European överväger trafik Sveg – Mora – Arlanda
Publicerad den 16 juni 2005Rikstrafiken som sköter bidragen till flyget offentliggjorde den 7:e juni i år vilka operatörer som handlats upp på bland annat linjen Sveg - Arlanda. Ett annat bolag än European, som sedan tre år flyger denna sträcka, blev utvalt av Rikstrafiken.
European Executive Express har därför analyserat möjligheten att börja flyga Sveg - Mora - Stockholm/Arlanda kommersiellt, d v s utan offentliga bidrag. European har redan tidigare velat flyga Sveg - Arlanda via Mora. Detta har dock inte varit tillåtet enligt reglerna för den statssubvention som utgått till linjen.
Bilden: Europeans VD Martin Lindskog, foto Harald Rosén
I den nya trafikplikten för Sveg – Arlanda, som fastställts av Regeringen, är minimiantalet stolar bara hälften så många som tidigare. Det blir därför möjligt att serva både Sveg och Mora med mellanlandning, och utan bidrag.
Enligt EU:s regler faller också Rikstrafikens upphandling om någon operatör erbjuder sig att operera linjen på kommersiella villkor i minst sex månader. Det samma gäller också en eventuell offentlig upphandling av linjen Mora – Borlänge – Arlanda.
Ett beslut om att flyga kommersiellt är också helt i enlighet med Rikstrafikens intention att hålla ned kostnaderna och helst överlåta trafiken till den fria marknaden. Beslutet skulle också innebära stora besparingar för kommunerna och landstinget i Dalarna.
European har också större delen av sitt tekniska underhåll i Sveg samt sitt biljettkontor. Totalt sysselsätter European sex personer i Sveg.
European är ett regionalflygbolag som trafikerar sträckorna Mariehamn – Arlanda, Mariehamn – Åbo, Sveg – Arlanda, Torsby – Hagfors – Arlanda, Pajala – Luleå, Kalmar – Växjö – Köpenhamn samt St.Michel – Helsingfors.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten