Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS strejk

Tråden startades av Lars Bergvall

Den vinst som SAS uppvisat senaste åren är bl.a. ett resultat av uppgörelsen med samtliga fackföreningar 2012. Om vinsten skall uppfattas som ett löneutrymme så tillhör den i så fall samtliga fackföreningar som deltog i uppgörelsen. Det förfaller nu som om pilotfacket försöker kapa åt sig av vinsterna på bekostnad av övriga föreningar, vilket är otillständigt. Vinsterna är för övrigt nödvändiga för tryggande av anställningar och anskaffning av flygplan.
Piloterna borde inte förhandla med SAS om sina villkor, utan med övriga föreningar i SAS kollektivet.
Lars Bergvall

Publicerad den 2019-05-01 13:07
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

@Maverick
2019-05-03 18:10

Detta avtal innehåller samma sak som SAS var villiga att för en månad sedan, det var SPG som tog ut piloterna i strejk och vore jag pilot i SK så skulle jag be SPG få förklara en massa saker efter detta. Pinsamma förhandlare.

Bertil
2019-05-03 13:16

Vilken jättebra attityd LOM.
Du borde kanske fundera mer på hur många interna kommunikatörer SAS egentligen behöver?
Pengarna går framförallt åt till den fortfarande alltför stora administrationen i SAS med väldigt många oklara titlar.

@LOM
2019-05-03 09:43

Alla har rätt att strejka. Snacka är lätt men förbättring kommer bara av att Agera!

RE:LOM
2019-05-03 08:57

Det vore intressant att få veta
Din lön +helg och övertidsersättning
Ditt schema
Din utbildning och ansvar
Hur ofta du inte kommer till din familj
direkt efter en arbetsdag
Dina extrautgifter som är kopplade till arbetet.

LOM
2019-05-03 06:23

Grattis till vinst antar jag, nu ska ni möta markpersonalen som går på låglöner och har städat upp efter eran girighet och som bokstavligt alltid får dra det tunga lastet. Vi gjorde det 2012 och det är vi å insidan som kommer få göra det nu för att ni ska ha högre löner.

Är det några som ska strejka för dåliga avtal och löner så är det alla vi som jobbar på marken, hade varit bättre att sas konkat och vi hade blivit uppköpta av LH.

Så nästa gång ni klagar på att ni kommer åka sent för att vi inte har fordon/personal
så kommer ni ju få fingret och svaret “Min push är i eran plånbok”.

@jaha
2019-05-02 21:19

Du kanske ändå slipper att flytta din postlåda till Irland.

Jaha
2019-05-02 19:18

Nu är SAS pilotstrejken över.
Dags för oss i kabinen och börja strejka ?
Vi vill också ha högre lön, längre framförhållning av schema, inte jobba 7 helger i rad, (om man har otur) eller 14 t i sträck utan rast (endast möjlighet till pauser finns ombord på short haul) ha ett socialt liv med familj och vänner, kunna planera sin fritid på längre sikt…
Nä, så lär det inte bli, suck.

@Thomas
2019-05-02 18:59

Alltså Thomas du förstår inte skillnaden på Duty och Block.
Ja du är begränsad till Block men Duty period är upp till 16t/dag
Worst case scenario 16t/dag, 18d/mån i 12mån är 3456 timmar.
Betydligt mer än din halvtid. Och detta inkluderar inte TAFB, (Time Away From Base) som brukar vara uppåt 70-80t per 4 dagars trip.

Mats J
2019-05-02 18:55

Förvirrade inlägg och inte mycket rätt.

Resenär
2019-05-02 17:54

På Kastrup buades det idag när ett par SAS-piloter gick förbi en gate.

sv thomas
2019-05-02 17:51

Du efterlyser kompetenskrav här på FT. Vad med månlandningarna? Precis samma konspirations teorier, som att fotbolls VM -59 inte gick i Sverige. BS!

Maverick
2019-05-02 17:47

@hemskt Nu var det väl ändå SAS själva som valde strejken. Föreningarna varslade en månad i förväg men SAS ville inte förhandla under varseltiden utan väntade alltså 6 dagar in i konflikten…..SAS hade kunnat undvika denna konflikt!

Sv Hemskt
2019-05-02 17:21

Du har helt rätt men det är också ett förlorat år för övriga anställda i SAS.

De blir troligen ingen vinst för innevarande år. Därmed ger inte det på senaste bolagsstämman beslutade vinstdelning någon utdelning. Samtliga anställda skulle få vara med och dela på en del av vinsten.

Tacka piloterna för att ni slipper utdelning.

Hemskt
2019-05-02 16:53

7 dagar strejk för piloterna, ett förlorat år för SAS.

thomas
2019-05-02 16:17

Du kan inte detta, därför inget svar
Flygtorget borde ha nån typ av kompetens krav här.
Lars Bergvall är väl en fd. SASare
SAS har genomlevt många kriser, den här är allvarligast, Wallenbergarna ska ha all kred för att hållit bolaget i luften så länge, en stor bedrift, trots alla idiotiska orealistiska fack kravmaskiner.
Personligen skulle jag ha tröttnat för länge sen Jakob var med länge, men förstår honom helt om familjen nu kastar in handduken.

Då blir det staten ungefär som Maud Olofsson SAAB och Enron affär med en hundra miljarder i förlust för Svenska skattebetalare.

2019-05-02 16:10

Riktiga piloter behöver inte den kunskapen, de flyger på känsla. Brindisi är väll bara ett luftrum i Italien?

mm
2019-05-02 16:00

mm Thomas, låt mig fundera, nej, jag skiter nog i att svara:)

thomas
2019-05-02 15:51

Ingen pilot flyger mer än 900 Tim år, då EASA regler begränsar, alla andra jobbar 2000 Tim år. Fortfarande alltså över betalt halvtids arbete.
Mycket ledighet många driver företag på sidan om.
Nu anser jag som EASA att flygtiden inte ska vara mer, de måste vara skärpta hela tiden och UV strålningen på level de utsätts för måste ha ett begränsat tak.
Men sen att de kräver mer betalt och mindre arbetstid fungerar inte i denna hårt konkurrens utsatta bransch. Tröttnar Wallenbergarna är det snabbt kört för bolaget, blir ett Eastern eller Sabena eller Pan American slut.
Ni kommentatorer som utger er för att kunna branschen
Vad står INS, MTOW, Brindisi VOR, MLW, DOI, CG etc för.
Vilka kartprojektioner finns, hur räknar man ut trip
fuelen:-| definiera strukturella och operationella begränsningar visa med beräkningar det inducerade motståndet i olika atmosfärer, fysiska miljöer, räkna ut temperaturens inverkan på olika QNHs.

Hemmafrun
2019-05-02 15:38

Så ni går standby hemma utan lön… nja.. ni har väl en grundlön på SAS eller hur.
Att gå hemma och hinna med allt som ett hem behöver med en grundlön i bagaget är det många som drömmer om. Er argumentation är inte genomtänkt och alla ser det.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500