SAS SK9240 CPH – ISB
SK9240 från CPH till Islamabad med A320, tog cirka 9h. Måste vara för att ta hem svenska medborgare?
svar
Nu är SE-ROS (SK6907) på väg hemåt…
Den maskinen ser dock ut att mellanlanda på DWC, inte DXB, till skillnad från SE-DYC (SK6906) som ligger flera timmar före efter stoppet på DXB.
Tack för svar!
Nu är DAT på väg från Billund till Islamabad med OY-JRK (A320) och OY-RUU (A321).
Dessa mellanlandar i Tbilisi, åtminstone på nervägen.
Trod du kan få hjälp lättare på Dubai än ATH eller BEY. Så många fler bolag trafikerar platsen.
Vet inte hur man löst frågan om ev. teknisk support. En möjlighet är att ha tekniker med sig ombord. Beirut är knappast ett alternativ i dagens läge.
Förmodligen begränsat med bränsle i KBL.
Varför flyga via Grekland eller Turkiet?
Kalle: Om du tittar på t.ex. Flightradar ser du vilken rutt SAS valt för att undvika vissa länders luftrum. Jag kan inte se att det är några av SAS ordinarie destinationer på vägen, förutom när man är nästan framme. Antagligen har man valt DXB utifrån landningsavgift, bränslepris, tillgång till tekniker och effektiv byråkrati (myndighetstillstånd). Det skulle dessutom inte förvåna mig om det är dyrt att tanka i ISB så att man vill tanka billigare ganska snart.
Är det någon som vet varför man väjer att mellanlanda i Dubai på hemvägen?
För en oinsatt låter det mer logiskt att landa på en plats som man regelmässigt flyger till om man får tekniska problem, som Beirut eller någon plats i Grekland/Turkiet.
Eller kan man “köpa” sig teknisk support på platser man normalt sett inte trafikerar?
Kan bekräfta att dessa 4 maskiner + 2 ytterligare kan tanka 20% mer bränsle än standard.
i går gick se-ros och i dag se-rox till samma ställe utan mellanlandning. Nu är vi uppe i 4 st av sas 320 neo. Vi kan nog konstatera att en normal 320 neo klarar den sträckan utan pax eller hur många 320 neo har “extra bränsletankar”.
Inga av SAS A320Neo har några ” extratankar ” , utan helt standard med vingtankar och en center vingtank.
Däremot A321Neo LR har 3 st extra tankar på ca 2500kg st .
Det finns inga 320Neo med extratankar.
Om så vore fallet så har dessa två nu blivit fyra, eftersom också SE-ROS och SE-ROX är i, eller är på väg till Islamabad.
Svenska språket är svårt för somliga. “skall tydligen ha extra tankar”.
Fakta “please”!
Man hör inte extratankar, man ser dem. Dessa två individer som flög var A320Neo och skall tydligen ha extra tankar
Har inte hört något om att någon SAS A320N, skulle ha extratankar.
Möjligtvis på några A321N.
Just dessa två maskiner beställdes med extra tankar för att klara Atlantflygningar utan problem har jag läst i annat forum för en tid sedan.
Fasta flygen där eller skulle stoppet vara så långt? 33h på backen just nu
Gissar de kör minst ett stopp i DXB för låg en sån planerad igår förmiddag
Statsflyget med G550 från Aten verkar vara påväg med riktning mot Afghanistan, visas som SVF643 på Flightradar24.
Flyget var ju med 99% sannolikhet tomt förutom besättning. På väg hem lär de ta ett fuelstop om det är fulla flyg
Det stämmer att det var utan mellanlandning.
Två maskiner flög från Kastrup direkt till Islamabad – SE-ROG och SE-DYC.
Den första tog exakt 9 timmar på sig, den andra behövde 11 minuter till.
Självklart klarar en, i princip, olastad Airbus 320N en sådan flygning.
På hemvägen, med passagerare, torde det dock krävas en mellanlandning.
Det finns dessutom nu också en artikel om detta här på Flygtorget. Där framgår att det är Danmark som beställt flygningarna.
De svenskar som redan kommit hem, kom via Qatar.
Inga pax med fulla tankar, då blir rangen såklart längre.