Norwegian tar över SAS Jumbo hangar
SAS ger upp Jumbo hangaren på Arlanda och låter Norwegian ta över kontraktet.
SAS har inte pengar att betala hyrorna och kan utan ställa in sin krympande flotta i övriga hangarer.
Norwegian behöver större hangar då dom i nuläget har +12 maskiner nattandes på Arlanda varje dag, denna siffra ökar hela tiden och dessutom med 787 intågandes med behov av stor hangar.
Dessutom smakar det bra i Kjos mun att “hjälpa” SAS att bli av med den dyra hangaren och samtidigt få möjlighet att smälla upp en jätte ljusskylt på hangaren och därigenom visa fingret åt konkurenten!
svar
Humor Rune =)
Intressant att ingen läser kommentarerna utan istället lever i sin egen flum(?)-värld.
SAS säljer inte “jumbohangaren” till Norwegian står det dels i kommentarerna och har dels stått på minst 3 andra ställen inom vanlig svensk dagspress.
Intressant dessutom att det blir en nyhet att SAS inte gör något.
Norwegianflygplan störtade inte på Arlanda idag btw…
Snart kommer vi köpa upp hela SAS.
Gissar på 3-4 år max.
Ja detta är ju bara en början.
Tittar man på flygradar in till ARN är du snart fler Norwegian flighter än SK ju.
SAS höga chefer skulle börja anv yxan tidigare…….
Den avdelning där jag jobbade på i SAS var livskraftig och tjänade pengar därför fanns det köpare och då sålde SAS till bra pris.
Detta påstående dementeras idag på SAS intranet av Gorm Frimannslund, Chef på SAS Technical Operations:
“Vi kan bekrefte at vi fikk en slik forespørsel i vår og at vi takket nei til dette.
SAS trenger hangar 2 til både arbeide med egne fly og til tjenester vi selger til tredje part. Dette kan dermed avkreftes.”
Allt har väl kostat alldeles för mycket för SAS, du bla.
SAS har ikke planer om å leie ut Hangar 2 på Arlanda til Norwegian. Det er SAS hensikt å fortsette den leiekontrakt SAS har med Swedavia. Dette bekreftes også av eiendomssjef Bjørn Frivold i SAS.
Mvh Gorm Frimannslund
Allt kostar för mycket på SAS, snart så finns det inget mer att göra sig av med.
Har jobbat på SAS och ett mer ineffektivt företag får man leta efter + att all personal är gammal och ligger högt på lönelistorna.
Ja men det var skönt att vi vart av med den, den har kostat alldeles för mycket för oss.. Lycka till!!
Ja det är hangar 2, Norwegian är nu i hangar 4 (södra) och får bara in 2 737 och ingen 787 (för smalt). Det norra facket i hangar 4 använder Tuifly Nordic och dom lär inte lämna det då dom måste vara där för att få in sin 787 framöver.
Trist utveckling när SAS går kräftgång, men om man sköter sina kort väl så kanske vi på SAS får börja på Norwegian framöver i stället.
Är det hangar 2 vi pratar om?