ofta bort av oss svenskar, men det är en väldigt bra skola som ger en kandidatexamen och bjuder på den häftigaste flygningen.
SAA känner ju alla till och verkar bra, och eftersom det är ett företag är de väldigt bra på att göra reklam för sig – till skillnad från de andra utbildningarna.
Lycka till 🙂
En förutsättning för att komma in på SAA och TFHS är att göra bra resultat
i olika typer av test. Låna böcker på biblioteket, sök på Internet och träna
på IQ-tester typ bokstavsserier, sifferserier, figurer som ska passa in i olika
mönster, kluriga frågor etc. Genom att träna och förbereda dig ökar du
din förmåga med 10 – 15 %. Se länkar nedan:
http://www.iq-tester.se/?__xca=adwords_SE_SW_iq_test&gclid=
EAIaIQobChMIt6jhzP7f2AIVDhoYCh1cHALbEAMYASAAEgL6mPD_BwE
https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/
Se även en länk nedan med beskrivning av tester till lokförarutbildning:
http://sarahlinnealarsson.blogg.se/2011/may/
lokforare-idag-gjorde-jag-sista-urvalstest.html
Mycket avgörande är tester som testar din simultankapacitet !
Det finns flera gratistester på Internet. Sök på “simultankapacitet test”.
T.ex. på länkarna nedan:
https://ungdomar.se/forum/thread/hur-bra-aer-din-simultanfoermaga-test
https://www.cut-e.se/nc/details/scales-mt-simultankapacitet/
http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/0002/12/simult.html
http://multitasking.labinthewild.org/multitasking/
Sök på engelska efter tester som oftast kostar 500 – 1000 kr för en
månads tillgång till olika tester.
https://www.jobtestprep.co.uk/search?r=pilot
https://www.jobtestprep.co.uk/pilot-aptitude-test
http://multitasking.labinthewild.org/multitasking/
http://www.cambridgecognition.com/cantab/cognitive-tests/
executive-function/multitasking-test-mtt/
Lycka till !
Ett sista tips från mig är om du går privat så kan du kolla in TFHS distans ATPL kurs som är gratis. Bara kurs material och prov avgifter som man står för själv 🙂
@pallepilt Det spelar inte så stor roll om du tror jag gått på TFHS eller inte, men du skriver ju själv att det är något som införts de senaste åren och det betyder ju att det inte var så förr. Fick heller inget MPL-cert. på min tid.
Att man själv får betala för testerna och medical är alltså något jag inte kände till men jag håller fast vid mitt svar till Johan ändå. Varför ska man betala för psykologtester och medical någon annanstans om man ändå ska göra det när man söker till TFHS/SAA?
Lycka till Johan!
Hej, jag kom själv in på tfhs men det var ingen rak väg direkt. Flygintresset har alltid funnits där men jag struntade i att realisera drömmen (eller ens försöka…) efter gymnasiet. Jag pluggade istället något “vettigt” och började jobba inom finans. Åren gick och trots ett väldigt välbetalt jobb (6-700k/år) och bekvämt liv så kunde jag inte släppa drömmen, detta var vid 26 års ålder. För mig fanns det tre alternativ; tfhs, flygvapnet eller saa. Sökte allt, misslyckades med flygvapnet, men kom som sagt in på tfhs.
Så för all del sök de statliga alternativen och ge inte upp – du har ju massor av år på dig – skiter sig allt år 1 så kör något år i Försvarsmakten – jag tror det är extremt givande.
Jag själv trodde att drömmen skulle gå över med tiden, men det gjorde det inte.
/CC
@kaparn: Bara något år tillbaks när jag skulle börja så använde SAA betyg för att filtrera så det tog stopp ganska fort för mig, det var det svaret jag fick.
Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg, jag sökte men hade inte betygen för SAA och TFHS tyckte att mina resultat var väldigt bra på vissa delar och sämre på andra, alltså för mycket upp och ner och blev därför inget där heller.
Detta var något jag var beredd för redan under min tid på gymnasiet och har därför jobbat det mesta under den tiden och var förberedd för en privat utbildning redan efter gymnasiet.
Tillbaks till trådstartare, din plan om att vänta ett tag, jobba och söka låter bra. Min väg är nog inte den smartaste att gå men det var det jag ville och nu är jag snart klar. Hittills ångrar jag inte en sekund. Gratis eller inte, du kommer gå den roligaste utbildningen som finns. Finns inget bättre än en flygtur på lunchen som paus under ATPL lektionerna 🙂
Du verkar vara en framåt pojk!
Tycker definitivt att du ska överväga att söka till flygförare i flygvapnet.
Inte så populärt som det var förr därför inte omöjligt att komma in.
Det satsas i flygvapnet och utbildningen närmar sig den civila steg för steg.
@skepparen
Tack för tipsen!
@Linda
Har faktiskt haft det i åtanke en del också, men det känns som att det till slut blir mer som ett kontorsjobb. Säkert mer stimulerande än de flesta andra kontorsjobb, men jag tror inte att det är något för mig.
@Op
Förarlösa flygplan är knappast något att oroa sig över. Om inte ens tåghelveten i Sverige kan köras utan chaufför tror jag det dröjer ett bra tag innan piloterna fasas ut.
Dessutom måste alla tiotusentals flygplan som används varje dag världen över fasas ut, och bara det kommer dröja åtminstone 15 år. Det verkar inte heller som att Boeing eller Airbus ens har förarlösa flygplan i åtanke ännu. Lägre bränsleförbrukning och längre räckvidd är det som ligger i fokus idag.
Om förarlösa flygplan ens brukas i stor utsträckning inom min livstid blir jag förvånad.
Klart du ska satsa på TFHS eller SAA. Som några andra har föreslaget så går det bra att söka många ggr.
Jag vill också tipsa om att träna din hjärna och kropp så att du klarar testerna och flygutbildningen bättre. Det kan göra jättestor skillnad på resultatet om du har övat.
Internet är fyllt av test och intervjuträningar. Lycka till!
Tänk på att inom 10år kommer de flesta singlepilot flygplanen. 10-20 år efter det kommer förarlösa flygplan. Inte direkt en framtidsbranch
Hej Johan!
Har du funderat på flygledare? Jag tycker fortfarande det är ett toppenjobb efter 15 år som tornflygledare! Ingångslön efter checkning ca 33000kr. Behovet av flygledare kommer att öka de närmaste åren då det blir mycket pensionsavgångar för 60-talisterna.
Utbildningen är belägen på Sturup, CSN-finansierad.
Lycka till!
Nej, för både SAA och TFHS så måste man själv bekosta aptitudtesterna samt initial medical (totalt ca 15.000kr) ur egen ficka för att få vara kvar bland ansökande.