Wizz Air utökar på NYO till Ryssland
Wizz Air presenterade utökning av flygutbudet från Stockholm Skavsta med två nya flyglinjer, en helt ny linje till St Petersburg Pulkovo och även en ny linje till Krakow i Polen för att direkt konkurrera mot Ryanair/Buzz.
Linjen till St Petersburg startar 19 september med 3 avgångar i veckan. Den nya linjen till Krakow startar 2 juli med tre avgångar i veckan. Biljetter går redan nu att boka från webben och appen.
Det var tidigare planerat att en linje till Kutaisi i Georgien skulle startat nu i sommarmånaderna men denna planering blev avbruten pga pandemin.
Wizz Air har nu 12 linjer från NYO.
svar
Vill gärna åka till LED men kollade WIZZ avgångstider för returen. Det får bli med ett annat flygbolag. Eftersom WIZZ kör från Skavsta kan jag inte gärna ställa bilen där och flyga tillbaka till Arlanda. Får bli en resa via någonstans istället..
Ska boka omgående
Wizz är bland de bättre bolagen i Europa
Känns som de tagit städning och säkerhet kring smittspridning på största allvar bland alla aktiva bolag.
Föredrar alltid att åka från Skavsta
När allt öppnar upp är jag tillbaka!
De ska inte starta något ryskt dotterbolag, utan gör ungefär som Norwegian gjorde i USA och startar billigare crewbaser i andra änden på rutter till EU/EES, men flyger som EU-bolag. De (och även Ryanair) har redan gjort detta i Ukraina. Jättebillig crew!
sv pf og andre, det kan se ut som Wizz vil skape et russisk datterbolag for disse flyginger. Da er de neppe EU, og det må stilles fråger om de kommer innunder luftfartsavtaler med Russland.
Så må vil se på i hvilken rekkefølge ting skjer/skjedde ? DY-frågan om trafikk til/fra Kina ligger historisk tilbake i tid FØR bemanningsbyråer settes i konkurs.
Legalt sett kan det neppe være tvil om at Norwegian anvender norsk crew lagligt, pga EU/EØS, men jeg ser, som andre, moralske betenkeligheter.
Hur tycker du att Norwegian behandlar sina svensk anställda, är det Norges sanna ansikte?
Flighterna till St Petersburg från Stockholm Skavsta, Köpenhamn och Oslo (OSL) kan nu ske pga att Wizz Air etablerar en ny bas i St Petersburg.
På bara de senaste veckorna har Wizz Air startat flera baser runt omkring i Europa, de var även bland de absolut första i Europa att öppna upp flyglinjer efter pandemin.
De passar säkert på att etablera baser i områden där de absolut vill växa och vara störst, och gör det i en tid där konkurrenterna hittills inte kommit igång med sin verksamhet. Ganska smart drag av W6 om man ska överleva efter pandemin.
De har förutom St Petersburg även etablerat nya baser i bl.a Dortmund, Salzburg, Larnaca, Bacau (Rumänien), Tirana & Milano Malpensa.
Varför i hela fridens namn ska Sverige stötta DY. De konkursar sina svenska bemanningsbolag, och därmed överlåter statliga lönegarantier till den svenska staten. Från vilken planet kommer du?
Precis som Norwegian gör. Sätter sina svenska bemanningsbolag i kk.
För att sedan flyga svensk inrikes med norsk personal. Det är det norska ruttna sanna ansiktet. Dessutom vad i hela friden har ” overflygingrettigheter til/fra Kina”
att göra med Wizz. Wizz Air tillhör EU. Vilket DY inte gör fullt ut.
Varför ska Sverige stötta ett döfött projekt, som norska profitörer blivit rika på?
Gör Norge ocv Danmark detsamma, pf! Eftersom Wizz öpnnar COH och OSL också?
Helt rätt satsning menar jag.
NYO – LED är efterlängtad och synd bara att de inte riktigt får igång Kutaisi eller Tblisi än.
Förhoppningen är även KIV (Khisinev/Chisinau) också.
Riktigt bra!, och efterlängtat!
//Dracula
pf: Wizz Air startar samtidigt LED-OSL och LED-CPH, så med ditt resonemang visar ju Norge och Danmark samma sak.
Har Wizz en bas på NYO eller slingar de in plan från andra baser för flighten till LED?
Sverige viser vel sitt sanne ansikt, dersom de nå støtter/tillater en rute med tredjelands bolag LED-NYO v.v. Men ikke støttet Norwegian ovenfor russerne med overflygingrettigheter til/fra Kina.