Malmö Aviation
Har Malmö Aviation nåra expantionsplaner?
svar
Fick mail precis…
Tack men nej till sommar jobbet…
Nåja! Ekonomi är kanske inte min grej och jag är inte den som inte erkänner om jag har fel. Jag drog felaktiga slutsatser från de hemsidor jag tittat på, bl a Breganzas, men hittade till slut ett nöjaktigt svar på Mavias hemsida.
Jag ber att få tillönska alla trådläsare en God Jul!
Så här ligger det till:
Braganza A/S är Per Braathens investmentbolag som har ett antal bolagsengagemang som innefattar en hel del andra områden som inte har med flyg att göra, exempelvis hotell, djurparker, butikskedjor, kryssningsfartyg, men även flygplansleasing-bolag m fl etc. Braathens Aviation är ett av de bolag som ingår i Braganza.
Braathens Aviation (moderbolag) är en koncern som ägs av Braganza och innehåller en hel del dotterbolag, däribland Braathens IT, Malmö Aviation, Braathens Leasing, Braathens Training, Sverigeflyg och numera även 75% av aktierna i Golden Air.
Emil ute o cycklar o Sven har rätt. Braganza är sedan B Aviations morsa.
@Sven
Inte helt rätt.
Braganza AS äger både Malmö Aviation AB och Braathens Aviation AB, alltså är de systerföretag. Braathens Aviation AB är ett holdingbolag för flygtrafiken i Sverige och det var de som förvärvade 75% av Golden Air Flyg AB med option på resterande 25 % inom de kommande 3 åren.
Braathens Aviation är moderbolaget, inte systerbolag till Mavia. Dvs Golden, Sverige Flyg och Mavia (plus några bolag till) är systerbolag.
Dessutom kommer Källsson att bli styrelsemedlem i Braathens Aviation.
Så inte så mycket rätt i föregående inlägg.
Källsson kvarstår som VD och Accountable Manager för Golden och kommer att erbjudas en styrelseplats i Braathen Aviation i och med köpet.
Notera att det är Mavias systerbolag Braathens Aviation som köpt 75% av aktierna i Golden med option på resterande 25% inom 3 år.
Oavsett vem köparen är kan det bara bli bättre för den flygande personalen i Golden. Även om Anders Källsson blir kvar som VD har han ingen formell kontroll över bolaget. Han har, mig vetrerligen, ingen post i vare sig Malmö Aviation, Braathens Aviation eller Breganza.
Det vet jag inte, men dom har köpt Golden Air.
Med köpet av nya flygplan, Sverigeflyg och nu senast Golden Air inom koncernen så är det nog fullt upp att få allt att fungera bra. Det är väl en skaplig expansion?
Kanske expansionsplaner.
Rättstavning åsido så får de ju nya flygplansmodeller 2014 med förbättrad range och payload så geografisk expansion är ju troligt.
Med köpet av nya flygplan, Sverigeflyg och nu senast Golden Air inom koncernen så är det nog fullt upp att få allt att fungera bra. Det är väl en skaplig expansion?