Svenska passagerare med på det kraschade flygplanet
Publicerad den 8 januari 2020
Kommentarer
Platsen, tiden och förloppet tyder helt klart på bomb eller missil som sköts av misstag från Iran.
Motorfel är inte troligt av samma skäl och att planets transponder tvärt slutade sända på 8000 ft talar för något betydligt mer dramatiskt.
Har funnits problem med motorerna.
After a near-disaster on a Boeing 737-800 in 2018, investigators warned that an engine fan blade could turn into a missile and cripple a jet.
Olyckor brukar vara en kombination av flera saker. En liten sak som enskilt inte skulle orsaka något allvarligt blir i kombination av annat lätt en händelse med livsfarliga konsekvenser.
Möjligen de tidigare omtalade sprickorna?
Man kan misstänka att det iranska försvaret misstog den ukrainska 737an för en vedergällningsattack från USA eller Aatt det var en bomb ombord. Det smällde bara och därför ingen kommunikation från besättningen R I P
tyder på missilträff, därav även inte lämna ut de oranga lådorna, haveriutredningen utvisar.
kan mycket väl orsaka en krasch. Motordelar som slår sönder delar av vingen och bränsle som antänds. Eller att styrsystemen blivit påverkade av
motorsplitter.
Ett engine failure eller engine fire innebär ingen krasch!
Det kanske inte är så konstigt att dom inte rapporterade problem. Dom hade fullt upp med att försöka manövrera flygplanet och utvärdera vad som hänt. Om det hade lyckats, viket uppenbarligen inte hänt, så rapporterar man till ATC. En sak i taget, Punkt 1, försök flyga flygplanet!
Konstigt att piloterna inte rapporterade något problem?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten