Stopp för trafikflyg på Ärna – igen
Publicerad den 24 november 2015Kampen om att öppna Försvarsmaktens flygbas Ärna utanför Uppsala för kommersiell trafik fortsätter. Hittills har det varit en fråga som bollats fram och tillbaka i dels politiken, dels olika domstolar. Det senaste utslaget, från Högsta domstolen, gav förespråkarna med Uppsala Airport AB i spetsen grönt ljus för att börja bygga en civil flygverksamhet på det som en gång var F16.
Det finns sedan tidigare ett miljötillstånd som vid sidan av den militära verksamheten medger 23 400 flygrörelser i civil luftfart varav 15 000 gäller för flygplan över sju ton. De som driver frågan menar att det är tillräckligt för att dra igång en flygplats som dels ska ha lågpriskaraktär, dels bli ett komplement till Arlanda.
Även Försvarsmakten har vacklat i frågan och menade inledningsvis att de var ett sätt att bättre utnyttja de stora investeringar som gjorts på flygplatsen. Men nu finns ett betydligt större fokus på att behålla Ärna som en renodlad militär flygbas och så sent som i september genomfördes Flygvapnet en stor flygövning där.
Nu har även Länsstyrelsen lagt hinder i vägen för en exploatering av basen för civila ändamål. För ett knappt år sedan, efter att Högsta domstolen gett klartecken för kommersiell trafik, fick Uppsala Airport AB ett bygglov som gällde bland annat terminalbyggnad, platta och ramp för civila flygplan.
Nu har Länsstyrelsen i Uppsala dragit tillbaka bygglovet. Men inte tack vare de protester och överklaganden som skett, utan för att det begåtts ett formellt fel när bygglovet beviljades: remisstiden var för kort. Frågan ska därför utredas än en gång och den långa dragkampen om Ärnas framtid fortsätter.
Chanserna för att det blir en civil flygplats i Uppsala har dock minskat kraftigt med åren. Den nuvarande regeringen gjorde redan innan valet klart att de inte söder planerna
– Jag tror faktiskt att tiden sprungit ifrån det här projektet, sa det dåvarande kommunalrådet Erik Pelling (s) till Flygtorget när frågan var upp för ett drygt år sedan.
Kommentarer
Ni är alla duktiga att snacka, men flottiljen kommer att öppna igen då en ny flygstridsstrategi utarbetats och beslutades för dryga en vecka sedan. Flertalet andra flygplatser får beredskap men ingen flottilj som det blir ute på Ärna. Försvaret rustar äntligen!
Det är helt självklart att alla städer ska ha en flygplats, gärna centralt placerad. Allt annat är socialism.
Att det poppar upp shoppingcenters och nya IKEA centers klappar folk händerna åt. Men trafiken till IKEA och liknande anläggningar skapar mer trafik och föroreningar och färre arbetsplatser än vad en flygplats gör.
Det verkar som ett lokalt storhetsvansinne att bygga ut Ärna för civil trafik. Med Arlanda så nära är det snudd på vansinnigt. Att gnälla över dåliga parkeringar på Arlanda är ett mycket svagt motiv. Tänk istället på oss som bor söder om Stockholm och måste köa oss genom Essingeleden i någon timme varje gång vi skall till Arlanda.
känns onödigt att redan förlänga den längsta banan på ARN från 3301 meter till 3500.. är det inte bättre att förlänga 01R/19L från 2500 meter till 3500.. eller hade du otur när du tänkte där med…?
Bana 08/28? Krökat eller är banan krökt? Proffsigt inlägg!
Föredrar raka rör!
Inget civilt flyg på Ärna! Låt det förbli militärt. Satsa mer på Arlanda som ligger tillräckligt nära. Mer flyg på Ärna skulle bara störa alla som bor i området och det skulle nog förstöra en del för Uppsala Flygklubb.
Att skapa en femte! Flygplats i Stockholms området ( om man vill räkna in ryans flygplatser Västerås och Nyköping) vore inte bra. Urholkar volymerna riskerar att få lägre kabinfaktor och så högre utsläpp per pax. Ärnas ev inflygningar borde också begränsa trafiken på Arlanda.
Bakåtsträvare på detta forum ser jag. Det är klart att vi ska ha flyg på Ärna. Alla initiativ till nya arbetsplatser välkomnas, speciellt med tanke på Uppsalas befolkningsökning. Arlanda kvävs som det är idag, stort opersonligt kallt. Ärna kan serva norra Uppland Dalarna Gästrikland mycket väl med billig parkering och billiga transporter till och från.
Nu har miljöpartisterna mobiliserats sig..
Det måste vara klart bättre för passagerare som kommer norrifrån och skall direkt till chartermålen utan att tvingas in på en redan fullsatt bilparkering på Arlanda och för övrigt den trängsel som finns på Arlanda överlag. Att behöva vara 2-3 tim före avgång på Arlanda om man skall till chartermålen kan man kalla löjligt. Den kan inte vara alltför många avgångar i veckan det rör sig om på Ärna.
Som sagt, varför? Det är 20 min med tåg till Arlanda!
Och var är alla som klagade på flygbullret från F16? Det är ju klart, man glömmer lätt efter några år.
Skippa detta vansinne!
Arlanda ligger närmre Uppsala än vad Stockholm gör. En flygplats på Ärna skulle totalt sätt dra bort underlag från Arlanda och sänka mängden förbindelser både i Europa och Interkontinentalt från Uppsalaområdet. Flyg på Ärna är framför allt skadligt för flygsektorn och för möjligheten att resa med flyg från Uppsalas närområde.
Behövs absolut inte en flygplats där, Arlanda är nära. Lägg pengar på förläng 08/28 eller 01L/19R till 3500m ist
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten