Jobb för helikopter pilot
Hejsan
Jag har anmält mig på en helikopterutbildning där jag får PPL + ATPL. Tänkte höra ifall det finns helikopterpiloter på detta forum som kan besvara hur attraktiv man är som nyexaminerad pilot? Samt vad som krävs för att få ett heltidsjobb, hur många flygtimmar och hur viktigt är IR ?
Har sett en hel del kritik på vissa forum.
mvh
Patrick
svar
Det är normalt att företagen betaler IR för sina anställda men det beror ju såklart på arbetsmarknaden. Är det massor sökande som redan har IR blir det nog svårt att övertyga arbetsgivaren trots du har perfekta personligheten.
Thomas @ FollowME.nu
http://www.followme.nu
Det finns massor med jobb om man har rätt kompetens. 2 motor turbin med IFR och ATPL. Jobbar i CHC. 3000 hrs minimum för Kapten. Lön mellan 60 och 70 000 SEK. Jobbar i Afrika, skattar i Afrika. Lönen ovan är efter skatt. Stor brist på piloter med rätt kompetens. Har man talangen och personlighet är investeringen i ovan kompetens snabbt betald.
Som redan sagts krävs det otroligt hårt arbete och helst kontakter för att få jobb.
IR är ett måste om du vill flyga ambulans, SAR eller offshore. Du kan spara pengar genom att ta en del av utbildningen utomlands.
Vill du offshore så tror jag att du göra en flygpsykologisk undersökning i Norge innan du lägger ner en miljon på utbildningen.
Jag har haft turen och fått offshorejobb. Lönen är bra och man har mycket ledigt, men det är som sagt lite av en chansning. Är det din dröm och är du villig att slava på diverse småjobb samt gå lång tid utan flygjobb – go for it, annars stå över.
Inget är omöjligt som någon skrev är helt rätt men helikopterpilot marknaden i Sverige är stendöd om man är utan timmar och kontakter..
Tog CPL(H) 2008, jobbat lite extra som lasteman men inte kommit närheten av att flyga någotting. Är inte ensam om detta, är 2 st från min klass som har jobb av 8 st.
Skall du närma dig ambulansen så måste du ha ett gällande IR samt minst 500h, pga av försäkringarna och att landstingen kräver den erfarenheten. Känns inte så roligt att lägga ut 400 000:- på ett IR när man redan har 850 000:- från grundutbilningen.. Finns inga företag som betalar ett IR!
Norge kan du söka med 200h men det är otaliga tester och en väldigt massa personer som söker! (Men man är attraktiv om man är från skandinavien)
Du får vara beredd på att flytta för att få jobb, men gillar du att bo på vandrarhem, vara borta 1v i stöten och slita hund under helikoptern några år så skall det nog gå bra 🙂
Jag söker en pilot för ett uppdrag.
Krav är att kunna flyga lågt i mörker.
Maila mig på sasha.basha@hotmail.com
Kontant ersättning!
Det som krävs är kontakter och engagemang. Du får åka runt och göra dig känd helt enkelt. IR är såklart viktigt om du vill jobba i ett företag där man flyger instrument. Vill du jobba med aerial work och person transport under VFR är det orelevant.
Det är inte lätt att få jobb men det är inte heller omöjligt.
Tack för svaret freddan, har varit inne och läst på den hemsidan. Dock har den inte blivit uppdaterad på något år.
Richard, jag har 21 år och ska påbörja min PPL utbildning i början av nästa vecka.
Är det någon som jobbar som helikopterpilot i nuläget?
Från http://www.helikopterpiloten.se
“Hej på er blivande piloter
Om ni investerar i I-bevis ligger lönen efter skatt på mellan 35000 – 40000 kr i offshorebranschen. Och jag pratar ingångslön som styrman.
Så det finns bra betalda jobb, men ni måste räkna med att göra några år utomlands eller i bästa fall få ett 14/14 schema. Räkna också med kontraktskrivning på max 5 år.
Lite timmar efter CPL uppflygning skadar aldrig, men det är fullt möjligt att gå direkt från skolan till offshore. Bolagen kör med antagningstester som räknas mer än flygtid.
Ta också i beaktande att 2-pilot, multiengine, procedure IFR och allt annat förknippnat med offshore ger, i min mening, en avsevärt säkrare flygning än tex linjeinspektion i en 44:a. Vissa tycker offshore är enformigt och tråkigt, men smaken är som baken. Titta på bankkontot varje månad så får ni energi nog att fortsätta flyga.
Ska jag vara helt ärlig hade jag inte vågat satsa 700 000 kr på ett VFR CPL, det är för mycket pengar att satsa på en svår arbetsmarknad med dåliga löner. Men det finns piloter med andra uppfattningar.
Lycka till
Freddan”
Din ålder, patrick?
Tack så mycket för ett svar, vad jag har hört så brukar företagen betala IR utbildningen åt en sen när man har jobbat ett tag. Stämmer det? Och vad är dålig/ bra lön? ungefär mellan tummen och pekfingret.
Nyfiken pga av de lån man kommer ha när man är klar.
mvh
Patrick
Jag är inte så insatt, men jag kan dela med mig av vad jag har hört från vänner i rotor wing branschen. Marknaden där är tuff. Så på din fråga hur attraktiv man är, så får du räkna med några tuffa år. Har du tur kan du få flyga övervakning av skog, el-ledningar mm. dock inget vidare betalt, men du får de timmar du måste ha för ett arbete du kan leva på, men även med dessa timmar är IR mer eller mindre ett måste.